Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

michael
Navn: michael
Bil: Saab 9-5

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av michael » 01 jun 2012, 20:49

Falskluft?? Kan det være samme problem med min bil?? Etter softwareoppdatering så er min blitt mye bedre, men har mistet kraft to ganger etter oppdateringen for ca en og en halv måned siden...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2012, 23:11

michael skrev:Falskluft?? Kan det være samme problem med min bil?? Etter softwareoppdatering så er min blitt mye bedre, men har mistet kraft to ganger etter oppdateringen for ca en og en halv måned siden...
Tipset har blitt gitt ørten ganger før i tråden, ja det kan være det. Når software oppdateres så nulles alle adapsjoner, og det kan ha kamuflert problemet ditt. Men det vil i så fall ikke vare evig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 24 jun 2012, 18:09

Ingvar N629 skrev:
michael skrev:Falskluft?? Kan det være samme problem med min bil?? Etter softwareoppdatering så er min blitt mye bedre, men har mistet kraft to ganger etter oppdateringen for ca en og en halv måned siden...
Tipset har blitt gitt ørten ganger før i tråden, ja det kan være det. Når software oppdateres så nulles alle adapsjoner, og det kan ha kamuflert problemet ditt. Men det vil i så fall ikke vare evig.

Hei, det er meg igjen... :)

Lykken varte ikke evig, viser det seg.
Etter forrige post, gikk bilen bra den første tiden, men etterhvert, merket jeg at den var tilbake i samme tralten som før, altså at den går bra og dårlig om hverandre....
Bilen gikk plutselig i "limp home" modus, så jeg har kjøpt odb-2 scanner og nytt spjellhus, så dette problemet er fikset, men er ganske sikker på at dette ikke har noe med effekt-problemet mitt å gjøre.

Jeg ringte Speedparts og spurte om noen tips, og han sa at siden Nordic Uhr "tanker" gamle hjerner med software, så kan dette gi problemer med den gamle software, og skape problemer.
Tror dere at problemet mitt omhandler software? Hvis dette er tilfelle, vil ikke dette gjøre noe med forbrenningen/behandlingen av ethanol, siden dette også er endret på i sw?

Jeg ser på historikken til bilen, at det har blitt byttet veldig mye, men jeg syntes kanskje at mange slanger ser litt "morkne" og gamle ut. Er vakumslanger et greit sted å begynne, siden falsk luft er et vanlig problem?

Hilsen en oppgitt og forvirret 9-5 eier...

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 24 jun 2012, 18:44

For å finne falskluft: trykktest...

De gamle boksene har prodfeil som kan føre til snodige feil. Husker ikke 100%, men tror det var boksene med blå "føtter" på printkortet som det var tull med.

Har du prøvebyttet tennkass?

/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 25 jun 2012, 08:32

Pål N526 skrev:For å finne falskluft: trykktest...

De gamle boksene har prodfeil som kan føre til snodige feil. Husker ikke 100%, men tror det var boksene med blå "føtter" på printkortet som det var tull med.

Har du prøvebyttet tennkass?

/ pål
Hei Pål.

Jeg har ikke sett på hjernen selv, men hvis det hjelper, så er det en 2003 modell, produsert i desember 2002.

Jeg har ikke fokusert så mye på tennkasett, da denne kun er 1 år gammel, men det hender kanskje at de ryker såpass fort?

Takk for tilbakemeldinger!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jun 2012, 08:41

tom-eil skrev: Jeg ringte Speedparts og spurte om noen tips, og han sa at siden Nordic Uhr "tanker" gamle hjerner med software, så kan dette gi problemer med den gamle software, og skape problemer.
KAN jo selvsagt være en kalibreringsfeil, men den forklaringen over her skjønner jeg virkelig ikke noe av.

EDIT: Hva har du forresten gjort av feilsøking? Litt vanskelig å følge siden det er flere som har "hoppet på" tråden etterhvert.
Sist redigert av Ingvar N629 den 25 jun 2012, 08:43, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 25 jun 2012, 08:42

Billigste er som nevnt å sjekke etter leak. Gjør det først.

/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 25 jun 2012, 11:45

Ingvar N629 skrev:
tom-eil skrev: Jeg ringte Speedparts og spurte om noen tips, og han sa at siden Nordic Uhr "tanker" gamle hjerner med software, så kan dette gi problemer med den gamle software, og skape problemer.
KAN jo selvsagt være en kalibreringsfeil, men den forklaringen over her skjønner jeg virkelig ikke noe av.

EDIT: Hva har du forresten gjort av feilsøking? Litt vanskelig å følge siden det er flere som har "hoppet på" tråden etterhvert.
Hei Ingvar.

Beklager hvis det er litt kaotisk, jeg skal prøve å forklare litt.
Er ikke helt sikker på hva han på speedparts mente, men han sa noe slikt som at de brukte en billig og enkel metode, mens bsr tuning var mer avansert og pålitelig. Ble litt nervøs for at det er noe galt med hjernen min(hehe...)...

Jeg har ikke feilsøkt så veldig mye. Det eneste jeg har gjort, er å bytte evap-enveisventilene, en liten vakumslangeovergang og spjellhus(håpet kanskje det hadde noe med effekten å gjøre, men det ble ingen forandring effektmessig) også har jeg byttet motorolje og oljefilter(en ulyd i motoren forsvant etter at dette ble gjort).

Skal få lånt meg en manometer trykktester, og få testet noen slanger. Noen spesielle jeg burde se på først?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jun 2012, 12:02

tom-eil skrev: Beklager hvis det er litt kaotisk, jeg skal prøve å forklare litt.
Er ikke helt sikker på hva han på speedparts mente, men han sa noe slikt som at de brukte en billig og enkel metode, mens bsr tuning var mer avansert og pålitelig. Ble litt nervøs for at det er noe galt med hjernen min(hehe...)...

Skal få lånt meg en manometer trykktester, og få testet noen slanger. Noen spesielle jeg burde se på først?
Javel ja, bare glem den forklaringa du. Du kan sjekke produksjonsdatoen på boksen, skal ikke være eldre enn 2000, men det har ikke noe med problemet ditt å gjøre. Selve programvaren kan jo stelle til litt av hvert, men dersom bilen har gått bra tidligere og nå ikke gjør det, så er det ikke der feilen ligger heller.

Ved trykktest så tar du hele innsugssystemet fra LMM og inn, ikke en og en slange. Du kan begynne der, samt bytte tennplugger dersom det ikke er gjort i det siste, pass på rett type. Videre sjekke fueltrykk, bytter du pumpe så bytt også filter. Dersom dette ikke fører frem så må det feilsøkes med med diagnoseverktøy, for å få fram noen verdier fra styresystemet som kan indikere hvor feilen ligger.

Dersom bilen ikke er en BioPower i utgangspunktet, så regn med at original bensinpumpe tar kveld rimelig kjapt med E85 på tanken.

Gremling
Navn: Trond Martin
Bil: SAAB 9-5 2.0t aut 2000 mod
Sted: Bodø

Legg inn av Gremling » 26 jun 2012, 16:02

Har en saab 9-5 2.0t, men med de samme symtomer. Bilen sal gi 150 hk, men dette er målt til å kun være 100hk. Turbotrykket som skal være opp mot 0,8 bar kommer ikke over 0,4bar. Mekaniker har testet ut en hel del, sitter igjen med at motorstyring/ecu har fått feil i seg, eller at turbo ikke funker korrekt. Eller siste alternativ som er at katalysator/eksosanlegg er tett. Prøv med en ny ECU, de har sikker en på verksted som de kn prøve med for testen. Slik du slipper å kjøpe ny, før feil er avklart.

Vennlig hilsen
Trond Martin

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Legg inn av Paul N1176 » 26 jun 2012, 22:24

Gremling skrev:Har en saab 9-5 2.0t, men med de samme symtomer. Bilen sal gi 150 hk, men dette er målt til å kun være 100hk. Turbotrykket som skal være opp mot 0,8 bar kommer ikke over 0,4bar. Mekaniker har testet ut en hel del, sitter igjen med at motorstyring/ecu har fått feil i seg, eller at turbo ikke funker korrekt. Eller siste alternativ som er at katalysator/eksosanlegg er tett. Prøv med en ny ECU, de har sikker en på verksted som de kn prøve med for testen. Slik du slipper å kjøpe ny, før feil er avklart.

Vennlig hilsen
Trond Martin
på en original 150 hester skal vel trykket være ca 0,4 og ikke 0,8..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 20 jul 2012, 00:28

Ingvar N629 skrev:
tom-eil skrev: Beklager hvis det er litt kaotisk, jeg skal prøve å forklare litt.

Javel ja, bare glem den forklaringa du. Du kan sjekke produksjonsdatoen på boksen, skal ikke være eldre enn 2000, men det har ikke noe med problemet ditt å gjøre. Selve programvaren kan jo stelle til litt av hvert, men dersom bilen har gått bra tidligere og nå ikke gjør det, så er det ikke der feilen ligger heller.

Ved trykktest så tar du hele innsugssystemet fra LMM og inn, ikke en og en slange. Du kan begynne der, samt bytte tennplugger dersom det ikke er gjort i det siste, pass på rett type. Videre sjekke fueltrykk, bytter du pumpe så bytt også filter. Dersom dette ikke fører frem så må det feilsøkes med med diagnoseverktøy, for å få fram noen verdier fra styresystemet som kan indikere hvor feilen ligger.

Dersom bilen ikke er en BioPower i utgangspunktet, så regn med at original bensinpumpe tar kveld rimelig kjapt med E85 på tanken.
Her har det vært mye å gjøre i det siste, så jeg har ikke fått sjekket så mye.
Men etter jeg har byttet eksos fra kat. og bak, samt byttet bensinfilter, har bilet gått bra hele tiden.
Helt til i dag, da kom symptomene tilbake igjen på en kjøretur.
Snakket med Nordic Uhr, og han trodde kanskje det var et elektrisk problem, siden feilen kommer og går på den måten, så han hadde mest trua på tennkassett. Skal få prøvebytta med en kamerat.
Men det værste er at her om dagen så gikk bilen som den skulle, men så oppsto problemet under kjøreturen. Altså; bilen gikk som den skulle på en strekning, men når jeg kjørte rundt i en rundkjøring, og skulle kjøre tilbake, så gikk den dårlig igjen...
Er det større sannsynlighet for at det er falsk luft, eller et "elektrisk" problem når slikt skjer under samme kjøretur?

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 07 aug 2012, 11:52

Jeg har fått et tips om at det kan være bensinpumpa som er dårlig, og ikke gir nok trykk/drivstoff.
Kan dette være tilfelle? Eller er bensinpumpa noe som slutter å fungere, og ikke blir halvveis dårlig?

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 29 nov 2012, 12:29

Hei igjen folkens!
Kjenner jeg begynner å bli lei av å repetere meg.... :shock:
Men, jeg skrev i en annen tråd at jeg hadde hatt bilen på feilsøking i sverige, og de konstanterte feil på LMM, men det virket ikke som om det var en stor feil, men den gav feil verdier kontra en ny, så vi bytta til en ny.
Jeg nevnte også før de begynte at det kunne være LMM, fask luft eller eksoslekasje før lamda, så jeg regner med at de sjekket dette.
Så også at de hadde byttet magnetventilen(men ble ikke fakturert... :D ).
Saken er den at jeg føler at den har flere gode perioder nå med full effekt, men samtidig, så føler jeg at den begynner å bli sånn som før, med varierende effekt...
Har et eksempel fra i går, da jeg kjørte noen mil. Da gikk den dårlig. Så stoppet jeg på statoil, kjøpte noe mat(brukte 10 min.), og startet bilen igjen. Når jeg kjører på akselerasjonsfeltet, gikk bilen som den skulle!(holdt på å kjøre ut pga. Den uventede effekten hehe...)
For meg virker det som om det er en elektronisk feil, eller at bilen sliter med blandingen av luft/drivstoff som kontinuerlig justeres, men dette har jeg ikke nok greie på...

Noen flere tips før 9-5en går på sjøen? :wierdface:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 29 nov 2012, 12:58

Spørs om noen som kan Trionic godt skal se på den bilen. Den kunnskapen er ikke nødvendigvis alt for høy hos merkeverksted.

Hvis jeg skulle ha feilsøkt den, så hadde jeg gått inn i styreenheten under kjøring og sett etter en del parameter for å sjekke om effekten aktivt reguleres ned av styreenheten eller ikke, og dersom det er styreenheten som regulerer ned så hadde jeg nøstet videre for å finne ut hva som skjer i programmet når effekten reduseres.
Dette er jo ikke noe et verksted kan gjøre.

Svar