Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Tommy N528
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 43
- Registrert: 31 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N528
- Navn: Tommy H.
- Sted: Oslo
Legg inn
av Tommy N528 » 19 jul 2012, 17:03
Hei.
Kjenner noen til hva som kan være problemet når motoren hakker eller går ujevnt etter kaldstart? Går en 20- 30 sek så begynner det å normalisere seg, og etterhvert forsvinner symptomet helt. Gjelder min 9-3 1,8t bio 09 mod.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
-
joey694
- Innlegg: 6
- Registrert: 22 jun 2012, 17:16
- Medlemsnummer: 95529
- Navn: Johannes Johannessen
- Bil: 2004. Saab 9-3 1.8t
- Sted: Hvasser
Legg inn
av joey694 » 19 jul 2012, 21:18
ville begynt med å kikke på varme element i lambda sonde, hvis dette er defekt kan blandings forholdet bli feil til eksos har rukket å varme lambdasonden selv, og vil derfor kanskje jage litt på turtallet som du sier.. men med en gang det begynner å bli litt tempratur på lambdaen vil bilen begynne å gå pent
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 20 jul 2012, 08:14
Belastet eller ubelastet? Noe småfusk er ikke unormalt ved belastning de første 20-30 sek etter kaldstart dersom du kjører på E85, men på bensin skal det ikke være slik. Dersom du lar den stå på tomgang så skal den gå jevnt også på E85. Grunnen til at det er slik er at etanol krever en del fordampingsvarme, så det er de 15% bensin i drivstoffet som "berger" en kaldstart. Med større anrikning ved kaldstart kan "problemet" løses, men det er ikke gunstig å vaske sylinderveggene med drivstoff ved kaldstart heller...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
BioKen
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 174
- Registrert: 17 apr 2009, 09:24
- Bil: 9-3 Biopower
Legg inn
av BioKen » 20 jul 2012, 08:37
Har samme jeg også på min bio 9-3 den er ikke god på første gassing og girskifte. Kaldstart har aldri vært tingen for den
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
men fungerer fint med 95 oktan eller om jeg blander. Men når jeg har kjørt utelukkende e85 blir den litt tungstarta.
Har lest opp og ned på andres erfaringer og det ser ut til at mange andre har samme problem med kaldstart og biopower.
-
Tommy N528
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 43
- Registrert: 31 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N528
- Navn: Tommy H.
- Sted: Oslo
Legg inn
av Tommy N528 » 20 jul 2012, 09:35
BioKen skrev:Har samme jeg også på min bio 9-3 den er ikke god på første gassing og girskifte. Kaldstart har aldri vært tingen for den
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
men fungerer fint med 95 oktan eller om jeg blander. Men når jeg har kjørt utelukkende e85 blir den litt tungstarta.
Har lest opp og ned på andres erfaringer og det ser ut til at mange andre har samme problem med kaldstart og biopower.
Betyr det at det ikke er noe å bekymre seg om eller? Bare tut og kjør
Litt bekymret som vanlig hehe
![Reading :reading:](./images/smilies/icon_reading.gif)
-
Tommy N528
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 43
- Registrert: 31 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N528
- Navn: Tommy H.
- Sted: Oslo
Legg inn
av Tommy N528 » 20 jul 2012, 09:48
Ingvar N629 skrev:Belastet eller ubelastet? Noe småfusk er ikke unormalt ved belastning de første 20-30 sek etter kaldstart dersom du kjører på E85, men på bensin skal det ikke være slik. Dersom du lar den stå på tomgang så skal den gå jevnt også på E85. Grunnen til at det er slik er at etanol krever en del fordampingsvarme, så det er de 15% bensin i drivstoffet som "berger" en kaldstart. Med større anrikning ved kaldstart kan "problemet" løses, men det er ikke gunstig å vaske sylinderveggene med drivstoff ved kaldstart heller...
Betyr det at jeg bør teste en tank med 95 for å se om det forsvinner kanskje?
-
Tommy N528
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 43
- Registrert: 31 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N528
- Navn: Tommy H.
- Sted: Oslo
Legg inn
av Tommy N528 » 25 jan 2013, 14:54
Tommy N528 skrev:Hei.
Kjenner noen til hva som kan være problemet når motoren hakker eller går ujevnt etter kaldstart? Går en 20- 30 sek så begynner det å normalisere seg, og etterhvert forsvinner symptomet helt. Gjelder min 9-3 1,8t bio 09 mod.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Bytta plugger og finfint etterpå
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)