Legg inn
av Ingvar N629 » 27 jul 2012, 14:35
Grunnleggende feilsøking for meg er å gå igjennom alt av sensorikk og sjekke at de måler som de skal innenfor godkjent måleavvik, i tillegg til å sjekke feil som resulterer i målefeil, som trykktest som du skriver at du har gjort. Om dette er i orden så må man lese av om det er en inngangsverdi til styresystemet som gjør at effekten reguleres ned, som hos deg når det er varmt, og så tenke igjennom hvordan systemene fungerer og feilsøke på mistenkt hardware. Dette skal de klare å gjøre på verksted dersom de er i stand til å slå opp i den elektroniske verkstedhåndboka der alt er beskrevet, der finnes til og med trinn for trinn diagnosehjelp. At de ikke har gjort dette overrasker ikke, da det flere ganger har kommet klubbmedlemmer og andre hit for å få hjelp etter at merkeverksted ikke har klart å stille rett diagnose. Og løsningene er ofte så enkle at selv mor... Det virker som om mange mekanikere tror at en Tech 2 kun kan brukes til å lese ut feilkoder, og systemforståelsen for bilene de jobber med er sjokkerende tynn, spesielt på Trionic 7 og 8 som til deres forsvar skal sies å være temmelig avanserte systemer.
Lambdasensorer trives som du sier ikke med å bli sauset ned av olje, men utgangsverdiene fra dem sjekkes enkelt med Tech 2. Takket være forhåndskalibrerte verdier i Trionic 7 så kan man også lese ut beregnet luftmasse ut fra trykk og temp i innsug, som kan sammenlignes med verdi fra LMM. Lambdakorreksjonen kommer som en naturlig følge i regnskapet.
Råd til frustrert, vanlig bileier, tja si det, velg verksted med omhu og KLAG om de krever betaling for å ha byttet ditt og datt uten bedring. Nå aner jeg jo ikke hvor du bor, men om du bor på østlandet slik mange gjør, så prøv Tommy Dørmænen hos Saab Servicesenter / Maptun Norge. Han holder til i Enebakk og løser de flokene som mekanikere som stort sett tar service ikke har erfaring nok til å finne ut av.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan