Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Jenskp » 29 jul 2012, 00:57

Hei!

Da er tiden kommet for å bytte ut veivhusventilasjonen med et spjeldhus. Hvordan kan dette gjøres? Er det noen hull i motoren som må plugges for at dette skal fungere? Har ikke mye peiling på dette, men ble anbefalt å bytte veivhusventilasjon ettersom jeg holder på å bytte motor fra B205 til B235, samt oppgradere turbo og intercooler.

Takker igjen for alle svar :D
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Aleks_ » 29 jul 2012, 01:29

Med et spjeldhus?

Med å bytte veivhusventilasjon menes det egentlig bare å erstatte den du har idag med en ny sats ifra Saab.
Dette gjøres først og fremst for å ha siste utgave(#6 mener jeg det er nå), og for å være helt sikker på at enveisventiler stenger den veien de skal stenge, og at ingen av slangene er tette eller morkne. :)

Mener den koster rundt 800kr på Saab, og søker du litt her finner du en link til installasjonsveiledning.

Lykke til, og stå på :D
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 jul 2012, 02:05

Pass dessuten på at du får dei ekstra slangane med ventilar på, er vel to stykker som ikkje er inkludert i satsen som også er anbefalt å bytte.
Seinaste utgåve har SAAB nummer 55561200, dei to slangane du treng ekstra (den eine har en ventil på) heiter 9399972 og 55560463.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jul 2012, 09:28

Du har vel kjøpt ny blokk som skal i gammel bil. Da må du handle inn veivhusventilasjon OG spjeldhus. Kommer til å koste skjorta, så sjekk litt rundom før du handler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Jenskp » 29 jul 2012, 13:39

Aleks_ skrev: Med å bytte veivhusventilasjon menes det egentlig bare å erstatte den du har idag med en ny sats ifra Saab.
Dette gjøres først og fremst for å ha siste utgave(#6 mener jeg det er nå), og for å være helt sikker på at enveisventiler stenger den veien de skal stenge, og at ingen av slangene er tette eller morkne. :)
Tydelig jeg har misforstått litt her, ser det nå! :roll: Veldig greit å ha kompetente folk som vet sin Saab :)
Hjelle, N6 skrev:Pass dessuten på at du får dei ekstra slangane med ventilar på, er vel to stykker som ikkje er inkludert i satsen som også er anbefalt å bytte.
Seinaste utgåve har SAAB nummer 55561200, dei to slangane du treng ekstra (den eine har en ventil på) heiter 9399972 og 55560463.
Takk så mye for utfyldende informasjon! Fant den siste utgaven av satsen (55561200: http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=456 ) og den ene ekstra ventilen (uten ventil tror jeg, 55560463 , http://www.saabusaparts.com/product_inf ... ts_id=1470 ).
Fant ikke den siste, 9399972.... Er vel den med ventil?
Ingvar N629 skrev:Du har vel kjøpt ny blokk som skal i gammel bil. Da må du handle inn veivhusventilasjon OG spjeldhus. Kommer til å koste skjorta, så sjekk litt rundom før du handler.
Ingenting kommer gratis, så må vel punge ut litt dersom ting skal gå i orden. Hvordan skal dette spjeldhuset monteres på veivhusventilasjonen? :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jul 2012, 13:51

Du skal IKKE ha satsen det linkes til over her, det vil ikke passe på den nye blokka. Oljefelle og rør må du nok kjøpe hos Saab-forhandleren, pass på å få med alt. Nyere type spjeldhus er tilpasset rørdraging på ny type ventilasjon, skal koble ett rør fra veivhussats til spjeldhus.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 jul 2012, 15:35

Sant som Ingvar seier, om blokka du skal montere er av den nye typen (M04 og nyare) vil ikkje delenummera eg linka passe. Det fungerar kun på M98-M03 blokker.

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Jenskp » 29 jul 2012, 22:32

Ser at den nyeste versjonen av veivhusventilasjon følger med på motoren. Men spjeldhuset må vel fortsatt monteres.
Ingvar N629 skrev:Du skal IKKE ha satsen det linkes til over her, det vil ikke passe på den nye blokka. Oljefelle og rør må du nok kjøpe hos Saab-forhandleren, pass på å få med alt. Nyere type spjeldhus er tilpasset rørdraging på ny type ventilasjon, skal koble ett rør fra veivhussats til spjeldhus.
Kan hende jeg tar noen bilder imorgen og legger ut, for er litt usikker på hva du mener her Ingvar. Hvor sitter veivhussatsen?
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Pål N526 » 29 jul 2012, 23:39

Om du har handlet en ekseny motor fra maptun ol. så er hele veivhussatsen med. Med satsen menes det alt av slangero ol. som hører til ventilasjonen. Det som ikke "passer" direkte på nå er dit gamle spjeld da det kun har en 3mm slangetilkobling tilegnet veivhusvent, mens de nye har en del større.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Jenskp » 30 jul 2012, 10:52

På bildene ser man at veivhussatsen er med ja. Det stemmer. Så jeg må kjøpe nytt spjeldhus med andre ord? Slik som Ingvar også sier. Kan hende det er et dumt spørsmål, men dette spjeldhuset er det som den røde pilen peker på?

Bilde

Bilde

Bilde
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jul 2012, 14:51

Hehe ja se der, veivhussatsen er jo montert. Da er det spjeldhus du trenger, og det er den som pila peker på ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Jenskp » 30 jul 2012, 15:52

Da ble det fort litt enklere! :) Da er spørsmålet hvilket spjeldhus som passer. Må ha den typen som har "større" enn 3mm åpning, til den slangen som veivhusvent skal inn på? Noen som har link til dette? :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Jenskp » 30 jul 2012, 15:58

Slenger inn et litt "off" tema spørsmål her, med det samme. Må jeg ha ny vannpumpe når jeg skal montere motoren sammen igjen? Vet det er flere som bytter denne når motor er ut, eller bytter drivreim.
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jul 2012, 16:04

Spjeldhus til 2004-mod eller nyere. Ny vannpumpe er lurt ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Bytte veivhusventilasjon/spjeldhus?

Legg inn av Jenskp » 30 jul 2012, 19:55

Endrer emnet på denne tråden.

Da er det bare å bestille. Ser at det er noen vesentlige forskjeller på koblingene på de to forskjellige motorene. Ledningene er noe annerledes og har forskjellige "plasser" som de går til. Er veldig usikker på hvordan disse skal kobles... Lurer på om jeg ikke skal få noen Saab eksperter til å se på akkurat den biten :reading:
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Svar