Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Moderator: Moderatorer
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Hei!
Da er tiden kommet for å bytte ut veivhusventilasjonen med et spjeldhus. Hvordan kan dette gjøres? Er det noen hull i motoren som må plugges for at dette skal fungere? Har ikke mye peiling på dette, men ble anbefalt å bytte veivhusventilasjon ettersom jeg holder på å bytte motor fra B205 til B235, samt oppgradere turbo og intercooler.
Takker igjen for alle svar
Da er tiden kommet for å bytte ut veivhusventilasjonen med et spjeldhus. Hvordan kan dette gjøres? Er det noen hull i motoren som må plugges for at dette skal fungere? Har ikke mye peiling på dette, men ble anbefalt å bytte veivhusventilasjon ettersom jeg holder på å bytte motor fra B205 til B235, samt oppgradere turbo og intercooler.
Takker igjen for alle svar
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Med et spjeldhus?
Med å bytte veivhusventilasjon menes det egentlig bare å erstatte den du har idag med en ny sats ifra Saab.
Dette gjøres først og fremst for å ha siste utgave(#6 mener jeg det er nå), og for å være helt sikker på at enveisventiler stenger den veien de skal stenge, og at ingen av slangene er tette eller morkne.
Mener den koster rundt 800kr på Saab, og søker du litt her finner du en link til installasjonsveiledning.
Lykke til, og stå på
Med å bytte veivhusventilasjon menes det egentlig bare å erstatte den du har idag med en ny sats ifra Saab.
Dette gjøres først og fremst for å ha siste utgave(#6 mener jeg det er nå), og for å være helt sikker på at enveisventiler stenger den veien de skal stenge, og at ingen av slangene er tette eller morkne.
Mener den koster rundt 800kr på Saab, og søker du litt her finner du en link til installasjonsveiledning.
Lykke til, og stå på
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Pass dessuten på at du får dei ekstra slangane med ventilar på, er vel to stykker som ikkje er inkludert i satsen som også er anbefalt å bytte.
Seinaste utgåve har SAAB nummer 55561200, dei to slangane du treng ekstra (den eine har en ventil på) heiter 9399972 og 55560463.
Seinaste utgåve har SAAB nummer 55561200, dei to slangane du treng ekstra (den eine har en ventil på) heiter 9399972 og 55560463.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Du har vel kjøpt ny blokk som skal i gammel bil. Da må du handle inn veivhusventilasjon OG spjeldhus. Kommer til å koste skjorta, så sjekk litt rundom før du handler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Tydelig jeg har misforstått litt her, ser det nå! Veldig greit å ha kompetente folk som vet sin SaabAleks_ skrev: Med å bytte veivhusventilasjon menes det egentlig bare å erstatte den du har idag med en ny sats ifra Saab.
Dette gjøres først og fremst for å ha siste utgave(#6 mener jeg det er nå), og for å være helt sikker på at enveisventiler stenger den veien de skal stenge, og at ingen av slangene er tette eller morkne.
Takk så mye for utfyldende informasjon! Fant den siste utgaven av satsen (55561200: http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=456 ) og den ene ekstra ventilen (uten ventil tror jeg, 55560463 , http://www.saabusaparts.com/product_inf ... ts_id=1470 ).Hjelle, N6 skrev:Pass dessuten på at du får dei ekstra slangane med ventilar på, er vel to stykker som ikkje er inkludert i satsen som også er anbefalt å bytte.
Seinaste utgåve har SAAB nummer 55561200, dei to slangane du treng ekstra (den eine har en ventil på) heiter 9399972 og 55560463.
Fant ikke den siste, 9399972.... Er vel den med ventil?
Ingenting kommer gratis, så må vel punge ut litt dersom ting skal gå i orden. Hvordan skal dette spjeldhuset monteres på veivhusventilasjonen?Ingvar N629 skrev:Du har vel kjøpt ny blokk som skal i gammel bil. Da må du handle inn veivhusventilasjon OG spjeldhus. Kommer til å koste skjorta, så sjekk litt rundom før du handler.
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Du skal IKKE ha satsen det linkes til over her, det vil ikke passe på den nye blokka. Oljefelle og rør må du nok kjøpe hos Saab-forhandleren, pass på å få med alt. Nyere type spjeldhus er tilpasset rørdraging på ny type ventilasjon, skal koble ett rør fra veivhussats til spjeldhus.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Sant som Ingvar seier, om blokka du skal montere er av den nye typen (M04 og nyare) vil ikkje delenummera eg linka passe. Det fungerar kun på M98-M03 blokker.
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Ser at den nyeste versjonen av veivhusventilasjon følger med på motoren. Men spjeldhuset må vel fortsatt monteres.
Kan hende jeg tar noen bilder imorgen og legger ut, for er litt usikker på hva du mener her Ingvar. Hvor sitter veivhussatsen?Ingvar N629 skrev:Du skal IKKE ha satsen det linkes til over her, det vil ikke passe på den nye blokka. Oljefelle og rør må du nok kjøpe hos Saab-forhandleren, pass på å få med alt. Nyere type spjeldhus er tilpasset rørdraging på ny type ventilasjon, skal koble ett rør fra veivhussats til spjeldhus.
M00 Saab 9-5 2.0t stv
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Om du har handlet en ekseny motor fra maptun ol. så er hele veivhussatsen med. Med satsen menes det alt av slangero ol. som hører til ventilasjonen. Det som ikke "passer" direkte på nå er dit gamle spjeld da det kun har en 3mm slangetilkobling tilegnet veivhusvent, mens de nye har en del større.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
På bildene ser man at veivhussatsen er med ja. Det stemmer. Så jeg må kjøpe nytt spjeldhus med andre ord? Slik som Ingvar også sier. Kan hende det er et dumt spørsmål, men dette spjeldhuset er det som den røde pilen peker på?
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Hehe ja se der, veivhussatsen er jo montert. Da er det spjeldhus du trenger, og det er den som pila peker på ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Da ble det fort litt enklere! Da er spørsmålet hvilket spjeldhus som passer. Må ha den typen som har "større" enn 3mm åpning, til den slangen som veivhusvent skal inn på? Noen som har link til dette?
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Slenger inn et litt "off" tema spørsmål her, med det samme. Må jeg ha ny vannpumpe når jeg skal montere motoren sammen igjen? Vet det er flere som bytter denne når motor er ut, eller bytter drivreim.
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?
Spjeldhus til 2004-mod eller nyere. Ny vannpumpe er lurt ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Bytte veivhusventilasjon/spjeldhus?
Endrer emnet på denne tråden.
Da er det bare å bestille. Ser at det er noen vesentlige forskjeller på koblingene på de to forskjellige motorene. Ledningene er noe annerledes og har forskjellige "plasser" som de går til. Er veldig usikker på hvordan disse skal kobles... Lurer på om jeg ikke skal få noen Saab eksperter til å se på akkurat den biten
Da er det bare å bestille. Ser at det er noen vesentlige forskjeller på koblingene på de to forskjellige motorene. Ledningene er noe annerledes og har forskjellige "plasser" som de går til. Er veldig usikker på hvordan disse skal kobles... Lurer på om jeg ikke skal få noen Saab eksperter til å se på akkurat den biten
M00 Saab 9-5 2.0t stv