Vanskelig å få Saab 900 i 1. 5. og revers

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Anderswh

Vanskelig å få Saab 900 i 1. 5. og revers

Legg inn av Anderswh » 31 jul 2012, 15:50

Hei

Har en Saab 900 fra 97 og sliter for tiden med å få bilen i 1. 5. og revers. Den har snart går 340k. Har byttet clutch-vaier uten at dette hjalp på problemet. Har også hatt ut giroverføringa fra girspaken til girkassa, uten at denne hadde noen anntydninger til å være ødelagt, den er av samme slag som sitter på 93 så har ikke samme svakhet som eldre 900. Var også på høggeri og fikk sammenlignet et par av disse overføringene for å se om det var noe galt med min, noe det ikke virker til å være. I tillegg var jeg innom et Saab verksted og de syns heller ikke det var noe galt med delen. Oljenivået på kassa er også bra.

For meg virker det rett og slett som om clutchen ikke frier ut helt. Dette på bagrunn av at det er spesielt hardt å få bilen i nevnte gir og revers skraper bare om man prøver. I tillegg rører bilen litt på seg i det jeg setter den i gir, så ganske klart at det ikke slipper som det skal. Har også prøvd å stramme vaieren litt ekstra, uten at problemet endrer seg nevneverdig.

Jeg tok en kjøretur i stad for å høre etter ulyder, og dersom jeg trykker inn clutchen og lar bilen stå i gir så hører jeg at girkassa spinner opp i fart, også logisk nok dersom clutchen ikke slipper helt. Saab verkstedet mente at dette kunne være en dårlig clutch og at et clutchbytte kunne fikse problemet, men dersom clutchen var slitt, ville ikke problemet vært andre veien, at den tar dårligere og slipper tidligere når man trykker inn clutchen?

Noen kloke hoder her inne som har svaret for meg eller noe tips om hva det kan være? Har ikke lyst å ut med 2000kr for ny clutch dersom girkassa eller synkroniseringen skulle være gåen. Hører heller ingen ulyder fra kassa når jeg kjører vanlig, den er bare generelt hard å gire og så og si umulig å få i revers.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Vanskelig å få Saab 900 i 1. 5. og revers

Legg inn av Kristian N2215 » 31 jul 2012, 19:03

Selv om clutchen ikke er slitt, kan vel fjærene i trykkplata bli dårlige/slappe med tiden?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

saab2012
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av saab2012 » 31 jul 2012, 20:10

Dette er en selvjusterende clutshwire og om den er montert feil vil heller ikkje den nye wire fri helt ut clutsen.Vanlig feil som kan være under montering er gummigjennomføringen som går igjennom torpeodoveggen er ikkje på plass og ligger i klemm slik at wirestrømpen fjører.Sjekk også vinkelen på utløserarmen oppe på gearkassen,sjekk opp mot en annen bil om vinkel på armen har samme posisjon.Kan være en bøgd overføringsgaffel .Er girspake treg og få inn i alle gir,kan det være treghet for lamellplate på spleinaksel slik at lamell ligger og subber mot svinghjul.

Anderswh

Legg inn av Anderswh » 31 jul 2012, 22:59

Vaieren til clutchen er ikke montert feil, det har jeg sjekket. Den er heller ikke av den selvjusterende modellen, men med den oppgraderte manuelle justeringen. Selv om vi flytter utløserarmen manuelt så langt som det går med håndkraft/brekkjern så endrer ikke problemet seg.

Kan nevne at problemet har kommet over tid og det ble ikke slik plutselig.

Girspaken er nok, som du sier Saab2012, treg i alle gir, men helt klart verst i 1. og 5. gir og umulig i revers.

Skal ta ut girkassen før helgen for å ta en titt om jeg kan se noe tydelig.

Takker for svarene hittil.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 01 aug 2012, 07:30

Tipper du bare kan bestille en ny clutch, det er veldig vanlig at denne modellen trenger rens og smøring av clutch, og når man først gjør jobben så er ikke en ny clutch den store utgiften. Og selv om lamellen ikke er utslitt, så er vanligvis ikke lamellfjærene spesielt faste i fisken. Jeg har renset alt av leamikk til utløsergaffel og smurt med teflonspray, og smurt lamellaksel med molybdenfett ved bytta av clutch på disse. Det har alltid løst problemene. Sjekk delene til utløsermekanismen, har vært borti heftig slitasje på et par ting, dette ser du ikke før kassa er ute. Utløserlageret skifter du selvsagt, vil du gjøre litt ekstra så bytter du tetting til skiftestaget som går inn i kassa, og simringene til drivknute/mellomaksling. Når kassa likevel er ute kan du også sjekke foringa til venstre medbringer (sitter i diffhuset, kan skiftes uten å åpne kassa) som ofte blir dårlig på disse kassene, og bytte den ved behov.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar