Etter vel et år med problemfritt bilhold har det oppstått et nytt problem med min 07 9-3. Nå stiger oljenivået i motoren veldig raskt, og denne gangen skyldes det neppe mislykket regenerering av partikkelfilteret. Ca 5000 km etter oljeskift oppdaget jeg forhøyet nivå omtrent samtidig med at en regenerering ble gjennomført - merket at tomgangen på varm motor var endret og holdt turtallet rundt 3000 rpm til den var tilbake til normal gange slik jeg har gjort utallige ganger før. Skiftet oljen og har kjørt ca. 80 mil siden - og KUN langkjøring - og nå er nivået skyhøyt over maksmerket igjen. Har ikke merket noe til ny regenerering av dpf, og erfaringsmessig har det skjedd hver 120-150 mil på min bil i det siste. Oljen er fin å se på og ingen uvanlig lukt, så det er neppe kjølevæske. Skal uansett sjekke nivået på kjølevæsken. Har akkurat fått byttet registerreim og vannpumpe på verksted.
Bilen er gått 63000 km. Motorgangen er helt fin, og det er ikke noe unormalt å merke bortsett fra det nevnte oljenivået. Forbruket siden oljeskiftet for 80 mil siden har ligget rundt 0,5L/mil (bare langkjøring).
Hva kan være feil? Dyse som er defekt? Er dette noe jeg kan kontrollere og evt. utbedre selv?
9-3 1.9tid (Z19DT) økende oljenivå
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Sted: Averøy
-
- 1.2 bar
Re: 9-3 1.9tid (Z19DT) økende oljenivå
Kjølevæskenivået er ok som forventet siden olja er fin å se til. Ikke antydning til røykdott ved oppstart heller, og det skulle vel antyde at det ikke er dyse som lekker ned i sylinderen når motoren ikke går. Dette må ha oppstått omtrent når bilen var på verksted for bytte av registerreim og vannpumpe, men det er er vel ikke mulig at de kan ha vært borti noe som kan forårsake slikt?
-
Hei. Litt sent svar, men jeg kom over dette på Saabsceene:::
I also found this info about the software update (Z19DTR is the GM engine code for the TTid):
Market Area(s): All diesel markets Vehicle Model(s):
9-3 1.9 DTR diesel engine
SUBJECT:
New re-calibrated software for the Z19 DTR engine
CARS AFFECTED
SAAB 9-3 MY 08-10 with Z19 DTR (EDC16 C39)
BACKGROUND
During certain driving conditions with repeated short distance driving and interrupted regenerations, unburnt fuel from the regeneration process can mix with the engine oil resulting in oil dilution.
This phenomenon causes increased volume on the engine oil dipstick. In worst cases this can cause engine to over rev resulting in severe engine damage.
CONDITIONS
Short distance or slow speed driving in combination with repeated interruption of DPF (diesel particle filter) regeneration process.
SYMPTOM DESCRIPTION
• 'Time for service' message at low mileage which does not
correlate to the stipulated/calculated service interval.
• Oil level on the dipstick is above maximum level
• 'Particle filter full' message
ACTION
The software update should only be done after customer complaint related
to one or more the failure modes described above.
Down load software 55576164 from TIS2WEB Release 11.0 dated 2009.10.19 using MDI + laptop
Please note: If the oil is contaminated with fuel and/or above the maximum level on the oil dipstick then oil and filter should be replaced.

I also found this info about the software update (Z19DTR is the GM engine code for the TTid):
Market Area(s): All diesel markets Vehicle Model(s):
9-3 1.9 DTR diesel engine
SUBJECT:
New re-calibrated software for the Z19 DTR engine
CARS AFFECTED
SAAB 9-3 MY 08-10 with Z19 DTR (EDC16 C39)
BACKGROUND
During certain driving conditions with repeated short distance driving and interrupted regenerations, unburnt fuel from the regeneration process can mix with the engine oil resulting in oil dilution.
This phenomenon causes increased volume on the engine oil dipstick. In worst cases this can cause engine to over rev resulting in severe engine damage.
CONDITIONS
Short distance or slow speed driving in combination with repeated interruption of DPF (diesel particle filter) regeneration process.
SYMPTOM DESCRIPTION
• 'Time for service' message at low mileage which does not
correlate to the stipulated/calculated service interval.
• Oil level on the dipstick is above maximum level
• 'Particle filter full' message
ACTION
The software update should only be done after customer complaint related
to one or more the failure modes described above.
Down load software 55576164 from TIS2WEB Release 11.0 dated 2009.10.19 using MDI + laptop
Please note: If the oil is contaminated with fuel and/or above the maximum level on the oil dipstick then oil and filter should be replaced.
-
- 1.2 bar
Dette er jeg helt klar over, og første gangen skyldes det nok at jeg kjørte en times tid i 90-100 på 6.giret mens regenerering var satt i gang. Da er det ganske enkelt ikke nok turtall til at det kan gjennomføres. Etter dette byttet jeg oljen men ikke filteret, og fylte på 4 liter uten å peile. Mengde inkl. filter er 4.3 liter, så jeg mistenker at jeg har overfylt en smule siden filteret ikke ble byttet. Har dratt ut en halvliter gjennom peilehullet, og kjørt 15-20 mil uten at det har steget. Skal kjøre 15 mil til i helgen, så vil jeg nok se det tydeligere.
For øvrig startet regenerering på forrige langtur, og det merker jeg på eksoslyden under kjøring. Har et Hirsch-anlegg med Helmholz-resonatorer, og lyden blir markant grovere i bakenden når regen starter. La inn 4. gir og holdt rundt 2500 rpm, og da var det hele gjort på 4-5 minutter. Det var nok det jeg burde gjort første gangen, men i min villfarelse trodde jeg god belastning (=bra tempo) var tilstrekkelig. Tydeligvis trengs det et minimum av turtall også.
For øvrig startet regenerering på forrige langtur, og det merker jeg på eksoslyden under kjøring. Har et Hirsch-anlegg med Helmholz-resonatorer, og lyden blir markant grovere i bakenden når regen starter. La inn 4. gir og holdt rundt 2500 rpm, og da var det hele gjort på 4-5 minutter. Det var nok det jeg burde gjort første gangen, men i min villfarelse trodde jeg god belastning (=bra tempo) var tilstrekkelig. Tydeligvis trengs det et minimum av turtall også.