Hei
Jeg har en 1997 Saab 900 2.0L turbo som har begynt å oppføre seg dårlig. Det skjedde i helga da jeg kom kjørende fra Gjøvik til Lillestrøm at jeg oppdaget hvit røyk i fra eksosen. Jeg merket også når jeg prøvde å øke hastigheten var den lite reponsiv på gassen. Fikk aldrig ladetrykket som er indikert i speedometer huset til den gule linjen.
Når jeg kom hjem så luktet den hvite røyken ganske av brent olje og enden av eksosrøret var svart sånn som at den var innsmurt i olje.
Så jeg regner med det er turboen som begunner å ta kvelden.
Noen som har en anbefaling på hvordan jeg kan bekrefte dette og eventuel en anbefaling over hvor jeg kan kjøpe en ny turbo til en grei pris eller kanskje en overhaling?
Eventuellt om noen har en annen formening om hva det kan være
Hvit røyk, olje i eksosen lite gasspåtrykk... gåen turbo?
Moderator: Moderatorer
Re: Hvit røyk, olje i eksosen lite gasspåtrykk... gåen turbo
Jeg glemte litt
Jeg peila olja når jeg hadde stoppet og det var ikke anntydning til olje på peilepinnen...
Ellers hadde bilen stått i ro i to uker før dette skjedde mens jeg var på ferie og jeg merket ingenting mens jeg kjørte oppover til Gjøvik fra lillestrøm
Jeg peila olja når jeg hadde stoppet og det var ikke anntydning til olje på peilepinnen...
Ellers hadde bilen stått i ro i to uker før dette skjedde mens jeg var på ferie og jeg merket ingenting mens jeg kjørte oppover til Gjøvik fra lillestrøm
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvit røyk, olje i eksosen lite gasspåtrykk... gåen turbo
Ingen vits i å bekrefte ytterligere. Bytt turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan