og900 starter ikke!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

og900 starter ikke!

Legg inn av Eirik N396 » 11 jan 2005, 14:04

det er en 900i -88. i går merket jeg at tenningslåsen virket litt rar.. jeg måtte vri med makt helt ut til sida, noe som ikke har vært nødvendig tidligere.. men tenningslåsen har virket litt slitt. da jeg skulle starte bilen i dag, startet den ikke, startmotoren starta ikke :? men det kom en høy klikkelyd fra motorrommet, jeg vet ikke fra hva. det kunne høres ut som en høy relèlyd kanskje...?

hva er problemet? bytte startmotor?
Sist redigert av Eirik N396 den 11 jan 2005, 14:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 11 jan 2005, 14:17

Prøv å dunke til starteren. Børstene er kanskje slitt. Det er kanskje på tide å bytte starteren.

En annen ting som kan hjelpe er å prøve å starte bilen i gir, slik at børstene tar nye tak.
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 11 jan 2005, 14:20

dersom jeg dunker til den, hjelper vel det bare med en gang? altså: da må jeg dunke i den hver gang jeg skal starte bilen? er det vanskelig å bytte startern? hvor ligger den?

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 11 jan 2005, 14:22

Det kan holde lenge det. Børsten får nytt tak. Starteren ligger litt kronglete til under oljefilteret et sted.
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 11 jan 2005, 14:34

Jeg har ingen spesiell skruerfaring, men jeg skrudde av en starter på en og900i på under halvtimen. Veldig lett å komme til på bilene uten turbomotor.

Tør ikke fortelle hvor lang tid jeg brukte å demontere/montere over på turboen...........

Skifte av starter på og900 uten turbo tar max 1 1/2 time.

VELDIG ENKELT, KAN IKKE GJØRE FEIL
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 11 jan 2005, 14:40

Kommer litt an på hvor starteren sitter da konpetrus. Er den under innsuget går det greit, under eksosmanifold litt trangere ja.

På gamlebilen min skjedde det samme av og til, jeg måtte ha en til å dunke på starteren mens jeg vred om nøkkelen. Så kunne det gå bra i lang tid....pluttselig ikke... På sikt er det greit å bytte hvis det er starteren som kranger
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 11 jan 2005, 14:50

Kongpetrus skrev:Det kan holde lenge det. Børsten får nytt tak. Starteren ligger litt kronglete til under oljefilteret et sted.
Starteren sitter vel under innsuget på denne som er så "ny".
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 11 jan 2005, 15:35

Da er det trangt. Da ville jeg klinka til den og krysset fingrene på at den fortsatt vil få et langt liv....
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 11 jan 2005, 16:28

Det er ikke trangt under innsuget... :razz: Ikkenoe problem å skifte starter på de der.
MEN, ville nå ha sjekka koblingsplata ved tenningsnøkkelen jeg da, den kan også gå...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 11 jan 2005, 17:44

før du tar ut starten så prøv å ta av det jævla plastdekselet over cluchplata å det surret der... å spruter du crc inn i innslaget til startern å tvangskjør startern med en skrutrekker(legger metallet mellom tilkoblinga av releet å startern.) vis den ikke slår inn etter å ha prøvd dette 2-3 ganger er det bare å kjøpe ny starter....
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 12 jan 2005, 09:19

jeg var på huggern i går, og fikk en billig starter. jeg bytta startern, og da var alt i orden! :D men det tok litt tid, for jeg hadde litt problemer med verktøy som tok for mye plass, og som ikke helt passa inn... men som dere siere, startern ligger under innsuget ja. og det gikk relativt greit å bytte. takk for hjelpen!

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 12 jan 2005, 09:42

eirik(general900) skrev:jeg var på huggern i går, og fikk en billig starter. jeg bytta startern, og da var alt i orden! :D men det tok litt tid, for jeg hadde litt problemer med verktøy som tok for mye plass, og som ikke helt passa inn... men som dere siere, startern ligger under innsuget ja. og det gikk relativt greit å bytte. takk for hjelpen!
billig??? på huggern så koster jo en starter 400 uansett... vansklelig å få pruta på den siden det er forbruksvare... eller har du noen bra prutetips???
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 12 jan 2005, 15:50

betalte bare 150.. han visste tydelivis ikke hva prisene var.. tror han er nyansatt.....

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 12 jan 2005, 15:58

I dag starta ikke bilen. jeg bytta jo starter igår, og da virka den utmerket :? har jeg vært så uheldig at jeg har fått med meg en ny starter som er ødelagt?

det som skjer er at når jeg prøver å starte kommer det bare en ganske høy klikkelyd fra startern. ingenting sviver(naturligvis) men jeg prøvde å SLÅ på startern i dag, og da startet den. etter mange klask med ei stor jernstang! kan dette ha med dårlig kontakt i ledningene? eller?

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 12 jan 2005, 16:21

Jordingsfeil?
Sjekk kablene på batteriet i første omgang. Er det irr på + må du rengjøre dette. Har vært borte i det også tidligere.

Det samme kan skje hvis motoren din er ekstremt skitten.
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Svar