skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 16 aug 2012, 13:06
- Bil: saab 9-5 2,3t 99 mod
skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
Hei.
Jeg har bytta motor og girkasse.(fra B205R til 2.3 husker ikke motor koda på den nye:p)
Og stora da på et problem,husker nemlig ikke hvor de vakumslangen skal venn.(de rundt spjelldhuset) resten av el-ledninger og slikt er i orden:) men er det noe som har no "fasit" på hvor de skal?
Og et annet som. Må man bytte hjerne(data?)
Mvh frode
Jeg har bytta motor og girkasse.(fra B205R til 2.3 husker ikke motor koda på den nye:p)
Og stora da på et problem,husker nemlig ikke hvor de vakumslangen skal venn.(de rundt spjelldhuset) resten av el-ledninger og slikt er i orden:) men er det noe som har no "fasit" på hvor de skal?
Og et annet som. Må man bytte hjerne(data?)
Mvh frode
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
Vakuumslanger på spjeldhus:'saab entustiast skrev:Hei.
Jeg har bytta motor og girkasse.(fra B205R til 2.3 husker ikke motor koda på den nye:p)
Og stora da på et problem,husker nemlig ikke hvor de vakumslangen skal venn.(de rundt spjelldhuset) resten av el-ledninger og slikt er i orden:) men er det noe som har no "fasit" på hvor de skal?
Og et annet som. Må man bytte hjerne(data?)
Mvh frode
Hvis du har en MY98-03 så har du to 4mm nipler, den som sitter nedstrøms spjeldet skal kobles mot veivhusventilajson. Den som sitter oppstrøms spjeld skal kobles på magnetventilen som sitter på torpedoveggen, med tre nipler på. Den skal kobles på den nippelen som peker mot passasjersiden.
Og ja, du MÅ bytte styreenhet/hjerne eller omprogrammere den du har.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 16 aug 2012, 13:06
- Bil: saab 9-5 2,3t 99 mod
Re: skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
Takker for svaret:-) ble litt lysere nå:-)
Er motor fra en 99 mod.
Sitter da 3 nippler på detta sjeldhuset. 1 som er liten og 2 større ja:) kjøpte mei da nytt veivhusventilasjon.
Er en del vakumslanger som skal på plass. Håper detta blir riktig:p
Er motor fra en 99 mod.
Sitter da 3 nippler på detta sjeldhuset. 1 som er liten og 2 større ja:) kjøpte mei da nytt veivhusventilasjon.
Er en del vakumslanger som skal på plass. Håper detta blir riktig:p
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 16 aug 2012, 13:06
- Bil: saab 9-5 2,3t 99 mod
får ikke starta bilen
Har da bytta motor og girkasse i min saab 9-5, 99 modl.fra en b205R til en 2.3
Har da fått programmert om dataen.
Har gått over alle slanger og ledninger og slikt. (Mener at jeg har fått på alt riktig.
Begynner å bli håpløst oppgitt nå.
Er det noen som har noen tips og råd? Er evig takknemelig for all hjelp jeg kan få nå:-)
Har da fått programmert om dataen.
Har gått over alle slanger og ledninger og slikt. (Mener at jeg har fått på alt riktig.
Begynner å bli håpløst oppgitt nå.
Er det noen som har noen tips og råd? Er evig takknemelig for all hjelp jeg kan få nå:-)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: får ikke starta bilen
Hva er problemet, da??saab entustiast skrev:Har da bytta motor og girkasse i min saab 9-5, 99 modl.fra en b205R til en 2.3
Har da fått programmert om dataen.
Har gått over alle slanger og ledninger og slikt. (Mener at jeg har fått på alt riktig.
Begynner å bli håpløst oppgitt nå.
Er det noen som har noen tips og råd? Er evig takknemelig for all hjelp jeg kan få nå:-)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 16 aug 2012, 13:06
- Bil: saab 9-5 2,3t 99 mod
Re: får ikke starta bilen
Det er ikke noe tegn til liv messom. Starter går rundt men ikke noe reaksjon messom. Ikke så mye som et bitte lite host en gang:pIngvar N629 skrev:Hva er problemet, da??saab entustiast skrev:Har da bytta motor og girkasse i min saab 9-5, 99 modl.fra en b205R til en 2.3
Har da fått programmert om dataen.
Har gått over alle slanger og ledninger og slikt. (Mener at jeg har fått på alt riktig.
Begynner å bli håpløst oppgitt nå.
Er det noen som har noen tips og råd? Er evig takknemelig for all hjelp jeg kan få nå:-)
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 16 aug 2012, 13:06
- Bil: saab 9-5 2,3t 99 mod
Re: får ikke starta bilen
Kom på en ting. Han som programerte om dataen i bilen så at det hender de ikke starter alltid.da måtte jeg på Saab for så null stille lmmo eller vin nr. Stemmer det? Eller er det helt borti natta?saab entustiast skrev:Det er ikke noe tegn til liv messom. Starter går rundt men ikke noe reaksjon messom. Ikke så mye som et bitte lite host en gang:pIngvar N629 skrev:Hva er problemet, da??saab entustiast skrev:Har da bytta motor og girkasse i min saab 9-5, 99 modl.fra en b205R til en 2.3
Har da fått programmert om dataen.
Har gått over alle slanger og ledninger og slikt. (Mener at jeg har fått på alt riktig.
Begynner å bli håpløst oppgitt nå.
Er det noen som har noen tips og råd? Er evig takknemelig for all hjelp jeg kan få nå:-)
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 16 aug 2012, 13:06
- Bil: saab 9-5 2,3t 99 mod
Re: skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
Har nå prøvd å fått liv i bilen uten noe lykke.vil rett å slett i starte:(
Har og bytta til brune dyser.(hadde de grønne før).vil vil altså ikke alikevell.
Har og bytta til brune dyser.(hadde de grønne før).vil vil altså ikke alikevell.
Re: skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
Hvem har programmert boksen? Er nok feil immo. Mao. Feil i programmering.
/ d
/ d
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 16 aug 2012, 13:06
- Bil: saab 9-5 2,3t 99 mod
Re: skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
Det er en privatperson.så at det ta hadde han Peil på så det vakke no problem mente han. Så sa han det at hvis den ikke starter så må man bare null stille lmm eller vin. Jeg har ikke så mye Peil når det kommer til data på bil.men er vel ikke akkurat hokus pokus SKU man tru. Hva må jeg gjøre? Noen gode tips?Pål N526 skrev:Hvem har programmert boksen? Er nok feil immo. Mao. Feil i programmering.
/ d
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
Er nok feilprogrammert immobiliseringskode, slik at startsperra ikke tillater start. Gjør om, gjør rett. Bare tull at boksen må "nulles" med Tech2, selv om immobiliseringskoden kan programmeres med Tech2 også. Om du velger å få det gjort med en Tech2 eller om du får lagt inn programmet på nytt med korrekt immobiliseringskode er ett fett, med andre ord gjør du det som er enklest for deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
Ulempen er vel prisen når et verksted skal gjøre det:p og om de i det heletatt klarer å få jobben gjort...
/ d
/ d
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
Lett å bomme med bokstaven I og tallet 1, og ikke minst O og 0 (null). Er man skikkelig uheldig, så stemmer ikke lappen på boksen med immob,koden i boksen heller
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
Jeg programerte boksen.Pål N526 skrev:Hvem har programmert boksen? Er nok feil immo. Mao. Feil i programmering.
/ d
Og VIN- og Immo-kode ble dobbeltsjekket av meg og ECU-eier. Boksen ble også lest ut igjen for å sjekke at nummerene stemte. Jeg har gjort dette mange ganger og det er første gang jeg opplevd at noe har gått galt.
Men siden bilen sto 15 mil unna var det vanskelig å teste.
Derfor gav jeg beskjed om at ting kan gå galt. Og siden ingen kan hjelpe eier i nærområdet tipset jeg om at Saab kan hjelpe med Tech2.
Eier har byttet fra 2,0 til 2,3 og trengte ny programvare veldig fort.
Så for å være hyggelig jeg stilte jeg opp gratis på en fredagskveld.
Og sendte med ham brune dyser.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: skifte motor og girkasse 9-5.ny her i forumet
En ting til ettertanke!
Før jeg omprogrammerer noen ting som helst, så tar jeg ALLTID backup av programmvaren som allerede ligger i boksen. Denne har jo korrekt vin og immb kode. Bare å åpne fila i t7tool og copy paste over vin nummer og immb koden til det nye programmet, da er det null sjangs for skrivefeil i hvertfall.
Før jeg omprogrammerer noen ting som helst, så tar jeg ALLTID backup av programmvaren som allerede ligger i boksen. Denne har jo korrekt vin og immb kode. Bare å åpne fila i t7tool og copy paste over vin nummer og immb koden til det nye programmet, da er det null sjangs for skrivefeil i hvertfall.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459