Spjeldhusproblem 9-5 2,0
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 22 aug 2012, 23:13
Spjeldhusproblem 9-5 2,0
9-5 2003 , plages med at bilen får for mye turbo trykk og dereter går i nødmodus, å da får jeg kun 0,5 i trøkk, vanligvis ligg den på 1,3 ... har sjekket vakum slanger osv , hva kan være feilen ? Noen som er flink ??? eventuelt plagdes med d samme ?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: TURBO TURBO !!
Hvordan tennplugger har du?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: TURBO TURBO !!
Mer info ønskes. Trimprogram regner jeg med du har når den lader 1,3 bar, hva har du byttet i forbindelse med trim, standard turbo? Hva lader den når den lader for mye?
Sjekket EVAP-ventilene?
Forøvrig var emnebeskrivelsen din veldig lite beskrivende, endre den til noe som beskriver problemet så vil flere som har forutsetning for å svare gå inn på tråden din.
Sjekket EVAP-ventilene?
Forøvrig var emnebeskrivelsen din veldig lite beskrivende, endre den til noe som beskriver problemet så vil flere som har forutsetning for å svare gå inn på tråden din.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 22 aug 2012, 23:13
Re: TURBO TURBO !!
Ja det er standar turbo regner jeg med , Den er chippet med ppc (bsr ) fra forige eier , har enda den boksen så ... når jeg restarte biln , går motor lampa bort, og har alt for godt turbo trykk , går til 1,5 og da kommer motor lampa på , så selvsakt går den i nødmodus, og da får jeg bare 0,3 - 4 i trykk , byttet map sensor, vacum sensor , men nu kom det en arna feil kode , p1260 return spring low force , Bedre svar kansje ??
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: TURBO TURBO !!
P1260 går på spjeldhuset.
Trionic 7 styrer etter luftmasse, ikke trykk. Dvs den vil ikke kutte pga for høyt trykk, men for høy luftmasse, og trykket den regulerer til vil variere litt med temperatur og atmosfæretrykk. Å bytte MAP-sensor har slik sett ikke noe for seg, da det er verdiene fra luftmassemåleren den vil gå etter når bilen drar på stabil last. MAP-sensor brukes kun ved transient og ved feil på LMM.
Sjekk luftmassen som måles inn opp imot luftmassen som etterspørres av motorstyringa. Et problem du kan få der er at BSR-trim ofte ikke bruker luftmassereguleringa, veldig klønete satt opp i software.
Sjekk også at magnetventilen ikke er defekt. Luftmassemåleren kan også være dårlig, dersom bilen har åpent luftfilter så er sjansen for at luftmassemåleren registrerer feil og må byttes ekstra stor.
Trionic 7 styrer etter luftmasse, ikke trykk. Dvs den vil ikke kutte pga for høyt trykk, men for høy luftmasse, og trykket den regulerer til vil variere litt med temperatur og atmosfæretrykk. Å bytte MAP-sensor har slik sett ikke noe for seg, da det er verdiene fra luftmassemåleren den vil gå etter når bilen drar på stabil last. MAP-sensor brukes kun ved transient og ved feil på LMM.
Sjekk luftmassen som måles inn opp imot luftmassen som etterspørres av motorstyringa. Et problem du kan få der er at BSR-trim ofte ikke bruker luftmassereguleringa, veldig klønete satt opp i software.
Sjekk også at magnetventilen ikke er defekt. Luftmassemåleren kan også være dårlig, dersom bilen har åpent luftfilter så er sjansen for at luftmassemåleren registrerer feil og må byttes ekstra stor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 22 aug 2012, 23:13
Re: TURBO TURBO !!
okei, takk for bra svar, Hvordan kan jeg sjekke om magnet ventilen er dårlig ?? kansje det er en fordel å prøve en luft masse måler fra en arna likens sabb for å se om problemt løser seg ??
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: TURBO TURBO !!
Blås fra C-stussen (de er merket med bokstaver) og hold for W, da skal det være tett og ikke komme luft ut R.eivindlevin skrev:okei, takk for bra svar, Hvordan kan jeg sjekke om magnet ventilen er dårlig ?? kansje det er en fordel å prøve en luft masse måler fra en arna likens sabb for å se om problemt løser seg ??
Du kan prøve med en annen luftmassemåler, men det er vanskelig å vite status på en brukt LMM. En annen ting er jo at slik som mange av BSR-programmene er satt opp så er deler av luftmassereguleringen satt ut av spill. Anbefaler deg vel egentlig å bytte software...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 22 aug 2012, 23:13
Re: TURBO TURBO !!
sjekka med verksted , å dem mente at med p1260 at det mest sansynslig va spjellet som va gåen på den siden den bakker høyt osv det jeg har nevnt tidligere her ..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: TURBO TURBO !!
Stemmer at 1260 går på spjeldhuset ja, men den skal ikke kutte pga for høyt ladetrykk av den grunn.
Hva gjør en bil som "bakker høyt"? Bakker man båt, så rygger man...
Hva gjør en bil som "bakker høyt"? Bakker man båt, så rygger man...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 22 aug 2012, 23:13
Re: TURBO TURBO !!
ringte 2 verksted, ett i sverige og ett i norge, begge sa at det va garantert det som var feilen da jeg forklarte hvordan den reagerte, bakker høyt ved start, (bakke ikke normalt i det hele tadt) tungstarta kan man si itilegg , gassen henger seg opp , alså vis jeg ligger i 50 , så blir den i 50 .... trur du at det ikke e spjelle ?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: TURBO TURBO !!
Du meinar at det klikkar ifrå gasspjeldet? Får du gul motorlampe?
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 22 aug 2012, 23:13
Re: TURBO TURBO !!
ja det klikker fra spjelde, og får gul motor lampe ...
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: TURBO TURBO !!
Når går det i limp home då? Rett etter start eller når du køyrer? Og eg går utifrå at du har nullstillt spjellhuset på rett måte?
At det er spjellhuset du høyrer er nok rett, men det kan være andre ting som gjer at spjellhuset går i limp home som kan være greit å sjekke ut fysst, før du brukar pengar på eit nytt spjellhus, kanskje unødvendig.
Men det er kun P1260 du har fått som feilkode?
At det er spjellhuset du høyrer er nok rett, men det kan være andre ting som gjer at spjellhuset går i limp home som kan være greit å sjekke ut fysst, før du brukar pengar på eit nytt spjellhus, kanskje unødvendig.
Men det er kun P1260 du har fått som feilkode?
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 22 aug 2012, 23:13
Re: TURBO TURBO !!
det går i nød modus etter 5-10 min ved kjøring ca , starte den etter restart av lampan da, så bakke den litt høyt, kjøre hjemmanifra og noen min så kommer lampa opp, Ja helt enig der , bare vert fint å vist ka jeg kan gjøre frks shøl får å finne ut av det , kan jo avbestille det uten problem , så lenge jeg ikke tar det ut av eska , Ja det er kun p1260 som er feil koden
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: TURBO TURBO !!
Ny og viktig info...eivindlevin skrev:ja det klikker fra spjelde, og får gul motor lampe ...
Bytt spjeldhus.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan