Håper det er noen her som kan hjelpe meg og min stakkars Saab 9-5... Kjøpte en 2001 modell Saab 9-5 2.0T i Desember og nå driver motoren og gir meg noen tegn på at den er sliten eller kanskje bare ikke har fått riktig oppmerksomhet. Registerkjedet har begynt å bråke, så jeg ble anbefalt og bytte til 10 - 40 mineral olje, men etter jeg gjorde det har det ikke blitt akkurat så mye bedre, det ryker blått da jeg slipper gass pedalen under akselerasjon og den bruker veldig(!!) mye olje.
Er det så lett som og bytte til semi syntetisk olje igjen eller er det noe verre?
Snakket med en verkstedmester som sa motoren min var ferdig.. Men jeg gir meg ikke så lett, virker så absolutt ikke som motoren er utslitt, den drar fortsatt veldig bra, starter lett og går normalt.. helt til i dag, da den var litt tungstartet da jeg skulle reise til jobb. Motoren gikk fint heletiden også nå jeg kjørte hjem, men når jeg etterfylte nesten 2(!!) liter olje i går kveld og den var tom da jeg kom hjem i dag blinket en varsellampe for meg.. Det har skjedd flere ganger siden jeg byttet olje.. Jeg har også måttet etterfylle mer olje enn normalt i det siste... Det kommer mye hvit røyk da jeg starter bilen om morgenen, og da som jeg skrev tidligere akselererer og slipper gass pedalen ryker det blått, og det er ikke under hard akselerasjon.
Såå, spørsmålet i seg selv er: kan jeg gjøre en reperasjon på motoren jeg har nå, eller må jeg rett og slett kjøpe en ny motor?
Motor trøbbel Saab 9-5 2.0T 2001.
Moderator: Moderatorer
Re: Motor trøbbel Saab 9-5 2.0T 2001.
Må i allefall sjekke turbo'en din snarest og ikke kjøre noe mer før du gjør det.
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Du kan være heldig at blårøyken er fra turboen. Sjekk den. Men registerraklinga må jo repareres for å unngå totalhavari.
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Du skal ALDRI ALDRI ALDRI bruke mineral motorolje på den der, sjekk serviceheftet. Viskositetsspenn 0W40 til 5W30, helsyntet med merking Dexos2 (gamle GM-LL osv er utgått). Bør byttes hver 10 000 km.
Det forundrer meg ikke om motoren er skrot (men så lenge den går kan den overhales), men sjekk turboen først. Ta gjerne en leakdown-test på motoren, så finner du ut om stempelringene er fastkoksede. Ta ned bunnpanna og sjekk lager. Skift registeret dersom du finner ut at motoren ellers er bra.
Det forundrer meg ikke om motoren er skrot (men så lenge den går kan den overhales), men sjekk turboen først. Ta gjerne en leakdown-test på motoren, så finner du ut om stempelringene er fastkoksede. Ta ned bunnpanna og sjekk lager. Skift registeret dersom du finner ut at motoren ellers er bra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan