Turbotrykk borte på Tid ble løst ved rengj. av Edc-spjeld

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Turbotrykk borte på Tid ble løst ved rengj. av Edc-spjeld

Legg inn av HugoC » 28 aug 2012, 11:11

Se løsning nederst!
Turbotrykket er nå som oftest borte på min 2006 1.9 Tid. Motorlampe lyser. Dersom jeg stopper bilen etter at motor er blitt varm, tar ut nøkkel og venter til motorlampe slukker, kan trykket være tilbake selv om motorlampe fortsatt lyser. Problemet oppstår oftere og oftere. Feilkode ble avlest på verksted men den var så generell at man ikke visste hva årsaken var.
Noen som vet?
Sist redigert av HugoC den 31 aug 2012, 09:15, redigert 2 ganger totalt.
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbotrykk borte på Tid

Legg inn av Ingvar N629 » 28 aug 2012, 11:27

Og nummeret på den generelle feilkoden var??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Turbotrykk borte på Tid

Legg inn av HugoC » 29 aug 2012, 14:33

EDC 16 1125-62 og 1125-61 stalldonspjeld
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbotrykk borte på Tid

Legg inn av Ingvar N629 » 29 aug 2012, 20:43

P1125 indikerer spjellhus, hvis verkstedet du har vært på innehar en verkstedhåndbok så står det temmelig rett fram hvordan det skal feilsøkes videre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Turbotrykk borte på Tid

Legg inn av HugoC » 30 aug 2012, 09:32

Ok. SAABverkstedet på Kongsberg. Er dette noe jeg kan gjøre selv? Skru ut og gjøre rent?
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbotrykk borte på Tid

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2012, 09:54

Skal gjøres en rekke målinger på spjeldhuset, men har ikke verkstedbok på denne maskina. Kan poste mer en annen gang om ikke noen andre med WIS føler for å skrive litt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Turbotrykk borte på Tid

Legg inn av Pål N526 » 30 aug 2012, 10:07

Ecu får ikke riktig feedback på hvor pos. til spjeld er. Kan være elektrisk og/eller mekanisk. Demonter og rens. Sjekk at spjeld beveger seg fritt før du renser bare for en bekreftelse på feil.

/ d
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Turbotrykk borte på Tid

Legg inn av HugoC » 30 aug 2012, 14:53

Har hatt ute spjeldhuset og renset. Plasthuset på undersiden, der databrikken og motor sitter, var fullt av olje. Lignet på tynn, gammel motorolje, kullsvart. Vasket alt i diesel først og deretter med WD40. Gjorde også rent røret til EGR-ventilen. Alt ser nå ut til å virke som det skal! Motorlampen er slukket og turbotrykket er på plass. En liten hake: jeg har nok vridd i stykker de indre gjengene i spjeldhuset. Dro nok for hardt til skruene som fester røret til EGR-ventilen! Spjeldhuset består av aluminium! Oljen i plasthuset på undersiden er nok dieseldamp, som over tid, har lekket ned der akslingen til spjeldet går ned.
mvh
Hugo Christensen

Svar