Se løsning nederst!
Turbotrykket er nå som oftest borte på min 2006 1.9 Tid. Motorlampe lyser. Dersom jeg stopper bilen etter at motor er blitt varm, tar ut nøkkel og venter til motorlampe slukker, kan trykket være tilbake selv om motorlampe fortsatt lyser. Problemet oppstår oftere og oftere. Feilkode ble avlest på verksted men den var så generell at man ikke visste hva årsaken var.
Noen som vet?
Turbotrykk borte på Tid ble løst ved rengj. av Edc-spjeld
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 251
- Registrert: 03 apr 2009, 19:19
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Turbotrykk borte på Tid ble løst ved rengj. av Edc-spjeld
Sist redigert av HugoC den 31 aug 2012, 09:15, redigert 2 ganger totalt.
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbotrykk borte på Tid
Og nummeret på den generelle feilkoden var??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbotrykk borte på Tid
P1125 indikerer spjellhus, hvis verkstedet du har vært på innehar en verkstedhåndbok så står det temmelig rett fram hvordan det skal feilsøkes videre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 251
- Registrert: 03 apr 2009, 19:19
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Re: Turbotrykk borte på Tid
Ok. SAABverkstedet på Kongsberg. Er dette noe jeg kan gjøre selv? Skru ut og gjøre rent?
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbotrykk borte på Tid
Skal gjøres en rekke målinger på spjeldhuset, men har ikke verkstedbok på denne maskina. Kan poste mer en annen gang om ikke noen andre med WIS føler for å skrive litt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Turbotrykk borte på Tid
Ecu får ikke riktig feedback på hvor pos. til spjeld er. Kan være elektrisk og/eller mekanisk. Demonter og rens. Sjekk at spjeld beveger seg fritt før du renser bare for en bekreftelse på feil.
/ d
/ d
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 251
- Registrert: 03 apr 2009, 19:19
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Re: Turbotrykk borte på Tid
Har hatt ute spjeldhuset og renset. Plasthuset på undersiden, der databrikken og motor sitter, var fullt av olje. Lignet på tynn, gammel motorolje, kullsvart. Vasket alt i diesel først og deretter med WD40. Gjorde også rent røret til EGR-ventilen. Alt ser nå ut til å virke som det skal! Motorlampen er slukket og turbotrykket er på plass. En liten hake: jeg har nok vridd i stykker de indre gjengene i spjeldhuset. Dro nok for hardt til skruene som fester røret til EGR-ventilen! Spjeldhuset består av aluminium! Oljen i plasthuset på undersiden er nok dieseldamp, som over tid, har lekket ned der akslingen til spjeldet går ned.
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen