Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Finn40
- 0.7 bar

- Innlegg: 132
- Registrert: 04 mai 2010, 21:52
Legg inn
av Finn40 » 31 aug 2012, 17:18
Hei som sagt sluttet AC å virke idag

Bilen er en MY00 9-5 2,0 Jeg hørte en merkelig during fra førersiden igår når vifta gikk..denne lyden gikk bort når jeg satte på eco eller resirkulering,men kom igjen straks jeg satte den på normalen. Idag virket ikke AC i det hele tatt, bare varm luft kommer. Kan ikke se at noen sikringer er gåene heller og det er heller inen feilmeldinge.. Her det noen som har en ide eller to om hva feilen kan være ??
På forhånd takk
Sist redigert av
Finn40 den 26 sep 2012, 16:46, redigert 1 gang totalt.
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 31 aug 2012, 17:30
Kjør ei kalibrering på ACCen.
Hold inne auto og off, så vil den vise feilkoder om det er noen.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 31 aug 2012, 18:29
Hvis duringen du beskriver kommer fra motorrommet kan det være AC kompressoren som har sagt opp jobben

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Finn40
- 0.7 bar

- Innlegg: 132
- Registrert: 04 mai 2010, 21:52
Legg inn
av Finn40 » 31 aug 2012, 20:03
Får da håpe ikke kompressoren har tatt kveld. Duringen hørtes bedre inni bilen en i motorromment... faktisk ganske nær kupeviften. Har kjørt kalibreringen men det kom ingen feil meldinger der :-/
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 31 aug 2012, 20:35
Er ikkje sjølve kupevifta di som har tatt kvelden då?
Prøv å køyr vifta og temperatur manuellt, å sjå om det er forskjell i lyden til meir vifta må jobbe.
-
Finn40
- 0.7 bar

- Innlegg: 132
- Registrert: 04 mai 2010, 21:52
Legg inn
av Finn40 » 31 aug 2012, 21:17
Den blåser luft men selv om jeg setter tempen på Lo så hører jeg ikke at kompressoren starte. Har tidlige merket når den starter på tomgangen. Kan det være en sensor eller noe som er ødelagt og ikke gir den beskjed om å starte??? jeg bare synser

-
N2411
- 0.7 bar

- Innlegg: 131
- Registrert: 02 nov 2011, 22:18
- Medlemsnummer: N2411
- Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
- Sted: Lillehammer/Egersund
Legg inn
av N2411 » 31 aug 2012, 22:09
Hvis mengden kjølemedium (gass) i systemet kommer under et vist nivå, starter ikke kompressoren. Rett meg hvis jeg har misforstått

1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
-
Finn40
- 0.7 bar

- Innlegg: 132
- Registrert: 04 mai 2010, 21:52
Legg inn
av Finn40 » 31 aug 2012, 22:18
Hmmm tja skulle kanskje tro at det var en slik sikkerhet der, for om den starter uten gass så skjærer den vel seg.... jeg får reise på et verksted som driver med slik å få sjekket det.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 31 aug 2012, 22:49
Det stemmer 2411.
/ d
-
Finn40
- 0.7 bar

- Innlegg: 132
- Registrert: 04 mai 2010, 21:52
Legg inn
av Finn40 » 22 sep 2012, 10:21
Problemet løst. Det var lekasje i et rør. Fikk byttet dette og fylt på gass for Kr 5600,- det var det. Men synes det er merkelig at det ikke kom noen form for feilmelding. Så neste

Alt virket som det skulle i et par dager men så fant varmeapperatet på å skulle begynne å krangle igjen....Jeg kjørte full kjøling på fører siden og det kom full varme på pasasjer siden og bak. Har prøvd med med AUTO og OFF . Det ble bedre men det er fortsatt kaldere på førersiden. SÅ hva nå ???? De som sier at det er generelt lite feil på disse bilene lyver skikkelig.
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 22 sep 2012, 11:15
Finnfemfeil skrev:De som sier at det er generelt lite feil på disse bilene lyver skikkelig.
Dette var en ganske drøy påstand selv om du har vært uheldig!
Styrer med DAB og AUX
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 22 sep 2012, 12:50
Får du opp noe tall (feilkoder) når du trykker auto og off? Er visst vanlig at et stag i spjeldstyringa der ryker... Sjekk denne:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 04702.html
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Finn40
- 0.7 bar

- Innlegg: 132
- Registrert: 04 mai 2010, 21:52
Legg inn
av Finn40 » 22 sep 2012, 13:21
Okey den var litt drøy men jeg har hatt mye pes med denne bilen. Uansett så har jeg sjekket stagene og de beveger seg fint. Det som ikke beveger seg er resirkulasjons spjellene. Jeg hører motoren men de beveger seg ikke og ikke ser jeg noen stag som styrer disse spjellene. Styres disse på en annen måte ?
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 22 sep 2012, 15:24
Resirk sitter over vifte motoren. Må under akvariet for å nå den mekanismen.
/ d
-
Finn40
- 0.7 bar

- Innlegg: 132
- Registrert: 04 mai 2010, 21:52
Legg inn
av Finn40 » 22 sep 2012, 15:35
Jepp der er det noe som ikke fungerer som det skal. Motoren går og hjulet beveger seg men rører ikke armen til spjelet. Så enten er det utslitt eller så mangler det noe der. Jeg vet jo ikke hvordan det egentlig burde se ut. :-/ Hvor mye slik ca burde dette koste for å få fikset tror dere ?