Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
TuningService Molde
Innlegg: 11
Registrert: 04 sep 2012, 14:49

Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t

Legg inn av TuningService Molde » 10 sep 2012, 18:45

Trenger noen råd av dere i "teknisk avdeling". :)

Etter turbohavari fikk en kompis av meg byttet turbo hos den lokale Saab-forhandleren her i Molde.

Turbo som ble satt inn er en GT17 (delenr 959.0113). Har nå prøvd å legge inn en standard tuning-software på denne men har fått litt problemer.
Den kutter ved brått pådrag. Ved vanlig pådrag går den normalt.

Disse turboene har vel samme originalt ladetrykk på 0,4?
Har lest at den "forsterka" Garret GT17 har en strammere wastegatefjær enn den originale turboen.

Kan noen fortelle meg andre forskjeller som skal spille inn ved tuning av disse turboene?

Takker for (eventuell) info!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 sep 2012, 18:57

Er det en original turbo som er satt inn eller er det kopi-turboen du likar til som er montert?

TuningService Molde
Innlegg: 11
Registrert: 04 sep 2012, 14:49

Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t

Legg inn av TuningService Molde » 10 sep 2012, 18:59

Om det er kopi eller ikke aner jeg ikke...

Dette ble som sagt gjort på Saab-verksted. Prisen var vel rundt 6000,- mener jeg på.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t

Legg inn av Helge » 10 sep 2012, 19:28

TuningService Molde skrev:Om det er kopi eller ikke aner jeg ikke...

Dette ble som sagt gjort på Saab-verksted. Prisen var vel rundt 6000,- mener jeg på.
Hvis arbeid og turbo kostet 6000 er det ikke en orginal turbo.
Hvis bare turboen kostet 6000 er den ikke orginal.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

TuningService Molde
Innlegg: 11
Registrert: 04 sep 2012, 14:49

Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t

Legg inn av TuningService Molde » 10 sep 2012, 19:40

Pris var 4400,- + moms.

Kan det være bytteordning på disse ?

Uansett, er det andre forskjeller mekanisk en at de har strammere wastgate?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t

Legg inn av Helge » 10 sep 2012, 19:52

Hvis det er bytteordning burde det jo vært spesifisert på regningen at tuboen var overhalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t

Legg inn av Ingvar N629 » 10 sep 2012, 20:02

Mål grunnladetrykket. Hvis det er for høyt til at det lar seg justere ned til 0,4 bar (måles rundt 3000 rpm, ta av kontakta til magnetventilen og kjør), så kan du korrigere det i software, men om den lader alt for mye på GLT så risikerer du at noen viktige sikkerhetsfunksjoner ikke fungerer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TuningService Molde
Innlegg: 11
Registrert: 04 sep 2012, 14:49

Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t

Legg inn av TuningService Molde » 10 sep 2012, 20:13

Det kan jo også være treig magnetventil.

Den kutter litt på rundt 3000, og deretter går den som et skudd.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t

Legg inn av Ingvar N629 » 10 sep 2012, 20:41

TuningService Molde skrev:Det kan jo også være treig magnetventil.

Den kutter litt på rundt 3000, og deretter går den som et skudd.
Svært uvanlig med magnetventiltull på disse.

Logg grunnladetrykket først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TuningService Molde
Innlegg: 11
Registrert: 04 sep 2012, 14:49

Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t

Legg inn av TuningService Molde » 10 sep 2012, 20:47

Takker for hjelp. Vi får prøve litt. :)

Svar