Jeg får begynne på begynnelsen av historien.
Dama jobber skift, og bruker bilen ofte tidlig på morgenen.
Hun har opplevd at den "tøffer" enkelte dager, noe jeg regner med er at den ikke går på helt riktig turtall.
Når hun gasser, og kjører noen hundre meter, er problemet borte.
Jeg har igrunn tenkt at det kan være ethanolen som ikke liker kaldt og rått vær, og ignorert det, siden det ikke er et reelt problem.
Men i går fikk hun ikke bilen til å starte. Da begynte den å tøffe, og døde ut. Hun prøvde flere ganger, men til slutt gikk bare starteren, og bilen fikk ikke tenning.
Når jeg kom hjem, gav jeg full gass, og lot den svive litt ekstra, og da startet den, men gikk på litt over 2000 omdr en liten stund, for så å falle til rundt 800. Når jeg satt den i revers(automatgir), holdt den nesten på å dø ut.
Lot den stå å gå en stund, for så å kjøre en tur, og den virket ok(selv om effektproblemet nevnt i en annen tråd var tilstedet).
Tenkte for meg selv at det er sikkert bensinpumpen som er på vei til å ryke, siden jeg har ethanolkonvertert, og jeg har hørt at da kan pumpen gå fortere.
I dag sa dama at hun slet med å starte bilen igjen, og når hun satt den i revers, døde bilen, så hun brukte den ikke.
Hentet i dag en ny komplett pumpe i armatur hos speedparts, og har nå satt meg i bilen for å montere.
Når jeg tar opp baksetet, ser jeg at filtlappen har vært oppe før. Får bange anelser, og kikker i arkivet til bilen.
Ser at den forrige eieren byttet bensinpumpe i 2008(kostet 5653,-!). Da hadde den gått 73763km. Nå har den gått 116695km. Jeg ethanolkonverterte i mars, har sikkert kjørt 5000-7000km siden konverteringen.
Kan det virkelig stemme at pumpen har gått så fort?
Problemet er at det er kjipt å bytte pumpe hvis dette ikke er feilen.
Det som er enda værre, er at dama og ungen skal til moelv på søndag og være der til fredag, så jeg er igrunn avhengig av å finne feilen i kveld, hvis jeg må kjøpe del(er) i morgen og fikse før søndag...
Jeg gjorde samme prosedyre nå som i går; full gass, og fikk start etter 4-5 sviv.
Håper noen kan hjelpe en desperat mann!