V8,Trionic og turbo?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

V8,Trionic og turbo?

Legg inn av Helge » 19 sep 2012, 13:23

Funderer på å bygge en V8 med twinturbo.
Ikke en racerbil, men en driftsikker motor med mye moment som skal sitte i en Land Rover.
Ser jo noen bruker Trionic på andre biler enn Saab, men er det i det hele tatt mulig å få dette til å virke på en V8?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: V8,Trionic og turbo?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 sep 2012, 13:33

Finnes lettere ting man kan finne på, gitt...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: V8,Trionic og turbo?

Legg inn av Paradigm N558 » 19 sep 2012, 13:47

Ingvar N629 skrev:Finnes lettere ting man kan finne på, gitt...
Det var et dårlig svar Ingvar :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: V8,Trionic og turbo?

Legg inn av Helge » 19 sep 2012, 15:01

He, he....
Må alt være så lett da. :roll:
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: V8,Trionic og turbo?

Legg inn av na_X » 19 sep 2012, 15:30

Tror kanskje megaskvett eller haltech hadde vært enklere, da dette har det klart for V8-er med tanke på fuel og slikt..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: V8,Trionic og turbo?

Legg inn av Helge » 19 sep 2012, 15:44

Jeg er klar over at det er enklere.
Men ting koster penger. Og jeg har jo opptil flere komplette Trionic liggende.
Og det hadde jo vært kult å få det til å virke. :)
Men sannsynligvis er det ikke gjort før. Og kanskje ikke mulig heller.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: V8,Trionic og turbo?

Legg inn av na_X » 19 sep 2012, 15:55

Alt er jo mulig, men som sagt så koster det både tid og penger..
Ja, også krever det at noen har kunnskap innenfor området som utfører det da.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: V8,Trionic og turbo?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 sep 2012, 16:00

Du kan jo kanskje kjøre to sett Trionicsprut, ett pr bank. Må nok jukse til tenningsrekkefølgen for å få det til. Tungvint å mappe, men skal vel gå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: V8,Trionic og turbo?

Legg inn av Pål N526 » 19 sep 2012, 16:11

V6 er vel lettere?

/ d
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: V8,Trionic og turbo?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 sep 2012, 16:50

Hvordan ser veiva ut? Om alle sylindrene i én bank ligger i samme veivplan så skal det funke å kjøre dobbelt opp. Begge veivakselgiverne kan bruke samme triggerhjul men må plasseres ulikt. Dra tennkabler mellom tennkassetter og plugger. Du må kjøre separate innsug og spjeld til hver sylinderbank hvis du skal kjøre T7. Må også programmere vekk startsperresekvensen hvis du skal bruke T7.

T5 er enklere men T7 vil gi mye bedre respons og kjørbarhet hvis du får alt dette til å spille på lag.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar