Saab 900 turbo, clutchproblem
Moderator: Moderatorer
Saab 900 turbo, clutchproblem
Hei,
jeg har en nesten ny clutch i Saab og900 turboen. Den tar veldig langt inne, men mekanikeren sa at den er selvjusterende og vil bli bedre etter hvert. Jeg kjørte den en tur i går, og da klarte jeg nesten ikke å få den i gir i det hele tatt. Første gir var umulig, og for å få den i revers måtte jeg stoppe motoren først før jeg fikk den i gir, ellers bare skrapte det. Det er tydelig at clutchen ikke løser ut girene skikkelig. Hva kan dette skyldes? Kan det være luft i systemet? Pedalen virker som sagt ikke før du tar den heeelt i bånn, og det er en del dødgang på pedalen før det skjer noe. Tips mottas med takk!
jeg har en nesten ny clutch i Saab og900 turboen. Den tar veldig langt inne, men mekanikeren sa at den er selvjusterende og vil bli bedre etter hvert. Jeg kjørte den en tur i går, og da klarte jeg nesten ikke å få den i gir i det hele tatt. Første gir var umulig, og for å få den i revers måtte jeg stoppe motoren først før jeg fikk den i gir, ellers bare skrapte det. Det er tydelig at clutchen ikke løser ut girene skikkelig. Hva kan dette skyldes? Kan det være luft i systemet? Pedalen virker som sagt ikke før du tar den heeelt i bånn, og det er en del dødgang på pedalen før det skjer noe. Tips mottas med takk!
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Høres ut som luft, hvis problemet er likt hver gang. Dersom det er forskjell på pedalvandringen mellom hver gang, eller om clutchen begynner å ta tak om du har stått litt med clutchen inne og bilen i gir, så er det enten slaven eller hovedsylinderen som har gitt seg. Kan også være lekkasje mellom slave og koblinga til røret. Lekker det bremsevæske noe sted? Original type clutch?
Ville ha begynt med å lufte bedre, iallfall.
Ville ha begynt med å lufte bedre, iallfall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
HAr hatt samme problemet som du beskriver her. Vil anbefale deg å lufte andre veien, altså at du kjører veske inn på nippelen på sylinderen ved clutchen. er lettere å få lurt ut luften på den måten 

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Det er vanlig og overhale eller skifte slavesylinder komplett ved clutsh skifte.Sjekk også dødgang på selve pedal,for det er ikkje uvanlig at bolt som går igjennom gaffelen til hovedsylinder sliter til avlangt hull i både gaffelen og clutspedal armen.Prøv og å få luftet systemet på nytt.
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Takk for mange gode tips! Jeg skal se på det til helgen.
Saab2012: Skal sjekke pedalen. Det hadde i grunn forklart hvorfor det føles som om det er så mye dødgang før det skjer noe.
Ingvar: Det er såvidt jeg vet original clutch. Den ble skiftet av en erfaren Saab-mekaniker før jeg kjøpte den.
Saab-900-turbo: Hvordan får jeg ut lufta hvis jeg pumper væske inn i luftenippelen? Hvor tapper jeg ut luften? Hva slags utstyr trenger jeg?
Saab2012: Skal sjekke pedalen. Det hadde i grunn forklart hvorfor det føles som om det er så mye dødgang før det skjer noe.
Ingvar: Det er såvidt jeg vet original clutch. Den ble skiftet av en erfaren Saab-mekaniker før jeg kjøpte den.
Saab-900-turbo: Hvordan får jeg ut lufta hvis jeg pumper væske inn i luftenippelen? Hvor tapper jeg ut luften? Hva slags utstyr trenger jeg?
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Kan klare deg med en ketschupflake og en bit vakuumslange, men om du vil ha bra clutchlufteverktøy for å lufte "feil" vei til en billig penge, så stikker du til sykepleierservice eller lignende plass og kjøper en stor sprøyte uten spiss, denne setter du en slangebit på som du igjen trer på nippelen på slaven. Fyll opp sprøyta med bremsevæske, åpne luftenippelen og klem forsiktig. Væska (og lufta) presses nå opp til bremsevæskebeholderen.Jorgen skrev: Saab-900-turbo: Hvordan får jeg ut lufta hvis jeg pumper væske inn i luftenippelen? Hvor tapper jeg ut luften? Hva slags utstyr trenger jeg?
Sjekk også dødgang i pedal som nevnt over her, er ikke helt uvanlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Nå har jeg sjekket litt nærmere på pedalen, og jeg lurer på om ikke det er dødgang som er problemet. Jeg kan trykke inn pedalen med én finger i sikkert 10 cm før jeg kjenner noe motstand. Kan det høres ut som dødgang, eller er det vanlig at man kan trykke inn pedalen litt før man kjenner motstand?
Hvis nå dette er tilfelle. Hvor vanskelig er det å skifte pedal? Hva må skiftes og hvor finner jeg slike deler?
Tusen takk hjelpen så langt. Dette forumet er fantastisk!
Hvis nå dette er tilfelle. Hvor vanskelig er det å skifte pedal? Hva må skiftes og hvor finner jeg slike deler?
Tusen takk hjelpen så langt. Dette forumet er fantastisk!
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Tja, kan jo nesten høyres ut som fjøra i mastersylinderen er knekt spør du meg...
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
ja,fjøren i hovedsylinderen kan også knekke i stykker.Om det er slakk i pedalarm er det mulig og fikse dette ved sveising+skifte gaffel (eller komplett hovedsylinder)
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Hvordan kan jeg finne ut om den er knekt? Finnes det noen triks for å sjekke, eller se om det er noe annet?
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Demontere masteren. Er ikkje store jobben, den sit rett bak kløtsjpedalen. Samtidig ser du også om du har slitasje i gjennomføringa på kløtsjpedalen og på masteren slik "saab2012" seier.Jorgen skrev:Hvordan kan jeg finne ut om den er knekt? Finnes det noen triks for å sjekke, eller se om det er noe annet?
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Da har jeg vært og titte på pedalen igjen og jeg ser følgende år jeg trykker på pedalen mens jeg ligger og titter: Stempelet som pedalen presser inn i sylinderen går innover ca fem cm før jeg kjenner motstand i pedalen. Det er også litt fuktig i underkant av stempelet. Kan jeg konkludere med at mastercylinderen bør byttes? Noen som i tilfelle vet hvor jeg får tak i denne uten at det tar veldig lang tid?
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Du får repsett + fjær til masteren for drøyt kr 200 på mekonomen.
De har evt. også hele masteren
De har evt. også hele masteren
"Alt" fra totakt til turbo
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Ok. Da blir det enten ny master eller repsett. Ny koster hele saken 1800 på Mekonomen, ser jeg, så kanskje verdt å prøve å reparere. Denne fjæra til hovedsylinderen, som Hjelle, N6 og saab 2012 nevner, hvor sitter den?
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Saab 900 turbo, clutchproblem
Den sit inne i mastersylinderen, og må ut om du skal bytte pakningane. Husk på at når du kjøper repsett fyl ikkje fjøra med, den må som Morten S. seier kjøpast seperat.