Er vanlig på båtmotor MerCrruiser (Mitsibishi) 1,7 l .
Går an å smøre opp.
Hva med Saab?
Gjelder 204e-motoren (150 hk, 9-3 mod 99(
Ved fastlåst wastegate i åpen stilling, vil man få noen fuske-syymptomer (evt utvover slapp motor (i lavere turtall))
Korroderer akslingen til wastegate'n ?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Korroderer akslingen til wastegate'n ?
Ikke så vanlig som på båtmotor, nei. Fastlåst i åpen stilling skal ikke gi noe motofusk, annet enn at den blir ufattelig slapp. Men det er jo svært lett å sjekke da, er jo stort sett bare å åpne panseret så ser du den jo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Korroderer akslingen til wastegate'n ?
Takk for raskt svar.
Blir den slappere enn om turboen ikke hadde vært der?
Virker som om hele kraften kommer bums på på 3000, slik skal vel nettopp ikke denne lille-turboen være.
I tillegg kutter det tvert i hakking som om turtallssperren skulle slå inn allerede før 5000 hvis gasspådraget er stort.
Ved pyntelig kjøring skjer det ikke. Men det er litt vanskelig å porsjonere kreftene slik at det ikke skjer.
Jeg har lest litt her og forstår det slik at spjeldet (wastegate'n) skal kunne beveges for hånd.
Har også (mis)forstått en verkstedsresepsjonist dithen at intet kan gjøres med wastegate'n, hele turboen må byttes.
Derforr undres jeg på om konstruksjonene er så ulike at Garrett-spjeld og aksling ikke kan eller skal smøres eller røres?
Jeg må kanskje kreve å få snakke med teknikeren som har diagnostisert dette.
Har i utgangspunktet bare fått rapport med "C" i eierskiftekontroll på akselerasjon og tilbud på ny turbo og montering.
Synes det er for lite informasjon, særlig om det har ødeleggende konsekvenser slik tilstanden nå er.
Blir den slappere enn om turboen ikke hadde vært der?
Virker som om hele kraften kommer bums på på 3000, slik skal vel nettopp ikke denne lille-turboen være.
I tillegg kutter det tvert i hakking som om turtallssperren skulle slå inn allerede før 5000 hvis gasspådraget er stort.
Ved pyntelig kjøring skjer det ikke. Men det er litt vanskelig å porsjonere kreftene slik at det ikke skjer.
Jeg har lest litt her og forstår det slik at spjeldet (wastegate'n) skal kunne beveges for hånd.
Har også (mis)forstått en verkstedsresepsjonist dithen at intet kan gjøres med wastegate'n, hele turboen må byttes.
Derforr undres jeg på om konstruksjonene er så ulike at Garrett-spjeld og aksling ikke kan eller skal smøres eller røres?
Jeg må kanskje kreve å få snakke med teknikeren som har diagnostisert dette.
Har i utgangspunktet bare fått rapport med "C" i eierskiftekontroll på akselerasjon og tilbud på ny turbo og montering.
Synes det er for lite informasjon, særlig om det har ødeleggende konsekvenser slik tilstanden nå er.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Korroderer akslingen til wastegate'n ?
Jepp den blir slappere enn en motor uten turbo hvis den går helt uten trykk, pga lavere komp i motor enn sugeren.
Wastegateaktuator kan skiftes separat. Defekt wg-aktuator skal ikke alene gi rykkete motorgange.
Wastegateaktuator kan skiftes separat. Defekt wg-aktuator skal ikke alene gi rykkete motorgange.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Korroderer akslingen til wastegate'n ?
Takk igjen.
Kan et fastkorrodert spjeld smøres i akslingen, alternativt kan akslingen dras ut av hylsen pusses og smøres og settes inn igjen?
Kan et fastkorrodert spjeld smøres i akslingen, alternativt kan akslingen dras ut av hylsen pusses og smøres og settes inn igjen?
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Korroderer akslingen til wastegate'n ?
Fant ingen beskrivelse av hvordan bevegelsen til wastegaten og turbospjeldet skulle være.
Derfor denne beskrivelsen for nybegynnere.
Heretter blir følgende del av en fast rutine fremover:
Manuell sjekk av funksjonen på bevegelsen til spjeldet i turboen ved å skyve wastegatens stag frem og tilbake.
Har lest i flere fora at det gjerne låser seg i åpen posisjon.
Her var det fastlåst i lukket posisjon.
Hakkingen / akselerasjon-stoppen ved full gass varte bare brøkdelen av et sekund med umidelbar fullt drag igjen igjen. NB! Dette er ikke bra for girkassen. Reduser gasspådraget med en gang!
Gjorde slik:
Venstre/høyre er sett forfra og ovenfra. Høyre er derfor bilens venstre side.
Motoren må helt være kald, ta ellers av en tilkobling på batteripolen for å unngå at viften starter.
* Tok av beskyttelsesdekslet over turboen. Løsne den enester mutter på dekslet.
(Bolten røk til tross for bruk av rustløser på forhånd), har neppe vært skrudd av siden 1999?
* Dro øverste del av dekslet rett opp med et rykk. Det er festet med to klemmer, en på venstre og høyre side i pinner som står ut fra motorblokken.
* Kjente at wastegeate staget satt helt fast, selv med skrutrekker som bend-arm ville det knapt føre seg.
(Manglet informasjon om hvilken retning staget skulle skyves og om hvilken posisjon spjeldet hadde.
Flere fora frarådet å bruke hammer/slag)
* Fikk lirket en sprayflaske med løsende olje og rettet den mot undersiden av turboen der akslingen til spjeldet sitter.
* Ventet en stund for å la det virke.
* Armen til speldet pekte nesten rett fremover mot radiatoren. Dette er lukket stilling. Helt åpen stilling er ca 2 centimeter mot høyre.
* Førte spejld-armen helt ut til venstre utenfor slanger og ned mot turboen. Staget har en liten bøy som jeg la mellom tommel og pekefingerens innerste ledd. Hjalp til med høyre hånd ved å trekke i spjeldarmen eller stagets høyre del. Det krever litt press, men når det beveger seg skal det ikke være tregt, men du kjenner tydelig konsekvent motkraft, som å dra i en fjær. Bevegelsen skal ende momentant i begge ytterpunkter.
* Åpnet panseret og lot motoren bli varm slik at oljen som var sprayet på eksos-deler fikk brenne ferdig ut slik at jeg slapp røyk under panseret ved kjøring.
* Testjøring med gjentatte forsøk på 2' gir.
* Til tross for tilvenning mener jeg at nå var akselerasjonen mindre eksplosiv ved 3000 omdreinger og ikke så radikalt sterk (altfor voldsom) på høyere turtall og full gass. Tar dette som et tegn på wastegaten nå faktisk fungerte og slapp noe eksos utenom turboen slik den skal.
* Kontrollerte forstatt fri bevegelse i wastegaten neste dag.
Etter at jeg fikk løsnet spjeldet var det INGEN tendenser til hakking, heller ikke ved 6500 omdreininger.
Prøvde minst 10 ganger.
Er det i dette systemet (Trionic 5) noen sensorer for turboens omdreiningshastighet eller trykk slik at systemet beskytter seg mot overlading hvis wastegate'n ikke fungerer - med f.eks bensinkutt?
Eller ble det for stor overlading og derfor rett og slett ikke levert bensin nok?
Derfor denne beskrivelsen for nybegynnere.
Heretter blir følgende del av en fast rutine fremover:
Manuell sjekk av funksjonen på bevegelsen til spjeldet i turboen ved å skyve wastegatens stag frem og tilbake.
Har lest i flere fora at det gjerne låser seg i åpen posisjon.
Her var det fastlåst i lukket posisjon.
Hakkingen / akselerasjon-stoppen ved full gass varte bare brøkdelen av et sekund med umidelbar fullt drag igjen igjen. NB! Dette er ikke bra for girkassen. Reduser gasspådraget med en gang!
Gjorde slik:
Venstre/høyre er sett forfra og ovenfra. Høyre er derfor bilens venstre side.
Motoren må helt være kald, ta ellers av en tilkobling på batteripolen for å unngå at viften starter.
* Tok av beskyttelsesdekslet over turboen. Løsne den enester mutter på dekslet.
(Bolten røk til tross for bruk av rustløser på forhånd), har neppe vært skrudd av siden 1999?
* Dro øverste del av dekslet rett opp med et rykk. Det er festet med to klemmer, en på venstre og høyre side i pinner som står ut fra motorblokken.
* Kjente at wastegeate staget satt helt fast, selv med skrutrekker som bend-arm ville det knapt føre seg.
(Manglet informasjon om hvilken retning staget skulle skyves og om hvilken posisjon spjeldet hadde.
Flere fora frarådet å bruke hammer/slag)
* Fikk lirket en sprayflaske med løsende olje og rettet den mot undersiden av turboen der akslingen til spjeldet sitter.
* Ventet en stund for å la det virke.
* Armen til speldet pekte nesten rett fremover mot radiatoren. Dette er lukket stilling. Helt åpen stilling er ca 2 centimeter mot høyre.
* Førte spejld-armen helt ut til venstre utenfor slanger og ned mot turboen. Staget har en liten bøy som jeg la mellom tommel og pekefingerens innerste ledd. Hjalp til med høyre hånd ved å trekke i spjeldarmen eller stagets høyre del. Det krever litt press, men når det beveger seg skal det ikke være tregt, men du kjenner tydelig konsekvent motkraft, som å dra i en fjær. Bevegelsen skal ende momentant i begge ytterpunkter.
* Åpnet panseret og lot motoren bli varm slik at oljen som var sprayet på eksos-deler fikk brenne ferdig ut slik at jeg slapp røyk under panseret ved kjøring.
* Testjøring med gjentatte forsøk på 2' gir.
* Til tross for tilvenning mener jeg at nå var akselerasjonen mindre eksplosiv ved 3000 omdreinger og ikke så radikalt sterk (altfor voldsom) på høyere turtall og full gass. Tar dette som et tegn på wastegaten nå faktisk fungerte og slapp noe eksos utenom turboen slik den skal.
* Kontrollerte forstatt fri bevegelse i wastegaten neste dag.
Etter at jeg fikk løsnet spjeldet var det INGEN tendenser til hakking, heller ikke ved 6500 omdreininger.
Prøvde minst 10 ganger.
Er det i dette systemet (Trionic 5) noen sensorer for turboens omdreiningshastighet eller trykk slik at systemet beskytter seg mot overlading hvis wastegate'n ikke fungerer - med f.eks bensinkutt?
Eller ble det for stor overlading og derfor rett og slett ikke levert bensin nok?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Korroderer akslingen til wastegate'n ?
Blokkert i lukket stilling har den nok ikke vært, da hadde du fått rattet i kjeften. T5 kutter bensintilførselen tvert når trykket blir for høyt, og det er nok ikke det du har opplevd. I ditt tilfelle har nok staget bare gått tregt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Korroderer akslingen til wastegate'n ?
Ellers er viewtopic.php?f=29&t=16131 verdt å sjå om en vil lese seg opp på T5...