Skrangling i spennrulle

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Morten N1009
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 19 apr 2007, 08:44
Bil: M01 9-5 Aero

Skrangling i spennrulle

Legg inn av Morten N1009 » 05 okt 2012, 11:39

Som fersk eier av 02 9-5 Aero, har jeg noen spm.
Bilen jeg har kjøpt trenger litt TLC, men viktige ting som oljeskift er gjort. Motoren var ny i 2006, da bilen hadde gått 75000, bilen har gått totalt i underkant av 200.000 nå Litt usikker på om det er oppgradert veivhusvent. men det er hvertfall ikke siste utgave så dette skal på plass (ikke noe slange inn på påfyllingsrøret).

En av tingene jeg må se på er en liten skrangling i spennrulla. Ser den vibrer noen millimeter i bakkant. Kan dette strammes eller handler jeg ny?

Ut over dette har bilen en feilmelding på lambdasonde og en lite eksoslekkasje på før denne, så antar dette har sammenheng. Evt venter ny sensor også.

Så - kan spennrulla strammes?
02 9-5 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skrangling i spennrulle

Legg inn av Ingvar N629 » 05 okt 2012, 11:57

MortenE skrev: Så - kan spennrulla strammes?
Nei. Mekanisk fjær uten justering. At den beveger seg litt er helt normalt, og ikke grunn til å bytte. Dersom du har skrangling så er det ikke spenneren, men lageret i løpehjulet, da bytter du det. Lurt å sjekke resten av løpehjulene i samme slengen, du har to eller tre til avhengig av remdragning. Reima kan du sikkert også bare bytte i samme slengen, det er 100k km intervall på reimskifte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Morten N1009
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 19 apr 2007, 08:44
Bil: M01 9-5 Aero

Re: Skrangling i spennrulle

Legg inn av Morten N1009 » 05 okt 2012, 12:13

Aha. Takker for svar.
Bilen er reg. feb 02, men er ikke den nye 02-modellen. Jeg får gå over alle løpehjul og se. Kan tydelig høre skranglinga fra bak der spenneren sitter, så da er det vel det hjulet. Kjedet høres bra ut.
02 9-5 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skrangling i spennrulle

Legg inn av Ingvar N629 » 05 okt 2012, 12:23

MortenE skrev:Kjedet høres bra ut.
Tenkte på multireima jeg da. Du må jo demontere den uansett om du skal bytte løpehjul, og når bilen har gått 200k så har den jo nådd skiftintervallet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Morten N1009
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 19 apr 2007, 08:44
Bil: M01 9-5 Aero

Re: Skrangling i spennrulle

Legg inn av Morten N1009 » 05 okt 2012, 14:31

Ok.

Hvor skummelt er det å kjøre med lyden? Bør bilen stå til det er fiksa?
02 9-5 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skrangling i spennrulle

Legg inn av Ingvar N629 » 05 okt 2012, 15:02

Skummelt og skummelt, havarerer løpehjulet blir du fri for bl a lading og vannpumpedrift. Så du blir jo stående, ikke farlig med svært upraktisk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar