Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
Hva skiller AW55-50SN (femtrinnsautomaten som kom til MY02) i 9-5?
Det jeg vet er girkassen i følgende motorer tåler følgende moment:
2.0t / 2.2 TiD: 280 nm
2.3t / 3.0t V6: 310 nm
3.0T/1.9 TiD: 350 nm
Vet noen om andre forskjeller? Kan man f.eks sette en slik girkasse fra en Aero inn i en 2.0t?
Det jeg vet er girkassen i følgende motorer tåler følgende moment:
2.0t / 2.2 TiD: 280 nm
2.3t / 3.0t V6: 310 nm
3.0T/1.9 TiD: 350 nm
Vet noen om andre forskjeller? Kan man f.eks sette en slik girkasse fra en Aero inn i en 2.0t?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
Girkassene tåler langt mer enn dette. Disse talla er det de er spesifisert for fra Saab. En femtrinns automat 2002-> har i frisk tilstand ikke noe problem med over 350Nm.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
De tåler langt mer ja, Saab selv leverte jo 305 hk Hirschene med full garanti, var vel 400 Nm i automatutgaven? Du han se på Hirsch sine sider hvilke moment som har blitt levert med full garanti fra Saab. Ellers kjører jo folk med 450 Nm på disse kassene uten problem, men hyppigere oljeskift er nok lurt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- wollis
- 1.2 bar
- Innlegg: 214
- Registrert: 02 mar 2009, 02:46
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
Er det stor forskjell på tålegrense sammenlignet med godt vedlikehold på automatkassa på min 01 Aero Est.? Hva tåler kassa mi? Jeg vet at jeg må bytte en del annet før trim selvfølgelig.
Edit: Jeg pleier ikke å trø den flatt i første giret. Det er kun pusekjøring inntil bilen er varm.
Edit: Jeg pleier ikke å trø den flatt i første giret. Det er kun pusekjøring inntil bilen er varm.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
98-01 har alle bilene uansett motor samme girkasse. Iflg WIS tåler de 310 nm. Det er en firetrinnskasse, AW50-40LE.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
5 trinns kassa går for å tåle litt mere enn 4 trinns kassa, men uansett er de begge to veldig sterke til å være fra standardbiler. 400Nm for 4 trinns modellen og 450Nm for 5 trinns modellen går for å være greie tommelfingerregler. Men da med kortere bytteintervall på olja.wollis skrev:Er det stor forskjell på tålegrense sammenlignet med godt vedlikehold på automatkassa på min 01 Aero Est.? Hva tåler kassa mi? Jeg vet at jeg må bytte en del annet før trim selvfølgelig.
Edit: Jeg pleier ikke å trø den flatt i første giret. Det er kun pusekjøring inntil bilen er varm.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
I forbindelse med girkassebytte på en 03 ringte jeg Saab for å få rett nummer.
De kunne fortelle meg at det fantes 18 forskjellige utgaver av denne automatkassen!
Hva forskjellene er fikk jeg ikke noen klarhet i.
De kunne fortelle meg at det fantes 18 forskjellige utgaver av denne automatkassen!
Hva forskjellene er fikk jeg ikke noen klarhet i.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
Her er en liten oversikt over alle automat kassene til 9-5 MY98-10
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
Mener det er sterkere differensial på motorsterke utgaver, uten at jeg er helt sikker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- wollis
- 1.2 bar
- Innlegg: 214
- Registrert: 02 mar 2009, 02:46
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
Ok, takk for svar. Automatkassen er det største aberet jeg har/har hatt iforhold til trim. Det er nå slik at en får et "forhold" til en ting og ønsker ikke å kjøpe ny for at den skal bli litt heftigere.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 816
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller
wollis skrev:Ok, takk for svar. Automatkassen er det største aberet jeg har/har hatt iforhold til trim. Det er nå slik at en får et "forhold" til en ting og ønsker ikke å kjøpe ny for at den skal bli litt heftigere.
Om kassa ryker får du kjøpt ny for +- 10 lapper(overhalt)
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est