Saab 9.3 1999, Check Engine, hvordan lese ut feilkoder

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jmann
Innlegg: 12
Registrert: 15 sep 2008, 20:32
Bil: 9.3 1999 2l
Sted: Oslo

Saab 9.3 1999, Check Engine, hvordan lese ut feilkoder

Legg inn av jmann » 18 okt 2012, 16:53

Jeg har sett flere som skriver at man kan få ut feilkoder ved å skru på tenningen. Har prøvd dette men får ingen blinking i check engine lampen.
Trenger jeg et instrument for dette, er det noen som vet hvor finner jeg det i Osloområdet?
kan man kjøre litt med check engine lampen lyser fast eller risikerer man å ødelegge noe?

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab 9.3 1999, Check Engine, hvordan lese ut feilkoder

Legg inn av TiaZzz » 18 okt 2012, 17:09

Har du turbo? Hvis ikke så kan du ikke lese ut feilkodene med en OBDII-leser. Da må du finne noen med en Tech2 eller kontakte et verksted.

Check Engine kommer for en drøss feil. Noen ufarlige, andre svært kritiske.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9.3 1999, Check Engine, hvordan lese ut feilkoder

Legg inn av EdHunter N815 » 19 okt 2012, 00:14

jmann skrev:Jeg har sett flere som skriver at man kan få ut feilkoder ved å skru på tenningen. Har prøvd dette men får ingen blinking i check engine lampen.
Trenger jeg et instrument for dette, er det noen som vet hvor finner jeg det i Osloområdet?
kan man kjøre litt med check engine lampen lyser fast eller risikerer man å ødelegge noe?
Det er kun på noen modeller at check engine blinker for å indikere feilkoder. På 9-3 og 9-5 finnes ikke denne funksjonen.

Å lese ut feilkoder er i utgangspunktet en verkstedsjobb, personlig ville jeg fått gjort på et merkeverksted.
Det er også noen få i klubben som eier Saab sitt diagnoseverktøy privat.
Ellers kan man også kjøpe universale feilkodelesere på nett, men så vidt jeg har forstått er disse av svært varierende kvalitet.

Å kjøre med tent lampe uten å vite årsaken er ikke å anbefale. Hvorvidt det er skadelig for motoren eller ikke avhenger helt og fullt av årsaken til at den lyser.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

jmann
Innlegg: 12
Registrert: 15 sep 2008, 20:32
Bil: 9.3 1999 2l
Sted: Oslo

Re: Saab 9.3 1999, Check Engine, hvordan lese ut feilkoder

Legg inn av jmann » 19 okt 2012, 08:14

Det er ikke turbo på bilen.

Er det noen som har en feilkodeleser i Osloområdet jeg kan låne?
Jeg har skrudd endel selv og lest ut feilkoder på andre typer biler, så hvis jeg bare finner ut hva som har trigget denne check engine alarmen så kan det hende jeg klarer å få fiikset det.
Saaben er parkert intill videre.
Får klare meg med MC og BURB så lenge.
dr

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab 9.3 1999, Check Engine, hvordan lese ut feilkoder

Legg inn av TiaZzz » 19 okt 2012, 08:53

Er det ikke turbo i den så kan du nok ikke bruke en OBDII-leser. Fikk det heller ikke til i min gamle, turboløse MY98 9-3. Enheten fungerte for den snakket fint med en Passat.

Nå skjedde det et skille i 1999 der 9-3 fikk Trionic 7, men før dette hadde turboløse modeller Motronic. Om også turboløse modeller fikk T7 etter 1999 vet jeg ikke. Et eller annet sted så jeg noen spekulere i at Motronic var grunnen til at OBDII-verktøy ikke kan brukes. Hvor jeg leste dette husker jeg ikke.

OpenSID vil vel kunne hjelpe?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9.3 1999, Check Engine, hvordan lese ut feilkoder

Legg inn av Ingvar N629 » 19 okt 2012, 09:33

Motronic på alle og9-3 sugere.

OpenSID er ikke mulig på annet enn T7. T7 brukes kun på turbomotorer (kom forøvrig på 9-3 i 2000, unntatt Viggen som kun kom som T7).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar