Saab i media!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

jeh900
Innlegg: 22
Registrert: 26 feb 2008, 13:05
Medlemsnummer: N1232
Navn: John Eivind Hansen
Bil: 95, og900, 9K og 2 x 9-5

Re: Saab i media!

Legg inn av jeh900 » 13 jun 2012, 17:09

Lite konkret som er kommet fram angående forretningsplan, ja. Og NEVS er bare noen uker gammelt som selskap.
Men det sies jo at de har fått tilslaget fordi de har langsiktig finansiering på plass. I motsetning til Youngman som må ha tillatelser fra kinesiske myndigheter hele tiden.
Konkursforvalterne skal levere sin rapport til tingretten i Vänersborg 19. november, så prisen på oppkjøpet og hvor mye penger de investerer totalt kommer kanskje ikke frem før da.

Hvis det er sant at "Japanske ingeniører som har jobbet i Toyota mener at fabrikken er i verdensklasse", at de har tilgang på japansk spissteknologi, og at det også finnes en nyere og mere dugelig teknologi for el-biler tilgjengelig,
- ja da kan det jo lukte av fugl for Trollhättan sin del i alle fall.
SAAB som vi kjenner det er nok gravlagt, men håper innovasjonsandan fortsetter å leve i nye SAAB og at de kommer opp med noe spennende.
Ng9-3 i el-versjon samtidig som man utvikler ny modell er angivelig planen?

Optimisten i meg krysser uansett fingrene for en Biopower - hybrid av Phoenix. Tror det er det beste man kan håpe på.
jeh900

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab i media!

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2012, 18:45

Om de ikke hadde hatt volumproduksjon for Kina som førsteprioritet, så kunne vi kanskje fått se noe slikt:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... rd/?page=1
En slik kraftpakke i en mer moderne 9-3 hadde ikke vært så dumt, men det spørs om de ser for seg noe slikt...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: Saab i media!

Legg inn av audun-eg N228 » 13 jun 2012, 20:05

Det gjenstår jo naturligvis å se hva som faktisk kommer ut av dette her i framtiden, men sånn umiddelbart synes jeg dette virker som dårlige nyheter.

123napp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 26 sep 2009, 20:26

Re: Saab i media!

Legg inn av 123napp » 13 jun 2012, 20:14

har mine tvil sa grisen da han såg at slakter`n kom :(

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: Saab i media!

Legg inn av audun-eg N228 » 13 jun 2012, 23:12

123napp skrev:har mine tvil sa grisen da han såg at slakter`n kom :(
Spørsmålet blir jo da hva grisen var i tvil om... :lol:

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Saab i media!

Legg inn av Gunnar N326 » 13 jun 2012, 23:17

Dette betyr at alt vi kjenner og liker ved Saab er dødt. Tviler sterkt på at dette ender noe anderledes enn Think. Hvorfor skulle det være en god idè å bygge elbiler(basert på en gammel bil) i Sverige, for å selge dem i Kina?? En diffus gjeng med "investorer" og "partnere", ikke et eneste anerkjent bunnsolid bilindustrinavn... Det er større sjangser for at jeg får se Elvis live enn at dette blir bra :cry:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Saab i media!

Legg inn av Gunnar N326 » 13 jun 2012, 23:21

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Saab90
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 11 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 2253
Navn: Bernt
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Re: Saab i media!

Legg inn av Saab90 » 14 jun 2012, 05:39

Jeg er ekstremt skuffet. At NEVS har hatt politisk støtte i Sverige er tydelig.

Jeg kunne hatt tro på hybridbiler, men rene batteribiler har jeg ingen tro på - ikke nå i hvert fall. Jeg tviler på at det blir noen NEVS eller SAAB på meg, jeg håper jeg tar feil. Elbiler fungerer nok bra, men rekkevidde, ladetid, levetid eller kuldeegenskaper er ikke bra nok nå.

Eieren av NEVS argumenterer fornuftig at markedssegmentet med bensin/dieselbiler har meget høy konkurranse. Ved å differensiere seg med elbiler som er et lite markedssegment per i dag kan være veldig smart OM de får det til. Nå har vi valget mellom små fjollebiler på el. og sportsbilene til Tesla. Om 'nye' Saab/Nevs kan bli en mellomting kan det bli en suksess. Så spørs det om de store bilprodusentene blir å satse hardere på elbiler enn hva de har gjort.

Så synd det ikke gikk med VM. Han hadde de riktige visjonene etter min mening... :cry:

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Saab i media!

Legg inn av Ronny_N169 » 14 jun 2012, 09:51

Jeg blir ihvertfall overrasket om de klarer å produsere en eneste bil for salg i det hele tatt. Det blir sikkert lett å selge ng9-3 i 2014, en da 12 år gammel modell. Makan til tåkeprat skal man lete lenge etter. Tror neppe min neste bil blir en Saab.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab i media!

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jun 2012, 12:57

Jasågitt;

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1663636- ... pa-phoenix

såpeoperaen fortsetter, blir spennende å se hva dette kan føre til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab i media!

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jun 2012, 14:18

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Thor Åge N1166
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 351
Registrert: 16 des 2007, 11:29
Medlemsnummer: N1166
Sted: Hamar

Re: Saab i media!

Legg inn av Thor Åge N1166 » 14 jun 2012, 14:20

Kommer stadig interessante opplysninger!
Klippet ut dette. (var vel dette Ingvar også siktet til tror jeg)

"Enligt Di handlar det om tillverkning av bilar utrustade med motorer som har mycket låga koldioxidutsläpp och det antas att Mahindra, som tidigare uttryckt intresse för Saabs konkursbo, kommer att ansvara för färdigutvecklingen av Saab Automobiles Phoenixplattform"
-04 9-5 2,3t Vector
-85 900 i
Medlemsnr. N1166
http://www.garaget.org/Damnation

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab i media!

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 jun 2012, 17:19

Sjølv har eg desverre berre fått med meg overskriftene, men det eg reknar som sikkert er at i denne saka er ikkje siste ord sagt sjølv om NEVS er den nye eigaren.
Trur nok tida framover vil gi svar på både det eine og andre, både kva NEVS vil og kva dei er istand til å gjennomføre. Desverre sit eg att med same følelsen som når Spyker handla, får for vår alle sin del håpe at magefølelsen min er feil...

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab i media!

Legg inn av EdHunter N815 » 14 jun 2012, 19:21

Hjelle, N6 skrev:Sjølv har eg desverre berre fått med meg overskriftene, men det eg reknar som sikkert er at i denne saka er ikkje siste ord sagt sjølv om NEVS er den nye eigaren.
Trur nok tida framover vil gi svar på både det eine og andre, både kva NEVS vil og kva dei er istand til å gjennomføre. Desverre sit eg att med same følelsen som når Spyker handla, får for vår alle sin del håpe at magefølelsen min er feil...
Nå skal det da sies at det virker som NEVS i mye større grad enn Spyker har finansieringen i orden. Det har vel Mahindra også til en viss grad om jeg har forstått rett. I motsetning til Spyker starter de også mye mer på 0, uten alt for mye gjeld som tynger.

De siste nyhetene (om dette stemmer) synes jeg høres ut som en meget fornuftig plan. Å tilby romslige og trafikksikre elbiler til det kinesiske markedet tror jeg ikke er det dummeste faktisk (la oss ikke glemme at det finnes nok av kinesere forretningsmenn med fete lommebøker også). Om man kombinerer dette med et firma som bygger en fremtidsrettet ny 9-3 med økonomiske motorer, tror jeg faktisk vi kan se et Saab-firma som kan gå i pluss. Mye må stemme, og litt flaks må de ha, men umulig er det ikke om det blir gjort riktig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 19 feb 2010, 21:36
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Re: Saab i media!

Legg inn av Ronald » 14 jun 2012, 19:28

Spyker startet jo med et Saab med 1.2 milliarder SEK på konto. (Salg av lisenser til BAIC)

Sølt bort på 1.5 år

Det koster enormt mye å drive bilproduksjon å NEVS har jo sine cash i skatteparadis etter sigende ... Jeg er mere skeptisk til dette enn Spyker.

Svar