Panel over kontakter? Korrekt kabelstrekk til motorvarmer?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Panel over kontakter? Korrekt kabelstrekk til motorvarmer?

Legg inn av brynjarsa » 22 okt 2012, 21:35

Heisann

Fikk etter endel fikling lurt på plass en motorvarmer her forleden. Forbaska trangt, rustne skruer og generelt dårlige mekke-gener er en dårlig kombo. Men den sitter nå der :)
Men ønsker innspill på et par ting: Jeg var litt usikker på hvor det var smartest å legge ledinger, både hovedleder til uttak og jordingsledning. Legger ved noen bilder for å prøve å illustrere hvor jeg la ting og så håper jeg noen ser hvor det er (jeg kan ikke så mye om bil, men jeg tror jeg har styrt unna bevegelige og varme deler(?)) og kan gi noen innspill på om det var greit eller om det er helt på trynet livsfarlig :)
(Foreløpig er tanken og ha en plugg til batterilader og en til motorvarmer. Har ikke noen kontrollenhet som styrer dette. Bilen brukes ikke på daglig basis så foreløpig satser jeg på tidsur i veggen og innplugging kvelden før når det er behov. Pluggene vil bli festet litt mer ordentlig enn strips etterhvert.)
Beklager billedbombaderingen.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Fant også denne bølingen med kontakter. Vet ikke hva det er, men bildet er tatt underifra, og opp mot batteri og lykt ca. Stusser litt på at det ser så åpent ut her? Skal det være noe form for deksel over disse som mangler på min bil?
Bilde

Innspill mottas med takk :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Panel over kontakter? Korrekt kabelstrekk til motorvarme

Legg inn av Ingvar N629 » 23 okt 2012, 08:32

Hei,

får ikke helt oversikt med alle nærbildene dine, men det ser ok ut, med unntak av at det ser ut som om du har festet kabelen mot motoren ett sted mellom to andre steder hvor den er festet mot karosseri. Motoren vibrerer og flytter på seg, ha heller ett overgangspunkt mot karosseri og så holder du deg til karosseriet videre. Kanskje ikke så kritisk at det gjør noe, men jeg synes det er en god regel å unngå problemstillinger rundt vibrasjon så langt det lar seg gjøre.

Angående varme deler, så hold deg unna alt av eksos og pass på strålingsvarme fra eksosen, så er det ikke noe problem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Panel over kontakter? Korrekt kabelstrekk til motorvarme

Legg inn av brynjarsa » 23 okt 2012, 10:54

Takker for innspill Ingvar! :)

Nei, bildene er ikke de beste, snaut med plass under der ;)

Ja tenkte litt på den jordingskabelen jeg og, den er litt snau og kanskje ikke helt ideellt plassert.
Kan jeg forlenge kabelen for å strekke den rundt og til samme punkt? Alternativt hva kreves av et jordingspunkt? Vil ethvert sted med bart metall gjøre nytta?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Panel over kontakter? Korrekt kabelstrekk til motorvarme

Legg inn av Ingvar N629 » 23 okt 2012, 13:28

Tenkte ikke på jordingspunktet nei, men på strømkabelen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Panel over kontakter? Korrekt kabelstrekk til motorvarme

Legg inn av brynjarsa » 23 okt 2012, 13:35

aaahhh. My bad, det nederste bildet er av kabelen til laderen. Laderen er festet til batteriboksen. Den tar bare en liten u-sving for å unngå kraftig bøy på kabelen.
Kabelen til motorvarmeren går opp fra elementet, langs en slange og avsluttes med pluggen festet i karrosseriet. Og der er det plenty av slack.

Svar