saab91 skrev:Turboen har nok skjært seg pga. mangel på olje (mest sansynlig). Da turboen min røyk, så knakk akslingen og den ene delen hadde kjilt seg helt fast. Der var også eneste eier en pensjonist. Turbo er dessverre ikke evigvarende på noen bilmodeller, så man må regne med at den takker og bukker for seg en eller annen gang. På motoren din skyldes det som sagt mest sannsynlig tett oljetilførsel pga. oljesludge. Dette leser du som nevnt tidligere mer om hvis du søker det opp.
Dette oljesølet ditt... kan du forklare litt nærmere hvor det kommer fra? Oljepåfyllingen skrev du, men trenger litt mer enn det... Første som slo meg når du sa det var egentlig veivhusventilasjon. Men kan også bare være lekk toppdekselpakning.
Er forresten 192Hk Orginalt?
Bilen står på verksted nå så får dessverre ikke sett nærmere på oljesølet, men det var rett under oljepåfyllingslokket.
Står 141 kW i vognkortet, forrige eier forklarte at det var en spesiell modell. Har ikke sett noen andre 9-5 med denne motoren.
Kan jeg bruke noe oljeflush for å fikse dette oljesludge problemet? Er kjedelig om den nye turboen skjærer seg også.

Forrige eier skiftet motorolje på rundt 15,000 og var nøye med dette. Eg kommer nok til skifte hver 10,000.