Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Angående det oljesølet så holder jeg en knapp på veivhusventilasjon. Du får ikke tatt bilde uten det plastdekselet rundt oljepåfyllingen?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Kanskje senere. Hvor ligger veivhusventilasjonen?saab91 skrev:Angående det oljesølet så holder jeg en knapp på veivhusventilasjon. Du får ikke tatt bilde uten det plastdekselet rundt oljepåfyllingen?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Den går fra toppdekselet og ned til en boks, også kalt "oljefelle", på motorblokka (på utsiden av motoren), pluss litt virrvarr rundt omkring under det plastdekselet jeg nevnte.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Deler av veivhusventilasjonen er synlig på bildene du har tatt.
Og det ser ut til at du har den gamle typen.
Hvis så er tilfelle så bytter du umiddelbart til den nye.
Og det ser ut til at du har den gamle typen.
Hvis så er tilfelle så bytter du umiddelbart til den nye.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Oljesølet kommer nok fra turboen, går gjennom rør og intercooler og inn i manifold og motor. Lekker ofte ut mellom trykkrøret og spjeldhuset og lager griseri, har du en falskluftlekkasje ett eller annet sted så trykkes oljen ut der. Ta av plastdekselet over manifolden, så ser du bedre...
Ved bytte av turbo så skal bunnpanna tas ned og rengjøres, ikke uvanlig at man finner deler av lager fra turboen i bunnpanna etter et ras. Rengjør oljesila og bytt o-ring på pickup/oljesil, rengjør oljerøret til turboen. Ta ut intercooleren og tøm ut oljesøl, vask intercooleren innvendig med avfetting og varmt vann. Det samles ofte mengder med olje i intercooleren etter et turboras.
Motoren trenger slett ikke å være i dårlig stand eller full av koks selv om turboen er gåen, at en Garrett GT17 sparker tøflene etter nærmere 200k km er slett ikke unormalt. Dette er en slitedel. Vil du undersøke tilstand på lagrene i motoren så er dette en kjempeanledning, når bunnpanna er nede så er det fort gjort å ta ned et par lagerbukker og sjekke. Husk å montere tilbake med rett moment, 20 nm + 70 grader. Hvis midterste veiv/rammelager er ok så er resten mest sannsynlig like bra eller bedre.
Registerstrammer måles ved å skru ut pluggen til strammefjæra (bolt med 12mm nøkkelvidde), pelle ut fjær + plastpinne og skru ut strammeren (27mm nøkkelvidde). Strammeren sitter skrudd inn i bakkant av toppen på registersiden, nås gjennom hull i braketten øverst mot torpedoveggen. Smart å demontere "bumerangen" til motorfestet for å komme til, husk oppstøtting av motor. Når strammeren er ute måles utstikket på spenneren med skyvelær, er den over 15mm ute skal registeret skiftes. Skyv tilbake strammeren før montering ved å trykke inn låsesplinten og trykk strammeren sammen (går helt lett ved inntrykket låsesplint). Strammeren skrus til med 63Nm og pluggen til fjæra med 22Nm.
Ved bytte av turbo så skal bunnpanna tas ned og rengjøres, ikke uvanlig at man finner deler av lager fra turboen i bunnpanna etter et ras. Rengjør oljesila og bytt o-ring på pickup/oljesil, rengjør oljerøret til turboen. Ta ut intercooleren og tøm ut oljesøl, vask intercooleren innvendig med avfetting og varmt vann. Det samles ofte mengder med olje i intercooleren etter et turboras.
Motoren trenger slett ikke å være i dårlig stand eller full av koks selv om turboen er gåen, at en Garrett GT17 sparker tøflene etter nærmere 200k km er slett ikke unormalt. Dette er en slitedel. Vil du undersøke tilstand på lagrene i motoren så er dette en kjempeanledning, når bunnpanna er nede så er det fort gjort å ta ned et par lagerbukker og sjekke. Husk å montere tilbake med rett moment, 20 nm + 70 grader. Hvis midterste veiv/rammelager er ok så er resten mest sannsynlig like bra eller bedre.
Registerstrammer måles ved å skru ut pluggen til strammefjæra (bolt med 12mm nøkkelvidde), pelle ut fjær + plastpinne og skru ut strammeren (27mm nøkkelvidde). Strammeren sitter skrudd inn i bakkant av toppen på registersiden, nås gjennom hull i braketten øverst mot torpedoveggen. Smart å demontere "bumerangen" til motorfestet for å komme til, husk oppstøtting av motor. Når strammeren er ute måles utstikket på spenneren med skyvelær, er den over 15mm ute skal registeret skiftes. Skyv tilbake strammeren før montering ved å trykke inn låsesplinten og trykk strammeren sammen (går helt lett ved inntrykket låsesplint). Strammeren skrus til med 63Nm og pluggen til fjæra med 22Nm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Takk for godt svar
Da blir det nok mest sannsynelig turbo bytte og rens. Håper dette ordner seg og at den nye turboen holder.
Skal være nøye med oljeskifte, og undersøke veivhusventilasjonen/bytte til nyeste sort.

Da blir det nok mest sannsynelig turbo bytte og rens. Håper dette ordner seg og at den nye turboen holder.
Skal være nøye med oljeskifte, og undersøke veivhusventilasjonen/bytte til nyeste sort.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Mtp. oljesølet, så ville jeg ha trykktesta systemet også. Få oppgradert til nyeste veivhusvent i samme slengen.Saab_9-5 skrev:Takk for godt svar![]()
Da blir det nok mest sannsynelig turbo bytte og rens. Håper dette ordner seg og at den nye turboen holder.
Skal være nøye med oljeskifte, og undersøke veivhusventilasjonen/bytte til nyeste sort.
Det skal ligge tråder om begge tema her på forumet, så det er bare å hive deg i søkemodus

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Er det veivhusventilasjoen som er årsaken til havariet? Eller er den kombinasjon av andre ting også.
Er det noen måte å overvåke turboen på? Slik at jeg kan følge med om noe er galt? (temp/trykk?)
Tenkte eg skulle gå til innkjøp av en turbotimer for å holde turboen. Er dette komplisert å legge opp?
Er det noen måte å overvåke turboen på? Slik at jeg kan følge med om noe er galt? (temp/trykk?)
Tenkte eg skulle gå til innkjøp av en turbotimer for å holde turboen. Er dette komplisert å legge opp?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Turbo er som nevnt en slitedel.Saab_9-5 skrev:Er det veivhusventilasjoen som er årsaken til havariet? Eller er den kombinasjon av andre ting også.
Er det noen måte å overvåke turboen på? Slik at jeg kan følge med om noe er galt? (temp/trykk?)
Tenkte eg skulle gå til innkjøp av en turbotimer for å holde turboen. Er dette komplisert å legge opp?
Men siden bilen din har gått med gammel veivhusventilasjon kan oil-sludge være årsaken.
Det finner du ut når du tar ned bunnpannen og ser på tilstandene på motoren.
Ja du kan overvåke endel ting.
Skaff deg open-sid.
Sist redigert av Helge den 09 nov 2012, 20:29, redigert 3 ganger totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Okei. Fikk pristilbud fra Lokaltverksted på rundt 12,500,- for turbobytte med ny turbo. Er det en grei pris?
Hva er open SID?
Jeg vet SID er Saab Information Display. Eller tar jeg feil?
Hva er open SID?
Jeg vet SID er Saab Information Display. Eller tar jeg feil?

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Open Sid:
http://www.saab-tuners.com/en/trionic-7 ... e-sid-info
http://www.saabclub.su/files/Articles/9 ... id_eng.pdf
Du må inn i hjernen på bilen for å aktivere dette.
En smal sak for dem som har utstyr.
http://www.saab-tuners.com/en/trionic-7 ... e-sid-info
http://www.saabclub.su/files/Articles/9 ... id_eng.pdf
Du må inn i hjernen på bilen for å aktivere dette.
En smal sak for dem som har utstyr.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Har fått byttet turbo nå og alt ser ut til å fungere bra
Det eneste er at det ble noe oljesøl i eksosen etter havariet. Kjenner det lukter svidd olje når den går på tomgang. Merker lite når jeg kjører, men med en gang jeg stopper på tomgang eller rygger kjenner jeg den svidde olje lukta.
Kommer det til å forsvinne etter hvert? Eksosanlegget blir jo ganske varmt.

Det eneste er at det ble noe oljesøl i eksosen etter havariet. Kjenner det lukter svidd olje når den går på tomgang. Merker lite når jeg kjører, men med en gang jeg stopper på tomgang eller rygger kjenner jeg den svidde olje lukta.
Kommer det til å forsvinne etter hvert? Eksosanlegget blir jo ganske varmt.

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Det blir bort etter hvert. Var sånn i en ukes tid hos meg og.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Det var en lettelsesaab91 skrev:Det blir bort etter hvert. Var sånn i en ukes tid hos meg og.


- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo
Lukter det våt hund eller?Saab_9-5 skrev:Det var en lettelsesaab91 skrev:Det blir bort etter hvert. Var sånn i en ukes tid hos meg og.Har bestilt nytt kupefilter også

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.