Ladetrykk - 1995 9000 2.3 Aero m automat.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars Bergersen
Innlegg: 4
Registrert: 13 sep 2007, 11:19
Medlemsnummer: N2531
Navn: Lars Bergersen
Bil: 1958 93 - 2003 9-5 + noen til
Sted: OSLO

Ladetrykk - 1995 9000 2.3 Aero m automat.

Legg inn av Lars Bergersen » 30 okt 2012, 14:28

Hei,

Min 1995 9000 2.3 Aero med automatgear gir i overkant mye ladetrykk i visse sammenhenger...? :roll:

I 1. og 2. gear, samt ved helt full gass, regulerer ladetrykket seg akkurat som det skal. Dvs at det går opp, litt inn på det røde for så å reduseres og stabiliseres i overgangen mellom orange og rødt på ladetrykksinstrumentet.

Når bilen går i 3. eller 4. gear så øker trykket (avhengig av gasspådrag) helt til bankesensor (eller noe annet lurt) kutter tenninga. Dette "kontrollerer" jeg ved å følge med på trykkmåleren og regulere gasspådraget ihht dette, men det beste hadde jo vært å ha det helt i orden da.

Er det noen som har en enkel forklaring og fiks på dette?

Mvh Lars

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Ladetrykk - 1995 9000 2.3 Aero m automat.

Legg inn av Kristian N2215 » 30 okt 2012, 14:40

Sjekk de små slangene som går fra turboen til magnetventil, og fra wastegate til magnetventil. Disse er essensielle for å kunne begrense turbotrykket. Det at det fungerer fint i 1. og 2. gir har kanskje noe med momentbegrensningen som orginalt er programmert inn for de laveste girene. Dette kan sikkert andre svare bedre på.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ladetrykk - 1995 9000 2.3 Aero m automat.

Legg inn av Ingvar N629 » 30 okt 2012, 14:45

Sjekk grunnladetrykket med en gradert måler. Napp ut sikringa til magnetventilen (APC) og se hva du får av trykk ved full gass rundt 3000 rpm. Skal ligge på 0,4 bar.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Lars Bergersen
Innlegg: 4
Registrert: 13 sep 2007, 11:19
Medlemsnummer: N2531
Navn: Lars Bergersen
Bil: 1958 93 - 2003 9-5 + noen til
Sted: OSLO

Re: Ladetrykk - 1995 9000 2.3 Aero m automat.

Legg inn av Lars Bergersen » 31 okt 2012, 20:29

Det virker jo som om at magnetventil med tilhørende vacumslanger etc er i orden da ting fungerer som det skal på 1. og 2 gear, samt ved full gass....? Finnes det noen "gearkassestyringsboks" som kan være innvolvert her?

Svar