E85 på 9-3 xwd 2T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

E85 på 9-3 xwd 2T

Legg inn av rodney » 30 okt 2012, 17:45

Hei, jeg er en lykkelig eier av en 2009 mod xwd Aero, men den er dessverre levert uten biopower. Jeg lurer da på hva som eventuelt må gjøres for at denne kan gå på E85?

Mvh Rodney

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: E85 på 9-3 xwd 2T

Legg inn av little_e » 31 okt 2012, 15:36

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: E85 på 9-3 xwd 2T

Legg inn av rodney » 31 okt 2012, 17:37

Takker for svar :D

Dersom jeg skjønner dette riktig er det kun en omprogrammering og bytte av tennplugger som skal til? Men jeg vil jo ikke miste Hirsch programmet :worry:
Er det da noen andre muligheter?

Rodney

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: E85 på 9-3 xwd 2T

Legg inn av Ingvar N629 » 31 okt 2012, 18:44

Du må bytte software og jeg tror du må bytte CIM-enhet. Ved omprogrammering bytter du ut Hirsch-softwaren, ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: E85 på 9-3 xwd 2T

Legg inn av rodney » 31 okt 2012, 20:07

Pokker, jeg trives så mye bedre med Hirsch enn med original, men egentlig fortjener jo denne bilen enda flere HK :twisted: så da kan jeg jo kanskje høre med Maptun. Litt vemodig å ha betalt for Hirsch for så å eventuelt bytte ut denne til Maptun. Tanken føles litt som å kaste penger "ut av vinduet" :roll:
Hva hadde dere gjort?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

E85 på 9-3 xwd 2T

Legg inn av doo-kie » 31 okt 2012, 20:31

Jeg ville beholdt den slik du har den. Du vil bruke mange år på å skulle tjene inn den omprogrameringen. Hvis du ikke er ute etter mye høyere effekt enn det du har med hirsch.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: E85 på 9-3 xwd 2T

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 nov 2012, 18:39

Ingvar N629 skrev:Du må bytte software og jeg tror du må bytte CIM-enhet. Ved omprogrammering bytter du ut Hirsch-softwaren, ja.
CIM må ikkje byttast, men IDM må byttast ved E85 konvertering av eldre modellar, trur det var M03 og M04 det gjaldt.

Ellers til trådstartar har du som dei andre her seier ikkje muligheita å køyre E85 på Hirschprogramet, men om du vel Maptun kan du enten ta ei rein konvertering til BioPower med original effekt, ellers har dei vel også eit Bio-program med ekstra effekt om det er ønskelig. Ta kontakt med dei, so kan dei nok fortelle meir.

Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: E85 på 9-3 xwd 2T

Legg inn av rodney » 01 nov 2012, 19:05

Tror jeg jaggu ringer Tommy hos maptun i morgen for å høre med han 8)

By the way, på bilen er det autlat :? er det noen som vet hvor mye denne kassa tåler?
Bilen blir brukt for det meste av kona, ellers er det ferieturer, dvs ingen grisekjøring :wink: men noe trekking av tilhenger #-o

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: E85 på 9-3 xwd 2T

Legg inn av Ingvar N629 » 01 nov 2012, 19:20

Kassa tåler temmelig mye. Men skift gjerne olja oftere enn det som står i serviceheftet når bilen er trimmet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: E85 på 9-3 xwd 2T

Legg inn av little_e » 01 nov 2012, 23:57

Du har vel sekstrinnskassen, og den er av Saab spesifisert til 400 nm om jeg ikke tar feil - men om den er som femtrinnskassene tåler den sikkert en god del mer :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Svar