Sportsluftfilter - do or don't?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Sportsluftfilter - do or don't?

Legg inn av TiaZzz » 02 nov 2012, 09:39

Hepp.

I rekken av 10.000 spørsmål så har jeg nå kommet til luftfilter. Har fått med meg at litt eldre 9-5 så er det dieselsnorkel som gjelder, men jeg trodde at alskens sportsluftfilter var gode greier. Så leste jeg bl.a. dette: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &p=2189837

Nå sies det ikke direkte at sportsluftfilter er bajs, men det virker implisitt litt lenger ned i tråden. Søk her på STCN gav meg ikke noe konkret svar på dette (eller jeg klarte ikke søke godt nok). 9-5en jeg handlet har sportsluftfilter og jeg er jo ute etter å ta vare på bilen, så burde jeg skaffe meg et originalt pappfilter sporenstreks? Fant ingen dieselsnorkler på NBF-sidene. Var en diesel demonteringsbil, men den var smadret høyre forran.

Jeg skal jo ikke trimme stort så dieselsnorkel er neppe noe stort poeng, men det skader vel uansett ikke(?).

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Sportsluftfilter - do or don't?

Legg inn av Paul N1176 » 02 nov 2012, 09:59

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 02 nov 2012, 10:19

Nå har jeg ikke open air-filter på bilen min, men sportsfilter i den vanlige luftfilterboksen. Prinsippet er kanskje det samme?

Gitt at all modifikasjon av luftinntak uten sw-modifikasjoner er fy-fy, er ikke dieselsnorkel også dermed ikke anbefalt uten å tilpasse styringssystemet for motor? Eller er luftmotstanden lik og dieselsnorkelen bare muliggjør å la mer luft passere gjennom ved høyt trykk?

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 02 nov 2012, 10:41

Prinsippet er akkurat det samme. Med tanke på innsetting av olje som setter seg på LMM ja.

Hva skal du med dette "sportluftfilteret" ? Hva tror du fordelene er med det?

Tenk på at nå kommer vinteren med mye støv, sand og groms i luften :D
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 02 nov 2012, 10:46

Derfor jeg spør. :wink:

Det var ikke jeg som satte det i bilen, men jeg var ikke klar over at det var så skadelig og kunne begrense ytelse før nå. Skal få skaffet originalt så fort som mulig. Plukker nok ut LMM og rengjør denne også.

Takker og bukker for innsikten!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 nov 2012, 15:57

Som sagt, innsatsfilter er like ille. Greit når det er nytt, men når det vert olja på nytt får en risikoen for at en oljar det inn for mykje. Eit originalt pappfilter held for dei aller, aller fleste effektmessig.
Du treng ikkje endre software ved montering av dieselluftinntaket. Kostar dessutan eit par 100 lappar på SAAB, liten vits å tråle høggeri for ein slik del før du meg. Forskjellen (og fordelen) med dette nye luftinntaket er at motoren får tilgong på den lufta den vil ha, spesiellt er det merkbart på lavare turtal.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 02 nov 2012, 19:10

Skal ringe Motor Forum Lillestrøm og høre. Ser de er nærmeste autoriserte verksted. Like greit å oppgradere når jeg likevel må skifte filter.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Legg inn av totakt » 02 nov 2012, 20:14

Jeg fikk såkalt dieselsnorkel fra mitt lokale Saab verksted i dag. Tror alle 9-5er ble oppgradert med denne litt større snorkelen i 2005. Står luftkanal på pakka, sier du det, skjønner de ihvertfall hva du mener. Tror det er bare denne å velge i. Er faktisk laget i Norge, men sendes fra Saab Automobile Parts i Nykøping. Kostet den nette sum av 332,- pluss mva, og da har jeg fått 15% rabatt.

breisladd
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av breisladd » 03 nov 2012, 09:47

Nå ble jeg nyskjerring; denne "dieselsnorkelen", er det noe som er en anbefalt oppgradering på alle 9-5 før 2005? Trenger man å montere delen for så å oppdatere software på styreeenheten?

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 03 nov 2012, 12:35

Er delenummeret på snorkelen 12 846 127?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 nov 2012, 12:48

TiaZzz skrev:Er delenummeret på snorkelen 12 846 127?
Ja.
breisladd skrev:Nå ble jeg nyskjerring; denne "dieselsnorkelen", er det noe som er en anbefalt oppgradering på alle 9-5 før 2005? Trenger man å montere delen for så å oppdatere software på styreeenheten?
Det skadar ihvertfall ikkje. Sjølv synes eg at det drog litt betre i botn på mine Aeroar som eg har bytta denne på. Kva det har å seie for en 2.0t anar eg ikkje men vil tru det er merkbart der også, sidan motoren får tilgong på den lufta den forespør. Det er ikkje nødvendig å endre software etter dette.
Men sidan det er på snakk om sportsluftfilter i denne tråden, so merkar en meir av å bytte luftinntaket eller å montere sportsluftfilter for å seie det slik... ;)

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Legg inn av totakt » 03 nov 2012, 20:06

TiaZzz skrev:Er delenummeret på snorkelen 12 846 127?
Helt riktig delenummer.
Har ikke montert min enda, men regner ikke med å merke stor forskjell. Da trenger jeg i alle fall ikke tenke på at turboen sliter eller bruker energi på for trang snorkel.

Det første jeg gjorde med min bil etter jeg kjøpte den, var å kaste sportsfilteret, og inn med originalt.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 03 nov 2012, 20:35

Blir bestilling av snorkel og nytt filter på mandag. :)

Det eneste jeg nå lurer på er hvorfor ny snorkel er akseptabelt, mens å endre filter ikke er det. Jeg skjønner at disse vaskbare sportluftfiltrene legger an til problemer som flere har nevnt i denne tråden med olje i LMM, samt ikke like god støvoppsamling som papp (*). Det jeg ikke skjønner er hvorfor snorkelen er akseptabel og det hevdes at denne gir ren gevinst gitt viewtopic.php?f=29&t=25632 . Sett bort fra olje-/støvproblemene til sportsfilter, hva er forskjellen på å øke luftmengden med større snorkel eller ved et mindre restriktivt filter?

Er grunnen så enkel at sportsluftfilter endrer motstanden som forventes av motorstyringen i innsuget, mens større snorkel bare tillater at mer luft passerer filtret når den originale ellers ville strypt tilførselen ved stort behov? Kanskje ikke verdens beste forklaring, men jeg håper dere skjønner. Ble nysgjerrig på forskjellen. :mrgreen:

(*) At pappfiltrene er bedre burde jeg forsåvidt skjønt selv. Samme prinsipp som for støvsugere og det er et kjent fenomen at papirposer er de beste posene ang. støv.

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Legg inn av Singsaker » 04 nov 2012, 01:55

Blir litt gjettning her, snakket med en som jobber med vvs om en jobb, større areal(logisk) vil gi mer luftgjennomstrømming/tilgang, på corvette har man benyttet en snorkel som gir bedre/mindre vinkler noe som reduserer ugunstige lufstrømmer som turbulens med mer. På cross sykler har Roy Snellingen med bistand konstruert et krys som settes inn før forgasser på 2 taktere, denne endrer luftstrømmen slik at mest mulig luft kommer rett plass. Det er enorme mengder luft som skal gjennom forbrenningssystemet og mer luft(ca 21% O2) kald luft har mer o2 enn varm luft(densitet) gir grunnlag for mer effekt, 100% o2 gir teoretisk nesten 5x effekt, derfor brukes NOS på enkelte biler.

Når det gjelder oljet filter og LMM så har de i klubben som anbefaler å ikke bruke det stor kunnskap rundt problemet!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 04 nov 2012, 09:06

Et annet luftfilterdesign vil føre til at luften beveger seg anderledes inn i LMM. Luft i bevegelse er (som allt annet) ikke homogent. Dvs man får hele tiden forskjeller i flow/ trykk på forskjellige steder. Jamfør en elv i bevegelse. Og problemet med LMM er at den bare måler en liten del av luften som passerer igjennom den, ta den av og se selv. Det vil si at om man er uheldig, så kan mere luft presses igjennom LMM, uten at det blir målt, pga turbulensfenomener.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar