Sportsluftfilter - do or don't?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Sportsluftfilter - do or don't?

Legg inn av brynjarsa » 04 nov 2012, 14:15

TiaZzz skrev:Blir bestilling av snorkel og nytt filter på mandag. :)

Det eneste jeg nå lurer på er hvorfor ny snorkel er akseptabelt, mens å endre filter ikke er det. Jeg skjønner at disse vaskbare sportluftfiltrene legger an til problemer som flere har nevnt i denne tråden med olje i LMM, samt ikke like god støvoppsamling som papp (*). Det jeg ikke skjønner er hvorfor snorkelen er akseptabel og det hevdes at denne gir ren gevinst gitt viewtopic.php?f=29&t=25632 . Sett bort fra olje-/støvproblemene til sportsfilter, hva er forskjellen på å øke luftmengden med større snorkel eller ved et mindre restriktivt filter?

Er grunnen så enkel at sportsluftfilter endrer motstanden som forventes av motorstyringen i innsuget, mens større snorkel bare tillater at mer luft passerer filtret når den originale ellers ville strypt tilførselen ved stort behov? Kanskje ikke verdens beste forklaring, men jeg håper dere skjønner. Ble nysgjerrig på forskjellen. :mrgreen:

(*) At pappfiltrene er bedre burde jeg forsåvidt skjønt selv. Samme prinsipp som for støvsugere og det er et kjent fenomen at papirposer er de beste posene ang. støv.
Akkurat dette lurte jeg på også. Man får vel nesten anta at siden det er en originaldel det er snakk om at noen vet hva de holder på med.

Og ang pappfiltre: Hvis motstanden i filteret er en av de store synderne (?) så skulle vel også dette tilsi at man kun bør bruke originalfiltre, siden man ikke vet om tredjepartsleverandører har samme luftmotstand i sine?

Og for en som kom litt sent i gang med bilinteressen synes det forunderlig/litt skremmende at så mange kjører rundt med slike openair filtre og tror de er kule og får mere HK når det faktisk er direkte usunt for motoren. :shock:
Tydeligvis flere felter innen denne bilverdnen som er preget av høy grad av feilinformasjon.

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 04 nov 2012, 18:19

De testet en blodtrimmet Viggen på svenske forumet for noen år siden, da med forskjellige filtre og målte ytelsen. Pappfilteret kom best ut med tanke på ytelse her også faktisk, var ikke mange prosentene som var forskjell ytelsesmessig til forskjell til forskjellige open-air og innsats-filtre. Men det viktigste som er nevnt her er oljen og annen dritt som legger seg på LMM som er såpass ømfintlig, å bytte LMM en gang i året samtidig som man bytter filter for at bilen skal gå som den skal koster jo noen kroner, så versågod den som vil..
Kjører man andre bilmerker uten LMM, der man kjører med open-air rett imot turbo så er det vel ikke så veldig farlig.

Dessuten så er jo SAAB gubbevogn, så det er mest behagelig å ha den mest mulig stille i tillegg til at den går greit.. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg inn av TiaZzz » 04 nov 2012, 22:53

Jeg helt overbevist om filtret. Selv om det skulle gi noen prosenter ytelse i favør sportsfilter/åpent filter så bryr det meg ikke når LMM og motor har bedre av pappfilter. Den saken er biff. Det eneste jeg lurer på er hvorfor skifte av snorkelen ikke faller inn under endring av lufttilførselen som posten til Tommy Utengen så utfyllende forklarer.

Er/var det endringer i programvaren da SAAB endret fra gammel til ny snorkel på rekkefirerne? Hvis ikke så kanskje dieselsnorkelen viste seg å være bare bedre med originalt program. Høres litt rart ut gitt hva Tommy skrev om endringer i oppsett.

Akkurat dette er mer en digresjon på dette tidspunktet. Jeg fikk svar på det jeg lurte på og jeg tenker å følge anbefalingene jeg har fått.

zero900t
Overload!!!
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 04 nov 2012, 23:11

totakt skrev:Jeg fikk såkalt dieselsnorkel fra mitt lokale Saab verksted i dag. Tror alle 9-5er ble oppgradert med denne litt større snorkelen i 2005. Står luftkanal på pakka, sier du det, skjønner de ihvertfall hva du mener. Tror det er bare denne å velge i. Er faktisk laget i Norge, men sendes fra Saab Automobile Parts i Nykøping. Kostet den nette sum av 332,- pluss mva, og da har jeg fått 15% rabatt.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2994
176 + frakt... :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896

Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 nov 2012, 23:21

Når det gjeld dieselsnorkelen tenkjer du heilt rett TiaZzz. Men endringa ved å gjere dette er godt innan for toleransane, so det skal ikkje være noko problem.
For den som les på STCS er dette ei oppgradering "DrBoost" anbefalar, so det er ikkje den dummaste modifikasjonen en gjer for å seie det slik.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 nov 2012, 12:32

Problemet med innsatsfilter er filterolje som setter seg på LMM. Dette genererer ofte ikke ekstrakostnader til bytte av LMM, da det ikke er så lett for folk flest å se at LMM måler noen % feil, men motorskade kan oppstå som følge av dette på en trimmet bil der marginene er mindre, og LMM blir ofte ikke kontrollert ved bytte av motor og så er det på'n igjen.

Når man tar bort original luftfilterboks og monterer et åpent filter i innerskjermen så endrer man rørdragningen så mye at strømningsprofilen i rør inn til LMM endres, dette genererer i seg selv en målefeil. Problem med filterolje kommer i tillegg. LMM er bare en dum komponent som måler luftstrømningens avkjøling av en varmetråd eller hot film i en bitte liten del av tverrsnittet, dersom strømningsprofilen i tverrsnittet endres så vil ikke kalibreringene som er gjort for LMM stemme lenger. LMM gir ut en Hz-verdi, hver verdi tilsvarer en luftmasse og denne konverteringstabellen er gitt av LMM produsenten. Trionic får Hz-verdi som inngangsverdi og konverterer deretter til luftmasse. Så dersom LMM har feil grunnlag for måling så hjelper det ikke å mappe om styresystemet.

For de som har sett på rørdragningen fra luftfilterboks til LMM er det kjent at det er en 90 graders bøy mellom boks og LMM. Dersom det hadde vært et rett rørstrekk av en viss lengde så hadde ikke endringer ved filteret hatt så mye å si, da strømningen ville ha antatt en mer "standard" profil. Dette er selvsagt ikke noe man kan gjøre noe med, da kalibreringen av LMM er gjort med installasjonen som sitter der.

Ved montering av dieselsnorel så endres ikke strømningsprofilen gjennom LMM i særlig grad, ettersom original luftfilterboks og luftfilter fortsatt sitter der. Man kan også ta opp ekstra hull i selve boksen for å få ned mottrykket. En stor del av strømningsmotstanden sitter i luftfilterboksen, og ikke i filteret.

Jeg kjører med original boks som jeg har tatt på et ekstra hull i, over hullet er det satt på høyttalergrill for å holde småspurven ute. Dieselsnorkelen har jeg kappet så den er kortere. Filteret jeg bruker er originalt pappfilter, dette holder til 400 hester.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 05 nov 2012, 23:42

Lurer på om det er mulighet for og 9-3 og putte inn dieselsnorkel ? event. oppgradere som Ingvar foreslår og hvor stort hull borrer du opp evet, hvor mange ? 8)
SAAB ER BEST

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 nov 2012, 23:58

Ola Pituetten N703 skrev:Lurer på om det er mulighet for og 9-3 og putte inn dieselsnorkel ? event. oppgradere som Ingvar foreslår og hvor stort hull borrer du opp evet, hvor mange ? 8)
Nei. Dieselsnorkelen er kun for 9-5. Er jo eit heilt anna luftfiltersystem for 9-3. Sjølvsagt kan en modifisere på eiga hand, men då bør en vite kva en gjer...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 nov 2012, 00:09

Og på tal om dette med luftfilter og LMM, såg idag ei kreativ løysing på plassering av LMM for å få åpen dump.
Bilde
LMM er som de ser flytta til trykksida, jobben er gjordt av Nordic Uhr....

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Legg inn av totakt » 06 nov 2012, 01:16

Sitat: "Dieselsnorkelen har jeg kappet av så den er kortere".
Hvorfor? Lufttemperatur? Har det noen hensikt på en original Aero?

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Legg inn av 99Turbo » 06 nov 2012, 01:47

Ola Pituetten N703 skrev:Lurer på om det er mulighet for og 9-3 og putte inn dieselsnorkel ? event. oppgradere som Ingvar foreslår og hvor stort hull borrer du opp evet, hvor mange ? 8)
På ng900 og og9-3 tar du ut luftfilterboksen, fjerner inntaksrøret, lager større hull inn og monterer 75 mm rør med trakt inn. Har kanskje ikke all verden å bety på original bil, men på gamlebilen min gav det raskere respons. Den var ikke helt original da.....

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 nov 2012, 10:58

Hjelle, N6 skrev:Og på tal om dette med luftfilter og LMM, såg idag ei kreativ løysing på plassering av LMM for å få åpen dump.

Vet om flere som har gjort dette, jeg hadde aldri gjort det slik... sw endringene som gjøres blir fort "feil for å korrigere for feil" og man ber jo om olje på LMM. Tenk på oljen som passerer gjennom veivhusventilasjonen og turbo. Får man turboras så er det iallfall bare å kaste LMM.
totakt skrev:Sitat: "Dieselsnorkelen har jeg kappet av så den er kortere".
Hvorfor? Lufttemperatur? Har det noen hensikt på en original Aero?
Nei det har ingen hensikt på en original aero. Motstanden i røret reduseres jo kortere det er, men hovedgrunnen til at jeg har gjort det slik er at fronten min er full av intercoolere (2 stk), større oljekjøler og rør.
Grunnen til at røret tar luft høyt oppe fra originalt, er for å dra minst mulig vann, snø og skitt inn til filteret. Jeg bytter filter relativt ofte, men det har aldri sett ut til å ha vært vått eller spesielt møkkete. Jeg har kjørt slik i et par års tid. Hadde likevel latt være å kappe røret om det ikke var for at jeg ikke har plass til det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 nov 2012, 12:29

Ingvar N629 skrev:
Hjelle, N6 skrev:Og på tal om dette med luftfilter og LMM, såg idag ei kreativ løysing på plassering av LMM for å få åpen dump.
Vet om flere som har gjort dette, jeg hadde aldri gjort det slik... sw endringene som gjøres blir fort "feil for å korrigere for feil" og man ber jo om olje på LMM. Tenk på oljen som passerer gjennom veivhusventilasjonen og turbo. Får man turboras så er det iallfall bare å kaste LMM.
Ja missforstå meg rett, det var jo mest meint som eit eksempel på kva enkelte kan finne på, også sokalla velrenomerte trimfirma, IKKJE eit eksempel til etterfølgelse.
I tillegg til at LMM som du seier garantert vert "nedolja" kan en jo stille spørsmål om målingane vert korrekte når LMM vert flytta... Fordelen med denne installasjonen er jo at det ikkje er noko problem å bruke innolja luftfiler :rofl:

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg inn av TiaZzz » 06 nov 2012, 12:42

Det er det som er så rart med i lese STCS. Nordic blir anbefalt hele tiden, på linje med Hirsch og MapTun. Antar man må dypere i arkivene for å se andre anbefalinger, men for den generelle leser (sånne som meg) så virker jo Nordic "safe". Jaja. Jeg slipper iallefall å gjøre den tabben. Medlemskap er gull verd! :mrgreen:

(en tanke off topic og trimrelatert, men, men)

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Legg inn av totakt » 06 nov 2012, 17:32

Da har jeg oppgradert til nyere såkalt dieselsnorkel. Den gamle var ganske flat, eller liten diameter. Stor forskjell til den nye. Jekk bilen godt opp fremme, ut med grillen i midten, og av med plata fremme under motor, snorkel tok jeg ut og inn nede ved filter.
Nå vet jeg at den får nok luft :D

Svar