Legg inn
av totakt » 19 feb 2013, 01:50
Sjekk slange med hvit enveisventil som går fra oljefella til spjeldhus. Ventilen blir sprø med årene og knekker, tåler nok ikke varmen over tid. Sjekk også at den virker som den skal. Sjekk at slangen er hel, og at den ikke er grodd igjen av olje.
Ta av toppdeksel. På min 2004 modell, så det rent ut. Dette, sammen med tidligere historie på motor, gjør at jeg foreløpig har valgt å ikke ta ned bunnpanna for sjekk av oljesil.
På innsiden av toppdekselet, bak tilkopling for slange, er det en slags spalte. Kan være utsatt for groing, må i så fall rengjøres.
Har du av toppdeksel, kan det være greit å ettertrekke topplokksbolter.
En komptest kan fortelle noe om stempelringene er kokset fast. Kan være annet enn ringene også da... Koster ikke mye for en komptester på Biltema. Koksede stempelringer kan forebygges eller fikses med WD40 metoden. Om det virker, kan diskuteres. Billig og enkelt er det i alle fall, og kan være verd et forsøk.
Nå er det andre her som har mer erfaring og greie på dette enn meg, så det er bare å arrestere, diskutere eller føye til.