Akkurat dette lurte jeg på også. Man får vel nesten anta at siden det er en originaldel det er snakk om at noen vet hva de holder på med.TiaZzz skrev:Blir bestilling av snorkel og nytt filter på mandag.
Det eneste jeg nå lurer på er hvorfor ny snorkel er akseptabelt, mens å endre filter ikke er det. Jeg skjønner at disse vaskbare sportluftfiltrene legger an til problemer som flere har nevnt i denne tråden med olje i LMM, samt ikke like god støvoppsamling som papp (*). Det jeg ikke skjønner er hvorfor snorkelen er akseptabel og det hevdes at denne gir ren gevinst gitt viewtopic.php?f=29&t=25632 . Sett bort fra olje-/støvproblemene til sportsfilter, hva er forskjellen på å øke luftmengden med større snorkel eller ved et mindre restriktivt filter?
Er grunnen så enkel at sportsluftfilter endrer motstanden som forventes av motorstyringen i innsuget, mens større snorkel bare tillater at mer luft passerer filtret når den originale ellers ville strypt tilførselen ved stort behov? Kanskje ikke verdens beste forklaring, men jeg håper dere skjønner. Ble nysgjerrig på forskjellen.![]()
(*) At pappfiltrene er bedre burde jeg forsåvidt skjønt selv. Samme prinsipp som for støvsugere og det er et kjent fenomen at papirposer er de beste posene ang. støv.
Og ang pappfiltre: Hvis motstanden i filteret er en av de store synderne (?) så skulle vel også dette tilsi at man kun bør bruke originalfiltre, siden man ikke vet om tredjepartsleverandører har samme luftmotstand i sine?
Og for en som kom litt sent i gang med bilinteressen synes det forunderlig/litt skremmende at så mange kjører rundt med slike openair filtre og tror de er kule og får mere HK når det faktisk er direkte usunt for motoren.

Tydeligvis flere felter innen denne bilverdnen som er preget av høy grad av feilinformasjon.