Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 14 nov 2012, 02:47
Det like trangt å montere begge.
Ta den korte. Da har du ett mindre løpehjul som kan gå i stykker.
Jeg bruker ca 30 minutter på å montere en slik reim.
Har du ikke gjort det før så regn minst en time.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 14 nov 2012, 08:12
Jeg bruker konsekvent lang, både på bilene her i huset og på motorene jeg har bygget. Den korte gir raskere ulyd fordi den har mindre friksjonsareal rundt servopumpehjulet.
Eneste grunn til å montere den korte er hvis du ikke klarer å bytte det midterste løpehjulet når det ryker (trangt).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 14 nov 2012, 10:49
Denne ulyden har jeg ikke hørt om før.
Kjører selv med kort reim på min egen og har aldri hørt noen ulyd.
Setter også på kort reim på alle jeg bytter. Og ingen har klaget på ulyd.
Kommer den på alle biler?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 14 nov 2012, 11:01
Her står det at saab gikk tilbake til den lange reima pga. klager om ulyd og vibrasjoner.
Er forresten en fin veiledning også
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/bel ... p?nsteps=3
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Legg inn
av TiaZzz » 14 nov 2012, 11:06
Hvordan utarter ulyden seg og er det noe man kan gjøre for å fremprovosere feilen?
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 14 nov 2012, 13:03
Har nå lokalisert hvor ulyden kommer ifra. Den kommer fra drivhjulet
Tok av dekselet og startet motoren. Er ingen ulyd når motoren er kald og nettopp startet. Lyden kommer først etter 2-3 minutter.
Hva kan det være

er det naglene som tar borti motoren? Hva er det som forårsaker dette?
Legger med en liten video av drivhjulet med denne lyden:
http://www.home.no/remypenev/IMG_1396.MOV
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 14 nov 2012, 17:47
Ringe til delelagert til Hellestø for å sjekke pris på drivhjul.
Det var 1000,- for hjulet og 2500,- for viberasjonsdemper. Hvor sitter den? Bak hjulet?
De hadde ikke erfaring med at det var drivhjulet som laget ulyd. Kan det være at det er reima? Eller at ulyden kommer fra et annet sted? Virker som lyden forsvinner med litt turtall.
Er merkelig at lyden kommer først etter noen minutter når motoren er startet
Fikk også beskjed av verkstedet at lang reim var det beste å montere. Kunne bli ulyd med kort.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 14 nov 2012, 17:53
Hva slags lyd er det? Metall mot metall? Skruene som reimhjulet er festet til vibrasjonsdemperen med kan skru seg ut og grave seg inn i oljepumpehuset. Vibrasjonsdemperen er "kjernen" i hjulet og er vulket gummi.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 14 nov 2012, 19:04
Ingvar N629 skrev:Hva slags lyd er det? Metall mot metall?
Du kan høre litt på videoen eg postet link til. Eg synes det høres ut som en "gummi" lyd. Synes ikke det høres ut som metall mot metall.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 14 nov 2012, 19:10
Prøvd å kjøre den uten reim?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 14 nov 2012, 19:55
Ingvar N629 skrev:Prøvd å kjøre den uten reim?
Tenkte eg skulle prøve uten reim når eg fikk den nye reima. Så slipper eg å ta den gamle av og på igjen. Eller kan eg kanskje bare slakke reima og så ta den av drivhjulet? For å så tvinge den på igjen etterpå?
Hvor lenge kan eg la motoren gå uten reima på? vannpumpa slutter jo å gå uten reima.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 14 nov 2012, 20:00
Men om eg tar av drivhjulet og finner ut at det er de seks skruene til vibrasjonsdemperen som har skrudd seg ut og gnager inn i oljepumpehuset. Kan det være nok med nye skruer? Eller er det noe annet eg bør fornye med det samme?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Mmariner
- Innlegg: 11
- Registrert: 28 jul 2013, 22:32
- Navn: Geir-Endre Johansen
- Bil: Saab 9-5, 2.3 2001 modell.
Legg inn
av Mmariner » 26 feb 2014, 22:16
God kveld STC medlemmer. Har en Saab 9-5 2.3 2001 modell, og der er reim gangen slik det er i høyre figur. I Haynes boka er bare venstre figur tegnet. Uansett, jeg var på kjøring hjem i går kveld, og plutselig mista jeg lading og servo. Skjønte raskt hva som hadde skjedd, og sjekket. Reima var hoppet av (!!!). Noen som har vært bort i at det har skjedd??? Når jeg hadde fått bilen i garasjen og over grava så sjekket jeg alle hjul og lede hjul, og det viser seg at lede hjulet på reimstrammeren wobler og har kast, og faktisk skraper mot motorblokka. Når motoren går så ligger reima 2-3 mm utafor kanten av hjulet. Antar det har vært årsaken til at den har klart å kaste seg av. Det jeg nå vil spørre om er, hvordan skifter man lettest strammer hjulet? Kan det være lettest å skifte hele strammeren med hjulet komplett?? Finner ikke noen tegninger om hvordan det skal gjøres, og har ikke helt klart å se for meg dette heller. Kan nesten se ut som at motoren må støtte jekkes og det festet som er på høyre side fjernes for å komme til. Takker for tips og ideer. GEJ