Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 12 nov 2012, 14:19
hei
endelig fått fiksa ulyd i motor så kommer det mere feil
er ca 6 cm slakk i girvelgeren.
ser ute ved girmekanisme at det ikke er noe slakk men at hele armen bevegerseg.
er det noe inne i kassa som kan ha blitt slitt?
vært borti noe sånt her før?
mvh Henning
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 13 nov 2012, 15:29
ingen som har hatt noe av det samme??
noen tips som kan sjekkes?
kan være føre girkasse også.
mvh Henning
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
-
saab2012
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 14 mai 2012, 22:28
Legg inn
av saab2012 » 13 nov 2012, 22:51
Sjekk skruen som fester lenkestellet på inngående aksling til gearkassen.sjekk også metallfestet til overføringen,er festet med 3 stk skruer på motorfestebraketten,gearkassen ???lite trolig feilårsak.litt slakk(døgang) i gearvelgeraksling inn i gearkasse er normalt.ca 0,5 cm
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 14 nov 2012, 11:18
TAKK !
skal sjekke litt på dette ikveld.
problemet nå er jo at jeg nesten ikke får den i 2 gir da det er vedlig stor dødgang..
men skal sjekke de festene
mvh Henning
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 14 nov 2012, 15:42
Se i prosjekt tråden min. Der kan du se hvordan mekanismen ser ut...
/ Pål
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 14 nov 2012, 16:41
da må jeg bare bli medlem først
ingen ting og lure på det

1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
-
Saabfan
- 2.0 bar

- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Legg inn
av Saabfan » 14 nov 2012, 21:00
Slark i hvilken retning?
Kan skyldes løst feste på overgangen på staget som kommer ut av kassa - du kan se (ned bak kassa) dette ved at noen lirker girvelgeren frem og tilbake og så ser du om "hylsa" som sitter utenpå den akslingen/staget som kommer ut av kassen beveger seg synkront.
Her ser du baksiden av kassa mot torpedoveggen, med det staget (girvelgeren) som stikker ut. Hvis bolt 9 ikke er tight får du sideveis slakke i girstangen.
EDIT: Men hvis du sliter med å få bilen i 2.gir så er det nok enten ikke dette - eller - så er bolten helt på tur ut? Sjekk bolten så ser du det med en gang hvert fall.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
9000Turbo
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 71
- Registrert: 05 sep 2007, 16:09
- Sted: moss
Legg inn
av 9000Turbo » 15 nov 2012, 08:51
hei
takk for bilde hjalp veldig.
kan ikke se noen bolter som er løse skal finne noe verktøy og kjenne på de.
det er slakk fram og tilbake og virker som om den tappen inn i kassa beveger seg mye
mvh Henning
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
-
saab2012
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 14 mai 2012, 22:28
Legg inn
av saab2012 » 16 nov 2012, 20:27
ved stor slitasje i leddoverføringen kan dette forårsake gearingsproblem,også om gearoverføringen er kommet ut av posisjon.Om det ikkje er mulig og oppdage unormal slitasje,bør en foreta grunninnstilling av overføringen,.Fremgangsmåte er og låse inngående gearvelgeraksling til gearkassen og overføringaksling inne i bil med låsepinneverktøy.nb.begge låsepinneverktøyene må passe inn i hullene,om ikkje løsne klemme på gearvelgerakslingen slik at pinnene går inn,grunninstilling utført.
Kanskje det er best og sette vekk denne jobben til saab verksted ,da dette er en jobb som krever noe kunnskap.