Motorproblem 9-5 2.0t
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Navn: Mathias
- Bil: Saab 9-5 2.3T MY08
- Sted: Sandefjord
Motorproblem 9-5 2.0t
Hei! Har en 9-5 2.0t 98'mod som har noen ulyder i motor. Det startet med litt tikking (veldig svakt) ved litt pådrag fra ca 2 000 rpm, må ta ned vindu i andre gir for å kunne høre det, og helt borte på varm motor. En dag etter litt (ikke noe voldsomt) hardkjør hørte jeg en hvis tikking når bilen sto på tomgang. Dette var litt frem og tilbake i noen dager, til jeg skiftet olje, brukte rensemiddel (omega ett eller annet), og da var det tilbake til før. Litt tikking på kald motor og pådrag men minimalt, og slik har det hold seg siden også (ca. 10 000km).
Så til ting nummer to, som kanskje har en sammenheng? Jeg syns jeg alltid har hørt litt rasling i motoren, høres ut som det kommer litt lengre ned på motoren, også minimalt, men jeg sammenlignet den med en annen 9-5, akkurat samme mod men med automat, men motor er gått kort og veldig vedlikedholdt. Der var det mindre lyd enn hva det var i min. Jeg sendte inn bilen min å byttet til nyeste veivhusventilasjon for litt over en månede siden, og jeg byttet olje og filter dagen før. Jeg kan ikke påstå at det var akkurat da det kom, men jeg har opptaget en liten olje lekasje siden. Det er snakk om veldig lite, men noe. Jeg har ikke vært ordentlig under bilen å sett, men ser ut som det kommer fra bunnpanna, ved bunnpluggen. Kanskje en gåen pakning? Idag kjørte jeg først en tur ned til byen uten å merke noen ting, men tur nummer 2 ca en time senere la jeg merke til at raslingen hadde økt betydelig (syntes også jeg hørte mer lyd fra eksos). Kjørte en liten runde og bilen oppfører seg normalt, ikke noe å si på pådrag, ikke noe fusking på tomgang, men rasling.. Hvis jeg gir litt turtall på tomgang forsvinner raslingen (ca. 1 500rpm) Den er der bare på lavt turtall, og slik har det alltid vært. Og nå sitter jeg her å lurer litt på hva jeg skal gjøre..
Vet det er mange forslag her om slike motorfeil på 9-5, men har ikke nok erfaring til å sjekke ut alle mulig ting. Jeg lurer eventuelt på om det er noen som har saab erfaring rund Sandefjord som kunne hørt på ulyden eller hjulpet meg. Setter også stor pris på svar om hva dette kan være, eventulet om det er trygt å kjøre videre på eller hva jeg eventuelt burde gjøre.
Så til ting nummer to, som kanskje har en sammenheng? Jeg syns jeg alltid har hørt litt rasling i motoren, høres ut som det kommer litt lengre ned på motoren, også minimalt, men jeg sammenlignet den med en annen 9-5, akkurat samme mod men med automat, men motor er gått kort og veldig vedlikedholdt. Der var det mindre lyd enn hva det var i min. Jeg sendte inn bilen min å byttet til nyeste veivhusventilasjon for litt over en månede siden, og jeg byttet olje og filter dagen før. Jeg kan ikke påstå at det var akkurat da det kom, men jeg har opptaget en liten olje lekasje siden. Det er snakk om veldig lite, men noe. Jeg har ikke vært ordentlig under bilen å sett, men ser ut som det kommer fra bunnpanna, ved bunnpluggen. Kanskje en gåen pakning? Idag kjørte jeg først en tur ned til byen uten å merke noen ting, men tur nummer 2 ca en time senere la jeg merke til at raslingen hadde økt betydelig (syntes også jeg hørte mer lyd fra eksos). Kjørte en liten runde og bilen oppfører seg normalt, ikke noe å si på pådrag, ikke noe fusking på tomgang, men rasling.. Hvis jeg gir litt turtall på tomgang forsvinner raslingen (ca. 1 500rpm) Den er der bare på lavt turtall, og slik har det alltid vært. Og nå sitter jeg her å lurer litt på hva jeg skal gjøre..
Vet det er mange forslag her om slike motorfeil på 9-5, men har ikke nok erfaring til å sjekke ut alle mulig ting. Jeg lurer eventuelt på om det er noen som har saab erfaring rund Sandefjord som kunne hørt på ulyden eller hjulpet meg. Setter også stor pris på svar om hva dette kan være, eventulet om det er trygt å kjøre videre på eller hva jeg eventuelt burde gjøre.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Motorproblem 9-5 2.0t
Høres ut som registerkjede spør du meg.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- 0.7 bar
Det er det jeg har tenkt på selv, men er det trygt å kjøre på, hvert å reparere med tanke på andre problemer? Eventuelt hva måtte jeg gjort og hvor mye ville det kostet?saab91 skrev:Høres ut som registerkjede spør du meg.
- Kristian N2215
- Overload!!!
Hvis det er kjedet som er slitt, er det myyyyye jobb. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 84480.html
Der ser du alt som må byttes, og det er trangt, så hvis du sendte vekk bilen din for å bytte veivhusvent. så er nok ikke dette noe du bør gjøre selv.
Du kan imidlertid sjekke om kjedet er slitt.
På baksiden (mot torpedoveggen), sitter det en registerkjedestrammer. Hvis du søker litt på forumet, så finner du ut hvordan denne tas ut. Da kan du måle hvor langt ut den har kommet, og er det over 15mm, så er det tid for kjedebytte. Den ser slik ut:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 85086.html
Der ser du alt som må byttes, og det er trangt, så hvis du sendte vekk bilen din for å bytte veivhusvent. så er nok ikke dette noe du bør gjøre selv.
På baksiden (mot torpedoveggen), sitter det en registerkjedestrammer. Hvis du søker litt på forumet, så finner du ut hvordan denne tas ut. Da kan du måle hvor langt ut den har kommet, og er det over 15mm, så er det tid for kjedebytte. Den ser slik ut:
-
- 0.7 bar
saab91 skrev:Hvis det er kjedet som er slitt, er det myyyyye jobb. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 84480.html
Inntil videre, siden det først er ulyd, er det da veldig dumt å kjøre på?
- Kristian N2215
- Overload!!!
Du kan jo risikere at kjedet hopper over tenner, eller ryker. Da har du plutselig motorras. Jeg ville fått målt strammeren før jeg kjørte noe lenger.
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
På en såpass gammel bil, klipp vekk balanseakselkjede, og dra inn et nytt kamkjede. Koster 2-3000 på rett verksted, og holder som regel godt. Det "rette" er jo å bytte allt, men prisen på dette på et verksted overgår vel verdien av bilen.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
- Kristian N2215
- Overload!!!
Er vel ikke bra å bytte bare kjedet? Blir sinnsykt fort slitt i hvertfall?
Vet det er sånn på tråsykkel i hvertfall. Bytter man bare kjede eller drev så blir det utslitt på no time.
Tråsykkel og registerkjede... for en sammenligning
Vet det er sånn på tråsykkel i hvertfall. Bytter man bare kjede eller drev så blir det utslitt på no time.

-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Vedr sammenligning med sykkel, som jo ikke er helt urimelig, så sykler jeg ganske mye. Ett kjede holder ca 300mil, drevene (kassetten) holder ca 3 ganger så lenge. Bytter man kjede og alle drev samtidig, så holder ikke kjedet noe lenger. Dette på terrengsykkelen.saab91 skrev:Er vel ikke bra å bytte bare kjedet? Blir sinnsykt fort slitt i hvertfall?
To crash with a Volvo is extremely safe.
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Blir det ikke mye vibrasjon om man kjører uten balanseakselkjedet?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hardere lyd uten balansekjedet. Det er ikke bare å klippe det, du risikerer at innmaten i spenneren hopper ut. Å dra gjennom nytt kjede holder vel et års tid. Sammenligning med en tråsykkel med flere gir er ikke helt relevant, mer motorsykkel der kjedet går på de samme tannhjulene hele tiden. Ingen bytter kun kjedet på en motorsykkel og tror det kommer til å holde lenge.
Mtp verdien på bilen, så kan du egentlig bare kjøre og passe på oljenivå. Holder sikkert et år eller to selv om kjedestrammeren er helt ute.
Mtp verdien på bilen, så kan du egentlig bare kjøre og passe på oljenivå. Holder sikkert et år eller to selv om kjedestrammeren er helt ute.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
Ingvar N629 skrev:Hardere lyd uten balansekjedet. Det er ikke bare å klippe det, du risikerer at innmaten i spenneren hopper ut. Å dra gjennom nytt kjede holder vel et års tid. Sammenligning med en tråsykkel med flere gir er ikke helt relevant, mer motorsykkel der kjedet går på de samme tannhjulene hele tiden. Ingen bytter kun kjedet på en motorsykkel og tror det kommer til å holde lenge.
Så med tanke på alt dette som er sagt, burde jeg bare kjøre bilen videre og heller bytte motor om noe skulle skjedd? Vet bilen begynner å dra på åra, men ser fortsatt på det som hvert å bytte motor om jeg finner noen bra alternativer i fremtiden..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Var vel litt flåsete sagt. Men det koster ca 15000+ å bytte register på verksted. Du bør vite at motoren ellers er i bra stand for å forsvare utgiften. De eldste 9-5ene begynner jo også å få ganske lav salgsverdi, men om bilen er i god stand så rekker jo ikke kroneverdien bruksverdien til knærne engang, så om det er verdt å koste på den så mye må vurderes ut fra bilens tilstand og om du har tenkt å beholde den lenge eller ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Jeg vet at Maptun i Sverige tar 12000 SEK for å bytte register. Med dagens valutakurs lukter du på 10500 NOK.
...men klart. Du må jo til Sverige, helt til Örebro...
...men klart. Du må jo til Sverige, helt til Örebro...
Dag Bøsterud