Forbruk
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Forbruk
Er flaut og ha bil som bruker lite bensin
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Re: Forbruk
2008 9-3 1.9TID
Lå på rundt 0,3-0,4-0,5 fra Askøy-Bodø, kjørte pent.
Ved blandakjøring tror jeg at jeg ligger på rundt 0,6-0,7.
En tank skal i følge sid holde rundt 900-1000km..
Vesentlig forskjell i forhold til gamlebilen (E39) den drakk seg god å fin på rundt litern.
Lå på rundt 0,3-0,4-0,5 fra Askøy-Bodø, kjørte pent.
Ved blandakjøring tror jeg at jeg ligger på rundt 0,6-0,7.
En tank skal i følge sid holde rundt 900-1000km..
Vesentlig forskjell i forhold til gamlebilen (E39) den drakk seg god å fin på rundt litern.
- '08 Saab 9-3SC Aero
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
Re: Forbruk
Mine typiske bensinforbruk med 2003 9-5 2.0t stasjonsvogn automat:
Langkjøring Stjørdal - Oslo i Østerdalen: 0.7 l/mil
Daglig jobbkjøring Stjørdal - Trondheim på E6 med noe lokalkjøring i tillegg: 0,9 l/mil
På langkjøring blir det ofte til at jeg setter giret i manuell som gjør at den låser samt at den godtar lavere turtall i 5 gir før den går ned i 4. Mulig det er med på å trekke ned forbruket.
Langkjøring Stjørdal - Oslo i Østerdalen: 0.7 l/mil
Daglig jobbkjøring Stjørdal - Trondheim på E6 med noe lokalkjøring i tillegg: 0,9 l/mil
På langkjøring blir det ofte til at jeg setter giret i manuell som gjør at den låser samt at den godtar lavere turtall i 5 gir før den går ned i 4. Mulig det er med på å trekke ned forbruket.
___________
-03 9-5 2.0t estate
-03 9-5 2.0t estate
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 17 mai 2012, 19:07
- Bil: 9-3 ss 2004
- Sted: Ringebu
Re: Forbruk
Min 9-3 ss 1,8t 150hk 04mod kan jeg med forsiktig kjøring få ned i 0,6 på langtur. Min vanlige kjørestil gir ca. 0,75 forbruk. Ved småkjøring ligger jeg på ca.1 liter, men hvis guttungen inni meg våkner er det ikke vanskelig å få den opp i 1,5 literrene91 skrev:jeg har en 9-3 2.0t vector 175hk 03md, utrimmet og den får jeg ikke under 1,1 på mila, mest uøkonomiske bilen jeg har hatt:P
Kjøpte bilen nå i sommer. Spent på å se hva forbruket blir til vinteren. Det er kaldt i Gudbrandsdalen....
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 88
- Registrert: 01 okt 2012, 16:10
- Medlemsnummer: 2523
- Bil: 9-3SS -09 1.8t Biopower
- Sted: Buskerud
Re: Forbruk
Med E85 (9-3 1,8t -2009 ) klarer jeg også å komme ned til 0,8L med langkjøring, men med oppoverbakker og slikt går det fort opptil til 1,2L. Med litt tung høyere fot klarer jeg lett 1,5LHitmanHoudini skrev:Min 9-3 ss 1,8t 150hk 04mod kan jeg med forsiktig kjøring få ned i 0,6 på langtur. Min vanlige kjørestil gir ca. 0,75 forbruk. Ved småkjøring ligger jeg på ca.1 liter, men hvis guttungen inni meg våkner er det ikke vanskelig å få den opp i 1,5 literrene91 skrev:jeg har en 9-3 2.0t vector 175hk 03md, utrimmet og den får jeg ikke under 1,1 på mila, mest uøkonomiske bilen jeg har hatt:P
Kjøpte bilen nå i sommer. Spent på å se hva forbruket blir til vinteren. Det er kaldt i Gudbrandsdalen....
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Forbruk
Det interesante ang. forbuk er jo også kva fart det er snakk om. Sjølv legg eg godt merke til at forbruket aukar når eg køyrer i svenske hastigheiter kontra norske, og faktisk også det å køyre på vanlig "80 vei" kontra "100 vei", pluss moms sjølvsagt.
Sidan turen litt lengre oppe i tråden har eg vore eit par turar til Sverige, eine turen via Göteborg-Jönköping-Trollhättan-Sunnmøre og den andre kun Trollhättan-Sunnmøre, på den lengre turen (med høgare snittfart) brukte eg rundt 1.1, på turen til Thn duppa eg rundt en liter i E85-forbruk, men begge desse turane hadde høgare gjennomsnittsfart enn turen nedover Vestlandet... Utan samanlgning forøvrig ser eg som yrkessjåfør at ei økning i hastigheita ifrå lovlige 80km/t til å ligge "på sperra" på 90km/t fort gir ei auke i drivstofforbuket på 7-8%, for å talfeste det vil det for min eigen del med den køyringa eg har bety rundt 0.3 l/mil diesel pr. mil...
Men uansett er nøkkelen til lavt forbuk, uavhengig av fart, å holde jamn hastigheit, samt ha god utrulling dvs færrast mulig oppbremsingar og være forutsjåande for situasjonar som måtte oppstå. Om du ser en situasjon 300m lengre fram, lett litt på gassen når du ser hastigheita må ned istaden for å holde farta å satse på ting løyser seg, og so må du kankje bremse deg ned i fart, og bruke drivstoff på å akselerere att...
Sidan turen litt lengre oppe i tråden har eg vore eit par turar til Sverige, eine turen via Göteborg-Jönköping-Trollhättan-Sunnmøre og den andre kun Trollhättan-Sunnmøre, på den lengre turen (med høgare snittfart) brukte eg rundt 1.1, på turen til Thn duppa eg rundt en liter i E85-forbruk, men begge desse turane hadde høgare gjennomsnittsfart enn turen nedover Vestlandet... Utan samanlgning forøvrig ser eg som yrkessjåfør at ei økning i hastigheita ifrå lovlige 80km/t til å ligge "på sperra" på 90km/t fort gir ei auke i drivstofforbuket på 7-8%, for å talfeste det vil det for min eigen del med den køyringa eg har bety rundt 0.3 l/mil diesel pr. mil...
Men uansett er nøkkelen til lavt forbuk, uavhengig av fart, å holde jamn hastigheit, samt ha god utrulling dvs færrast mulig oppbremsingar og være forutsjåande for situasjonar som måtte oppstå. Om du ser en situasjon 300m lengre fram, lett litt på gassen når du ser hastigheita må ned istaden for å holde farta å satse på ting løyser seg, og so må du kankje bremse deg ned i fart, og bruke drivstoff på å akselerere att...
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Forbruk
9-5'n min bruker ca 0,82 på langkjøring og 1,1-1,3 på småkjøring. Automat og Hirsch.
og9-3'n jeg hadde med T7, gikk på rett over liter'n på småkjøring. Kom ned i 0,68 når Utengen og jeg kjørte til Örebro (ca 40 mil en vei). Og det var vel eneste gangen jeg målte den på skikkelig langkjøring som jeg husker. (252hk nedover, ca 270hk oppover)
Passaten brukte 0,58 med 4motion og diesel...urk..
og9-3'n jeg hadde med T7, gikk på rett over liter'n på småkjøring. Kom ned i 0,68 når Utengen og jeg kjørte til Örebro (ca 40 mil en vei). Og det var vel eneste gangen jeg målte den på skikkelig langkjøring som jeg husker. (252hk nedover, ca 270hk oppover)
Passaten brukte 0,58 med 4motion og diesel...urk..
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522