Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Toris56
- Innlegg: 24
- Registrert: 08 jan 2012, 20:50
- Navn: Torbjørn Tofte
- Bil: NG 900 T/ 03 9-3 Aero
Legg inn
av Toris56 » 17 nov 2012, 21:21
Hei:) min onkel har ein 2001 modell 9-5 Aero, der han glømte å sette på handbrekket og lot bilen stå i Drive på ein ferjetur der ferja la til kai i godt og vell 60KM/T

etter dette begynte den å slure, for så å plutselig koble inn. Noken som har forslag til kva problemet kan ver, og eventuell løysning?:) takker for svar!

-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 17 nov 2012, 21:36
Sjekket olje nivået på kassen?
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Singsaker » 18 nov 2012, 03:15
Toris56 skrev:Hei:) min onkel har ein 2001 modell 9-5 Aero, der han glømte å sette på handbrekket og lot bilen stå i Drive på ein ferjetur der ferja la til kai i godt og vell 60KM/T

etter dette begynte den å slure, for så å plutselig koble inn. Noken som har forslag til kva problemet kan ver, og eventuell løysning?:) takker for svar!

Er det skade som har oppstått pga hard landing på fergekaia så er fergeeier pliktig i å dekke den skaden, men om det er mulig eller ikke vet ikke jeg!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 18 nov 2012, 03:50
...og her vil jeg vel tro at det er bileiers ansvar å bevise det var fergeeiers/fergedrifters kjøremåte som ødela girkassen, da de trolig kan hevde at den (automatkassen) var på randen av kapitulasjon uansett...
Sist redigert av
little_e den 18 nov 2012, 19:08, redigert 1 gang totalt.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 18 nov 2012, 03:53
at ferja går i kaia i 60 km/t er ganske usansynlig, om du halverar det er du nok nærmare sannheita. Er få ferjer som går med noko meir enn rundt 15 knop, noko som er ca. 28 km/t...
Men oljenivå er nok smart å sjekke, lenge sidan oljen var bytta?
-
Toris56
- Innlegg: 24
- Registrert: 08 jan 2012, 20:50
- Navn: Torbjørn Tofte
- Bil: NG 900 T/ 03 9-3 Aero
Legg inn
av Toris56 » 18 nov 2012, 11:55
Tusen takk for svar

Det med hastigheten var nok ment som ein spøk, men det gikk vist heit for seg idet den traff kai:(
Tviler på at oljenivået er kontrollert, han har ikkje hatt bilen så lenge, og ka forige eiger har jort er uvisst:)
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 18 nov 2012, 11:58
Da begynner du med å sjekke nivået på olja, sjekk samtidig fargen. Den skal være rød å blank, ikke brun å lukte svidd.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Singsaker » 19 nov 2012, 02:50
little_e skrev:...og her vil jeg vel tro at det er bileiers ansvar å bevise det var fergeeiers/fergedrifters kjøremåte som ødela girkassen, da de trolig kan hevde at den (automatkassen) var på randen av kapitulasjon uansett...
Om ferga krasja med kaia så er det fergeeiers ansvar å dekke skader som følge av det, så må bileier sannsynliggjøre at det var den smellen som rev automatkassen pga parkfunksjonen!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 19 nov 2012, 12:30
Og da er vi jo like langt, siden girkassen stod i D (Drive), og derfor skal det ikke skje spesielt mye om bilen beveger seg noen meter. Husk at bilen kan jo taues...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Singsaker » 19 nov 2012, 15:50
little_e skrev:Og da er vi jo like langt, siden girkassen stod i D (Drive), og derfor skal det ikke skje spesielt mye om bilen beveger seg noen meter. Husk at bilen kan jo taues...
Står den i Drive så kan den jo beveges, kan ikke skjønne at automaten skal ha tatt skade av det? satt han i bilen når det skjedde?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
Toris56
- Innlegg: 24
- Registrert: 08 jan 2012, 20:50
- Navn: Torbjørn Tofte
- Bil: NG 900 T/ 03 9-3 Aero
Legg inn
av Toris56 » 19 nov 2012, 23:15
Singsaker skrev:little_e skrev:Og da er vi jo like langt, siden girkassen stod i D (Drive), og derfor skal det ikke skje spesielt mye om bilen beveger seg noen meter. Husk at bilen kan jo taues...
Står den i Drive så kan den jo beveges, kan ikke skjønne at automaten skal ha tatt skade av det? satt han i bilen når det skjedde?
Står den i Drive så tilsvarer det vell at den står i gir, og at det kan ha skjedd noke med det å gjera? men evt. sleping skal vell fåregå i neutreal(fri)? Ja, eg meiner han sa den sto i Drive med hele familien i bilen i det det det skjedde
Det er ei stund sia dette skjedde no, i og med at ikkje alt går like raskt der i gården, så den FERJA(

) med erstatning er vell gått:)