Ladetrykk OG900 T8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Ladetrykk OG900 T8

Legg inn av Atzz » 29 okt 2012, 21:01

I og med at jeg aldri har vært i nærheten av en T8 som er 100% frisk, så dukker det opp noe spørsmål i forhold til turbotrykk.

Det første er, hvor langt opp på skalaen skal nåla bevege seg ved henholdsvis grunntrykk og fult trykk?

Ved grunntrykk kom jeg i utgangspunktet 2mm inn på det gule feltet, og ca midt på med APC innkoblet.

Jeg kjørte en rask tur med wastegate frakoblet bare for å teste, og da lada den godt inn i det gule feltet.( ikke fult pådrag da selvfølgelig)

Jeg stramma wastagatestaget en hel runde, nå ender jeg ca4mm inn i det gule feltet på gunntrykk og nesten til det oransje feltet med APC innkoblet. Probleme er bare at nå har jeg ca 6mm forspenn på wastegate, noe som er nesten doblet så mye som det skal være i følge verkstedhåndbok.




Hvordan skal dette være når alt er i orden? Bilen er forresten en M87 T8 og APC har nr. 7524119 om det har noe å si. EGR og er også blokkert mellom innsug og ventil.


Neste steg i prosessen er å skaffe tak i gradert måler og sjekke hva trykket egentlig ligger på.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Ladetrykk OG900 T8

Legg inn av Ottar N398 » 29 okt 2012, 23:51

Vanskelig å gjette på hvor høyt ladetrykk du har når du sier 4mm inn på det gule og slikt. Skaff deg en skikkelig ladetrykksmåler, så kan du feilsøke skikkelig også :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Ladetrykk OG900 T8

Legg inn av Atzz » 22 nov 2012, 21:34

Skal vi se, da har man GLT= 0,33-0,34 Bar, og fult trykk lik 0,65 i 2. og 3. gir og 0,75 i 4. og 5.

Trykket vareirer noe oppover fra 0,65 i 2. og 3. gir til 0,75 Bar. Ellers virker alt helt fint :)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Ladetrykk OG900 T8

Legg inn av Ottar N398 » 23 nov 2012, 11:24

Det er fint trykk det ;) Mener å huske at på t8 skal GLT ligge på rundt 0,35 og 0,75 er topp :D Kos deg
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Ladetrykk OG900 T8

Legg inn av Atzz » 23 nov 2012, 11:55

Tja, da er man vel fornøyd da. Var i alle fall en kjempeartig bil å kjøre :mrgreen:



Men er det normalt at man ikke når 0,75 i 2. og 3. gir?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Ladetrykk OG900 T8

Legg inn av na_X » 23 nov 2012, 23:10

Når man måler GLT så skal man ifølge håndboka ligge på ca. 3000RPM stabilt med full gass, her fungerer 3.giret best, og tilpasse med bremsen slik at man ligger på 3000 RPM. Turboen trenger motstand for å lade, så man trenger ikke å få full lading før på 2.giret nei. Trenger vel 3500RPM fort også for å lade fullt med T8 i motsetning til T16 som får ladetrykket tidligere.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Ladetrykk OG900 T8

Legg inn av Atzz » 24 nov 2012, 15:55

na_X skrev:Når man måler GLT så skal man ifølge håndboka ligge på ca. 3000RPM stabilt med full gass, her fungerer 3.giret best, og tilpasse med bremsen slik at man ligger på 3000 RPM. Turboen trenger motstand for å lade, så man trenger ikke å få full lading før på 2.giret nei. Trenger vel 3500RPM fort også for å lade fullt med T8 i motsetning til T16 som får ladetrykket tidligere.

Jess, GLT ble målt med 3000RPM i 3.gir :) Men da kan jeg altså konkludere med at alt er normalt :)

Svar