Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 02 des 2012, 02:54
Når jeg kjører med litt belastning på motor hører jeg en tydelig turbo lyd/plystring. Kan det være lekkasje?
Føler motor drar bra, men kan ikke huske at det har vært en så tydelig lyd fra turbo tidligere

Er det noen grei og enkel måte å sjekke dette på? Evt. vanlige plasser for lekkasje?
(turbo er nylig byttet og kun kjørt 8-900km)
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 02 des 2012, 14:37
Er det 9-5 eller?
Regner med det når jeg ser brukernavnet ditt, og du kan jo f.eks begynne med å sjekke de tre tynne slangene som går til magnetventilen. Kan bli tørre og sprekke med tiden.
Siden du akkurat har bytta turbo, så ville jeg bare sjekket over den jobben som ble gjort. At alle slanger sitter skikkelig og ikke er morkne.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 des 2012, 14:54
saab91 skrev:Er det 9-5 eller?
Regner med det når jeg ser brukernavnet ditt, og du kan jo f.eks begynne med å sjekke de tre tynne slangene som går til magnetventilen. Kan bli tørre og sprekke med tiden.
Siden du akkurat har bytta turbo, så ville jeg bare sjekket over den jobben som ble gjort. At alle slanger sitter skikkelig og ikke er morkne.
Akkurat slangene til MV er silikon originalt og de siste som sprekker.
Plugg igjen ved luftmassemåler og bruk trykkluft til å finne lekkasje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 02 des 2012, 15:55
Ingvar N629 skrev:saab91 skrev:Er det 9-5 eller?
Regner med det når jeg ser brukernavnet ditt, og du kan jo f.eks begynne med å sjekke de tre tynne slangene som går til magnetventilen. Kan bli tørre og sprekke med tiden.
Siden du akkurat har bytta turbo, så ville jeg bare sjekket over den jobben som ble gjort. At alle slanger sitter skikkelig og ikke er morkne.
Akkurat slangene til MV er silikon originalt og de siste som sprekker.
Plugg igjen ved luftmassemåler og bruk trykkluft til å finne lekkasje.
Mine slanger hadde flere sprekker

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 02 des 2012, 17:12
Ingvar N629 skrev:saab91 skrev:Er det 9-5 eller?
Regner med det når jeg ser brukernavnet ditt, og du kan jo f.eks begynne med å sjekke de tre tynne slangene som går til magnetventilen. Kan bli tørre og sprekke med tiden.
Siden du akkurat har bytta turbo, så ville jeg bare sjekket over den jobben som ble gjort. At alle slanger sitter skikkelig og ikke er morkne.
Akkurat slangene til MV er silikon originalt og de siste som sprekker.
Plugg igjen ved luftmassemåler og bruk trykkluft til å finne lekkasje.
Det er 9-5 ja.
Hvordan mener du? Skal jeg tette igjen slangen til LMM, også trykkluft ifra innsugsmanifoil røret? Så skal jeg spraye såpevann rundt for å sjekke etter lekkasjer?

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 02 des 2012, 18:50
Synes også at turtallet faller litt sakte når jeg trør inn klutsjen/skifter gir. Kan dette ha noe med turbo å gjøre?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 02 des 2012, 20:19
Søk etter trykktest på forumet. Har beskrevet m bilder om jeg ikke husker feil8-)
Sjekk dette først.
/ Pål