Saab 9-5 2,3t blå røyk
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 05 des 2012, 20:00
- Navn: Kim
- Bil: Saab 9-5 2,3T
Saab 9-5 2,3t blå røyk
jeg sliter med at bilen min ryker noe jævlig ved kaldstart.
Om det er under 3-4 minus og skal starte bilen når den er kald/stått over natt, så røyklegger jeg hele parkeringsplassen hjemme.
Det går bort etter ca 5 min.
Bruker jeg motorvarmeren har jeg nesten ikke dette problemet.
har levert inn bilen til merkeforhandler.
de har sjekket div ting over 2 dager.
de mente jeg måtte ta en rens på toppen.
Så de gjorde det (ble dyrt og hjalp ingenting)
Komp er bra, ingen tegn til olje i kjølesystemet eller vann i oljen.
De klarte ikke å finne ut noe mere etter å ha hatt bilen der.
Noen som kan ha tips og råd?
ps: er ny turbo
Om det er under 3-4 minus og skal starte bilen når den er kald/stått over natt, så røyklegger jeg hele parkeringsplassen hjemme.
Det går bort etter ca 5 min.
Bruker jeg motorvarmeren har jeg nesten ikke dette problemet.
har levert inn bilen til merkeforhandler.
de har sjekket div ting over 2 dager.
de mente jeg måtte ta en rens på toppen.
Så de gjorde det (ble dyrt og hjalp ingenting)
Komp er bra, ingen tegn til olje i kjølesystemet eller vann i oljen.
De klarte ikke å finne ut noe mere etter å ha hatt bilen der.
Noen som kan ha tips og råd?
ps: er ny turbo
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 05 des 2012, 20:00
- Navn: Kim
- Bil: Saab 9-5 2,3T
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Røyken går over til hvit røyk etter en liten stund, men utrolig mye.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Siden du ikke har dårlig komp. Turbo? Oljeforbruk?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 05 des 2012, 20:00
- Navn: Kim
- Bil: Saab 9-5 2,3T
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
er montert ny bytte turbo for ca 2 måner sia.
har sjekket denne, finner ikke noe slakke på den
har ikke merket nå spesiell olje forbruk siste ukene.
når den står på tomgang, så får jeg en liten vann dam under eksos anlegget bak
har sjekket denne, finner ikke noe slakke på den
har ikke merket nå spesiell olje forbruk siste ukene.
når den står på tomgang, så får jeg en liten vann dam under eksos anlegget bak
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lukter det olje av eksosen da? Det med vann og hvit røyk er jo uunngåelig, skyldes kondens i eksosanlegget.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 05 des 2012, 20:00
- Navn: Kim
- Bil: Saab 9-5 2,3T
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
lukter brent olje og utrolig surt.
men det kommer jo bort når den begynner å bli varm
men det kommer jo bort når den begynner å bli varm
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Hvordan er veivhusventilasjonen?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 05 des 2012, 20:00
- Navn: Kim
- Bil: Saab 9-5 2,3T
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
er skiftet ut til ny typensaab91 skrev:Hvordan er veivhusventilasjonen?
men usikker på når...
men begge enveis ventilene funker som de skal
en kjenning av meg prøvde å koble ut veivhusventilasjonen, så det gikk i en tank istedet for å gå inn i innsuget igjen.
samme problem da også
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Km-stand?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 05 des 2012, 20:00
- Navn: Kim
- Bil: Saab 9-5 2,3T
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
220saab91 skrev:Km-stand?
tenker at det kan være ventiltetninger eller olje ring på stemplene
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Ja, jeg tipper på tetninger eller styringer... Prøvd med en annen olje?Kimmelimmen skrev:220saab91 skrev:Km-stand?
tenker at det kan være ventiltetninger eller olje ring på stemplene
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 05 des 2012, 20:00
- Navn: Kim
- Bil: Saab 9-5 2,3T
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
jeg fikk dette rett etter olje skift.saab91 skrev:Ja, jeg tipper på tetninger eller styringer... Prøvd med en annen olje?Kimmelimmen skrev:220saab91 skrev:Km-stand?
tenker at det kan være ventiltetninger eller olje ring på stemplene
byttet til mobil1 super 3000 5w-40
har byttet til annen olje 2 ganger etter
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Husk at renseefekten på foreks.Mobil 1 er stor.Har du "dritt" innvendig på oljeringen,så har kanskje Mobil 1 renset noe av dette og du får "pumpeefekt".På mine biler med overgang til Mobil 1 fra en "billigere" olje resultert i øket oljeforbruk,men siden stabilisert seg.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 88
- Registrert: 01 okt 2012, 16:10
- Medlemsnummer: 2523
- Bil: 9-3SS -09 1.8t Biopower
- Sted: Buskerud
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
litt opp-topic men, Hva slags olje skal det brukes på bilen min ?
Er det Mobil 1 som gjelder på Saab? Hva med Castrol ?
9-3 1.8t Biopower 2009

9-3 1.8t Biopower 2009

-
- Innlegg: 13
- Registrert: 05 des 2012, 20:00
- Navn: Kim
- Bil: Saab 9-5 2,3T
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Hvilken olje anbefaler du at jeg bruker da??saaero skrev:Husk at renseefekten på foreks.Mobil 1 er stor.Har du "dritt" innvendig på oljeringen,så har kanskje Mobil 1 renset noe av dette og du får "pumpeefekt".På mine biler med overgang til Mobil 1 fra en "billigere" olje resultert i øket oljeforbruk,men siden stabilisert seg.