Motorproblem 9-5 2.0t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Motorproblem 9-5 2.0t

Legg inn av Kristian N2215 » 18 nov 2012, 22:36

Sjekka akkurat min egen strammer i dag... Den hadde kommer 13mm ut. Hvor kritisk er dette mtp. at det er 15mm som er grensa for registerbytte? Den har gått 160 000km.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Motorproblem 9-5 2.0t

Legg inn av Ronny_N169 » 18 nov 2012, 22:55

saab91 skrev:Sjekka akkurat min egen strammer i dag... Den hadde kommer 13mm ut. Hvor kritisk er dette mtp. at det er 15mm som er grensa for registerbytte? Den har gått 160 000km.
Forutsatt at du målte på riktig måte, så er det lenge til du må bytte registerkjede. Grensa er jo på 15mm, men strammeren går helt ut til 19mm.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Motorproblem 9-5 2.0t

Legg inn av Kristian N2215 » 19 nov 2012, 09:12

Er det normalt da eller?
Målte sånn som det står i WIS, altså den biten hvor det er "tenner". Så det er først når strammeren er helt ute at det egentlig er krise, og man får rasling i kjede?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Motorproblem 9-5 2.0t

Legg inn av Ronny_N169 » 19 nov 2012, 14:04

Det er vel balanseaksel kjede som rasler da, og dette får du ikke målt sånn uten videre.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Motorproblem 9-5 2.0t

Legg inn av Kristian N2215 » 19 nov 2012, 14:35

Ok, men hvis man er nøye med oljeskift, motorvarmer osv, vil det altså være lenge til det må skiftes? Snakker vi år eller?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Motorproblem 9-5 2.0t

Legg inn av Ronny_N169 » 19 nov 2012, 15:21

Det er jo håpløst å vite. Med balanseakselkjedet slites fortere enn registerkjedet. Drevene på balanseakslene holder dobbel hastighet av veiva, og kjedet i seg selv ser ut som et sykkelkjede i størrelse. Ofte er dreva til balanseakslene fullstendig nedslitt. Den dagen det ryker, så går som regel motoren til H.. samtidig. Om det ryker ved neste oppstart eller om 5 år, hvor tung er en stein, hvor lang er en grein :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorproblem 9-5 2.0t

Legg inn av Ingvar N629 » 19 nov 2012, 15:23

saab91 skrev:Ok, men hvis man er nøye med oljeskift, motorvarmer osv, vil det altså være lenge til det må skiftes? Snakker vi år eller?
Kommer jo an på hvor mye du kjører, men det er mange km mellom 13 og 15 mm. Den starter ikke på 0 når kjedet er nytt, står vel på 10-tallet en plass (har aldri målt). Vil rasle hørbart når strammeren er 14-15mm ute.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Motorproblem 9-5 2.0t

Legg inn av redturbo » 24 des 2012, 13:10

Ingvar N629 skrev:
saab91 skrev: Den starter ikke på 0 når kjedet er nytt, står vel på 10-tallet en plass (har aldri målt). Vil rasle hørbart når strammeren er 14-15mm ute.
Puh, den opplysningen var gull verdt!
Holder kjedene gjerne minst 500.000 km ved vanlig kjøring?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorproblem 9-5 2.0t

Legg inn av Ingvar N629 » 24 des 2012, 16:00

Minst 500 000 km?? Holder mellom 100 og 500 en plass, kan vi vel si.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar