Motorproblem 9-5 2.0t
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Motorproblem 9-5 2.0t
Sjekka akkurat min egen strammer i dag... Den hadde kommer 13mm ut. Hvor kritisk er dette mtp. at det er 15mm som er grensa for registerbytte? Den har gått 160 000km.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Motorproblem 9-5 2.0t
Forutsatt at du målte på riktig måte, så er det lenge til du må bytte registerkjede. Grensa er jo på 15mm, men strammeren går helt ut til 19mm.saab91 skrev:Sjekka akkurat min egen strammer i dag... Den hadde kommer 13mm ut. Hvor kritisk er dette mtp. at det er 15mm som er grensa for registerbytte? Den har gått 160 000km.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Motorproblem 9-5 2.0t
Er det normalt da eller?
Målte sånn som det står i WIS, altså den biten hvor det er "tenner". Så det er først når strammeren er helt ute at det egentlig er krise, og man får rasling i kjede?
Målte sånn som det står i WIS, altså den biten hvor det er "tenner". Så det er først når strammeren er helt ute at det egentlig er krise, og man får rasling i kjede?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Motorproblem 9-5 2.0t
Det er vel balanseaksel kjede som rasler da, og dette får du ikke målt sånn uten videre.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Motorproblem 9-5 2.0t
Ok, men hvis man er nøye med oljeskift, motorvarmer osv, vil det altså være lenge til det må skiftes? Snakker vi år eller?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Motorproblem 9-5 2.0t
Det er jo håpløst å vite. Med balanseakselkjedet slites fortere enn registerkjedet. Drevene på balanseakslene holder dobbel hastighet av veiva, og kjedet i seg selv ser ut som et sykkelkjede i størrelse. Ofte er dreva til balanseakslene fullstendig nedslitt. Den dagen det ryker, så går som regel motoren til H.. samtidig. Om det ryker ved neste oppstart eller om 5 år, hvor tung er en stein, hvor lang er en grein 

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorproblem 9-5 2.0t
Kommer jo an på hvor mye du kjører, men det er mange km mellom 13 og 15 mm. Den starter ikke på 0 når kjedet er nytt, står vel på 10-tallet en plass (har aldri målt). Vil rasle hørbart når strammeren er 14-15mm ute.saab91 skrev:Ok, men hvis man er nøye med oljeskift, motorvarmer osv, vil det altså være lenge til det må skiftes? Snakker vi år eller?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Motorproblem 9-5 2.0t
Puh, den opplysningen var gull verdt!Ingvar N629 skrev:saab91 skrev: Den starter ikke på 0 når kjedet er nytt, står vel på 10-tallet en plass (har aldri målt). Vil rasle hørbart når strammeren er 14-15mm ute.
Holder kjedene gjerne minst 500.000 km ved vanlig kjøring?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorproblem 9-5 2.0t
Minst 500 000 km?? Holder mellom 100 og 500 en plass, kan vi vel si.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan