Km-stand gir gode indikasjoner på setet, ratt, girkule, pedalgummi, frontrute og lykteglass.
Bensinpumpe ryker etter alt mellom 70-200.000 km. Så det er ingen særlig indikasjon på km-stand. Tennkassett er også typisk byttedel.
Hvis bilen eller virker pen og hel er det jo en solid og koselig bil. Jeg kjøpt nylig samme modell med 150 hk og 90.000 km og savner nå litt mer futt i den etter at wastegate-staget fikk bevege seg fritt.
Men jeg gjorde dette kjøpet basert på min erfaring fra 900 fra 1995 - som fremdeles er i familien.
Bortsett fra et støtdemperbytte fra 100.000 til 170.000 km synes jeg ikke 900'n har forringet vesentlig i noen deler.
Alt fungerer nær "like bra" i dag på 280.000 km. Har byttet frostvæske og hatt i radiatorrens og lekkasje-stopper, that's it.
Ikke et hjullager er skiftet, heller ikke dynamo eller vannpumpe. Slitesterkt er det, langt mer enn VAG-produkter jeg har hatt i samme periode.
Har byttet til Ferrita eksos-anlegg tidlig på 900'n og gjorde det samme umiddelbart på 9-3'n.
Kollisjon sammenlignet med en Toyota fra samme tidsrom; Toyota'n er vel pappmasje i forhold, samt at eldre Toyoytar ruster på steder de absolutt ikke burde.
Toyota er et annet univers - også med tanke på kjøreglede!