Hvor lang levetid på turbo??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: Tennkassett farge?

Legg inn av Ove N » 30 des 2012, 20:28

Hjelle, N6 skrev:
Ove N skrev:Fargen på tennkassetten sier vel greit om det er 150 eller 185 hk :wink:
Nix. 185hk fikk en både med T5 og T7 motor.
Viggen fikk en derimot kun som T7-motor.
Da vet jeg også mer :reading: Takker for ett utmerket forum [-o<
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Jatsen
Innlegg: 7
Registrert: 29 des 2012, 22:25

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av Jatsen » 30 des 2012, 21:18

Okey men for ein som ikkje har peiling på mekking eller bil, er det noe kjøp og satse på??.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av redturbo » 30 des 2012, 21:40

Det korte svaret er vel at alle gamle biler må man enten lære seg ting - eller betale...
Mange bilmerker har forum der du kan lære om særegenhetene ved modellene. Og jeg tør påstå at dette forumet er svært godt.
Med Saab blir du entusiast hvis du unngår å kjøpe en bil som egentlig skulle vært på høgger'n.

Tross alt er delesituasjonen oversiktlig og brukbart priset.
Delene har ofte høyere kvalitet enn andre merker så da varer de litt.
Som jeg tror en annen nevnte over er ikke nødvendigvis turbo blant de dyreste delene.
Men det er helt klart kompliserende med mer avansert motorstyring, tennkassetter etc i stedet for vanlig sugemotor.

Hos storprodusentene (f.eks VW) er mye beregnet til å holde i begrenset tid og man kan oppleve at hele bilen bryter sammen "på en gang".
Det skjer ikke på samme måte med Saab, men mindre bilen har vært vanskjøttet.
Rust nederst på dører på eldre (900) Saab er vanlig, men ikke farlig, bjelken sitter høyere opp.
Sett bort fra "full-fres"-argumenter er kanskje brukte Saab blant de billigste kollisjonssikre bilene du kan kjøpe.

Andre rimelige biler i tidligere årgang er f.eks Renault laguna. Der kan du fort bli fattig...alternativt vrake kjerra.

Rust er og blir det mest alvorlige tema ved gammel-bil-kjøp.
Finner du en bil som har fulgt et Tectyl-eller-tilsvarende antirust-program så den gjerne brukbart vedlikeholdt ellers også.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 des 2012, 21:51

Jatsen skrev:Okey men for ein som ikkje har peiling på mekking eller bil, er det noe kjøp og satse på??.
En som ikkje har greie på mekking (eller interesse for å lære seg det) bør vel egenlig ikkje kjøpe en bil som er nærmare 20 år, same om det står SAAB, VW eller Toyota i grillen.
Noko er det alltids på so gamle bilar (om ikkje på kjøpspunktet so dukkar det før eller seinare opp noko) so ærlige kan vi vel være.
Mitt tips er å kjøpe noko nyare om ikkje du skrur sjøl. En kan nok bruke det kjente uttrykket ifrå lastebilbransjen her; har du ikkje råd til ny bil har du heller ikkje råd til ein brukt...

Men er du villig til å lære, og ikkje har ti tommeltottar vil du finne mykje relevant info og hjelp til problemløysing her på forumet når noko streikar. Deleprisane er overkomelige, det er også greie bilar å skru på.

Jatsen
Innlegg: 7
Registrert: 29 des 2012, 22:25

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av Jatsen » 30 des 2012, 22:05

Okey takk for all info :-)

Svar