9-5 bruker olje
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
9-5 bruker olje
Hei (igjen), min "nye" 2002 9-5 ble peilet under tur oslo-risør t/r, fikk sjokk da peilepinnen var nesten tørr, bare bunnen (kula) var våt. ( 6500 km siden siste oljeskift, castrol 5w/30 (forrige eier)) fylte en 5-6 dl og vel tilbake i oslo var det samme peilenivå, bare litt på bunnen. Nå fylt 8 dl til. Kjørt en kort tur, så ikke noe svinn nå.
Ingen oljelampe eller noe.
Bilen er e85 konvertert og renset for sludge for 20000 tusen siden, oljen ser fin ut. Siste veivhusoppdatering.
Turbo skiftet på 130 000. Kilometerstand nå er 175000
Ser en liten svetting/lekkasje høyre side foran på ventilkåpen, (nr 2 i tildragningsordenen) kan det være noe her?
Masse hvit normal eksos ved kaldstart, ikke noe blårøyk, tror det er normalt med mye eksos på e85.
Usikker på lyden i motoren, mulig det rasler litt, skal sjekke kjedestrammeren asap.
Har vurdert ventilrens og dieselrens.
Hva tror folk?
Ingen oljelampe eller noe.
Bilen er e85 konvertert og renset for sludge for 20000 tusen siden, oljen ser fin ut. Siste veivhusoppdatering.
Turbo skiftet på 130 000. Kilometerstand nå er 175000
Ser en liten svetting/lekkasje høyre side foran på ventilkåpen, (nr 2 i tildragningsordenen) kan det være noe her?
Masse hvit normal eksos ved kaldstart, ikke noe blårøyk, tror det er normalt med mye eksos på e85.
Usikker på lyden i motoren, mulig det rasler litt, skal sjekke kjedestrammeren asap.
Har vurdert ventilrens og dieselrens.
Hva tror folk?
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: 9-5 bruker olje
Litt ventiltikking også, men ikke noe kraftig
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
Re: 9-5 bruker olje
Det er nok slitte stempelringer tror jeg. Må rive motor for å bytte. Anbefaler derfor en overhaling eller eskeny motor fra maptun.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: 9-5 bruker olje
Såpass ja 

9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9-5 bruker olje
At 9-5 ikke bruker olje hadde vært en større nyhet for å si det slik 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 bruker olje
Kan nok være ringene ja, hvis det ikke forsvinner gjennom turbo. Sjekk også veivhusventilasjonen, dersom en ventil der er frosset så vil motoren bruke olje. Sjekk også at ikke den lille hvite enveisventilen til veivhusventilasjonen ikke er defekt.
Planlegger ikke du mer gamp uansett? Hvis du ikke finner ut at oljen forsvinner noe annet sted, så smell inn et sett Wössner stempel (husk å hone sylindrene med honingsbørste), pass på toleransene. Dette kan du gjøre med motoren i bil, så lenge du treffer med klaringene.
Planlegger ikke du mer gamp uansett? Hvis du ikke finner ut at oljen forsvinner noe annet sted, så smell inn et sett Wössner stempel (husk å hone sylindrene med honingsbørste), pass på toleransene. Dette kan du gjøre med motoren i bil, så lenge du treffer med klaringene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: 9-5 bruker olje
Para: joa, men en knapp liter på 50 mil er jo i drøyeste laget vel
Ingvar: du får iallefall ting til å se lysere ut..
hadde tenkt om penga strekker til å bytte til smidde stempler ja,- motoren må jo opp for å skifte clutch uanz, så kanskje like galt å gjøre hele denne operasjonen i en omgang. Med motoren ute og åpnet, borrer man da like gjerne til for 1mm overdim på stemplene? (leste på serioussaab) eller?
Men hadde v fint å kunne isolere feilen først, regner dere gjetter på ringene siden det lekker gjennom ventilkåpa og ikke går for koksede ventiler?
Hvordan sjekker jg om turboen bruker olje? Som sagt, eksosen er hvit, lukter litt surt v kald motor, men bare blomster når varm altså. Sjekket også med aviser under bil over natta, ikke noe der

Ingvar: du får iallefall ting til å se lysere ut..

Men hadde v fint å kunne isolere feilen først, regner dere gjetter på ringene siden det lekker gjennom ventilkåpa og ikke går for koksede ventiler?
Hvordan sjekker jg om turboen bruker olje? Som sagt, eksosen er hvit, lukter litt surt v kald motor, men bare blomster når varm altså. Sjekket også med aviser under bil over natta, ikke noe der
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 bruker olje
Turboen må du nesten kjenne på.
Sjekk også veivhusventilasjon før du drar konklusjonen om ringene.
Fastkoksede ringer er veldig vanlig på disse bilene. Dersom du skal bytte stempel kan du jo gjerne bore til overdim 0,5 eller 1 mm, men det er jo en del mere jobb da blokka må skrus helt ren og leveres inn. Fordelen er at du får boret til nøyaktig den klaringen stemplene krever, kjøper du stempel til 90mm så må du egentlig sjanse på at de enten passer (etter lett honing) eller så må sylindrene være så lite for trange at du kan treffe klaringen ved å hone. Honer du selv, så husk at det er børste som gjelder, Flex-hone eller lignende.
En ting du skal huske når det gjelder smidde stempel er at de har en høyere utvidelseskoeffisient enn std, og derfor er det større klaring mot sylindervegg enn originalt når de er kalde. Ved mye småkjøring kan du derfor oppleve oljeforbruk også med dem. Utvidelseskoeffisienten er lavere for 4000-legeringen i Wössnerstemplene enn 2000-legeringen i f eks JE som egner seg mindre bra i en bruksbil. 2000-legeringen er sterkere og transporterer også varme bedre. Jeg har JE i min og den bruker litt olje når jeg kun kjører mellom jobb, hjemme og butikken. Kjører jeg lengre bruker den ikke noe.
Et tips du skal få helt gratis, er å kjøpe stempler til 2,0. Da får du ca 10:1 i komp, bedre respons og ørlite lavere forbruk. Krever selvsagt tilpasset programvare før du gir jernet.
Ender du opp med stempelbytte til overdim og må bore, så er det jo like greit å bytte lager, simringer, ventiltettinger og register i samme slengen når alt likevel tas fra hverandre, så det baller jo på seg...
Sjekk også veivhusventilasjon før du drar konklusjonen om ringene.
Fastkoksede ringer er veldig vanlig på disse bilene. Dersom du skal bytte stempel kan du jo gjerne bore til overdim 0,5 eller 1 mm, men det er jo en del mere jobb da blokka må skrus helt ren og leveres inn. Fordelen er at du får boret til nøyaktig den klaringen stemplene krever, kjøper du stempel til 90mm så må du egentlig sjanse på at de enten passer (etter lett honing) eller så må sylindrene være så lite for trange at du kan treffe klaringen ved å hone. Honer du selv, så husk at det er børste som gjelder, Flex-hone eller lignende.
En ting du skal huske når det gjelder smidde stempel er at de har en høyere utvidelseskoeffisient enn std, og derfor er det større klaring mot sylindervegg enn originalt når de er kalde. Ved mye småkjøring kan du derfor oppleve oljeforbruk også med dem. Utvidelseskoeffisienten er lavere for 4000-legeringen i Wössnerstemplene enn 2000-legeringen i f eks JE som egner seg mindre bra i en bruksbil. 2000-legeringen er sterkere og transporterer også varme bedre. Jeg har JE i min og den bruker litt olje når jeg kun kjører mellom jobb, hjemme og butikken. Kjører jeg lengre bruker den ikke noe.
Et tips du skal få helt gratis, er å kjøpe stempler til 2,0. Da får du ca 10:1 i komp, bedre respons og ørlite lavere forbruk. Krever selvsagt tilpasset programvare før du gir jernet.
Ender du opp med stempelbytte til overdim og må bore, så er det jo like greit å bytte lager, simringer, ventiltettinger og register i samme slengen når alt likevel tas fra hverandre, så det baller jo på seg...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: 9-5 bruker olje
Tok av skjoldet igår og kikket nøye, ikke noe oljesøl rundt turboen. Kun søl v skrue nr 2 i kåpa og det hullet på siden .hvor fordelern sitter på en sugemotor
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 bruker olje
Nei, du må nok demontere mer enn det... hvis oljen går gjennom turboen så går oljen ikke ut, men gjennom eksosturbinen og gjennom kompressoren og inn i motoren, selv om du ikke ser noe røyk så kan det forsvinne noe der. Kjenn etter slakk i turbinakslingen. Men hadde du ikke byttet til en Mitsubishi TD04? Den er jo av bra kvalitet hvis det er originalvare, og det skal normalt sett holde lenge. Garrettene er mer varierende.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: 9-5 bruker olje
Nei, SKAL oppgradere til td04. Sitter bytte der nå, vet faktisk ik om det er org garrett engang.den har bare snurra 45000 så regnet ik med at det kunne v den.
Edit: turboen er skifta på scanauto i bergen i 2009. 8300 kr for turboen, så neppe noen kinakopi.
By z way, ingvar: når man oppgraderer fra garrett til mitsubishi er det bolt on, men skifte olje og vannrør?
Ok å gå for TD04 15 eller mye bedre med 19?
Edit: fant gode svar på trimtråden
Edit: turboen er skifta på scanauto i bergen i 2009. 8300 kr for turboen, så neppe noen kinakopi.
By z way, ingvar: når man oppgraderer fra garrett til mitsubishi er det bolt on, men skifte olje og vannrør?
Ok å gå for TD04 15 eller mye bedre med 19?
Edit: fant gode svar på trimtråden
Sist redigert av _marius den 06 jan 2013, 20:49, redigert 1 gang totalt.
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: 9-5 bruker olje
9-3'n jeg hadde gikk fra masse oljeforbruk til nada ved skifte av turbo. Garrett til TD04. 

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: 9-5 bruker olje
Det blir nok uanz ny turbo ja...
Kom meg til speedparts for å hente noen deler. Fikk blåst gjennom veivhusventilasjonen, brakk en nippel, men nå blåst og ok. Synes det v merkbart mindre eksos ved kaldstart og etter denne turen var det ikke noe merkbart oljebruk. Riktognok bare 50 km men.
Skal etterstramme topplokket med nye bolter. Sjekke turboen, hvis jg skjønner hvordan jeg kommer meg til eksosturbinaksling uten å ta hele turboen ut. Eller må jeg det?
Mekanikern der hørte på motoren og konstaterte litt kjederassel og KANSKJE litt antydning til rådebank
Kom meg til speedparts for å hente noen deler. Fikk blåst gjennom veivhusventilasjonen, brakk en nippel, men nå blåst og ok. Synes det v merkbart mindre eksos ved kaldstart og etter denne turen var det ikke noe merkbart oljebruk. Riktognok bare 50 km men.
Skal etterstramme topplokket med nye bolter. Sjekke turboen, hvis jg skjønner hvordan jeg kommer meg til eksosturbinaksling uten å ta hele turboen ut. Eller må jeg det?
Mekanikern der hørte på motoren og konstaterte litt kjederassel og KANSKJE litt antydning til rådebank

9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: 9-5 bruker olje
Ventilkåpa sitter som fafo. Noen tips, sikkert ikke lurt å dundre løs på den heller. 16 løse bolter ja 

9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
9-5 bruker olje
Om ventilkåpa sitter fast har du glemt en skrue;) om du ikke har det er det bare å gi den en kakk me handa
er gummipakning på den.

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie