Fremdeles ulyd i motor. (Funnet feilen!)
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Vekstedet hadde kjørt den uten reim uten å bli kvitt lyden? Hadde nok bytta verksted ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Var innom det lokale verkstedet etterpå og spurte og de sa at lyden var der uten reim også. Kan være det er snakk om to forskjellige ting som lager lyd. Men de hadde ikke byttet oljepumpe på saabverkstedet før, og den ville nok ikke lage lyd etter motor var stoppet.Ingvar N629 skrev:Vekstedet hadde kjørt den uten reim uten å bli kvitt lyden? Hadde nok bytta verksted ja.
Er nok defekt kompressor som er feilen her. Men skjønner ikke hva som kan lage lyd når reima er av.

Er det dette som er selve clutch mekanismen?

http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Men jeg trenger et lager utenom også?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Om lyden er der uten reim er det ikke kompressor, vannpumpe, servo eller dynamo. Klarer du å definere hvor lyden kommer i fra etter stop?
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Jeg synes lyden kommer fra kompressor etter stopp. Tenkte jeg skulle prøve selv å ta av reima og starte opp for å feilsøke.Pål N526 skrev:Om lyden er der uten reim er det ikke kompressor, vannpumpe, servo eller dynamo. Klarer du å definere hvor lyden kommer i fra etter stop?
/ Pål
Hvor lenge ca kan motoren gå på tomgang uten reim? Jeg vil la den bli varm på tomgang for å så stoppe den og ta av reima fra drivhjulet og starte opp og høre etter.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- panelovn
- 1.2 bar
- Innlegg: 200
- Registrert: 26 nov 2010, 19:54
- Medlemsnummer: 2084
- Navn: Bjørn Gynnild Haugland
- Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
- Sted: Tromsø
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Jeg hadde en mazda 323 som lagde eksakt samme lyd(uten sammenligning forøvrig)
Der var det et blekk som lå mellom reimhjul på veiv og tannhjul på veiv som lagde lyd.
Skiftet dette og lyden forsvant.
Tenker også på om det kan være noe annet rundt motoren(ledninger, slanger, klemmer, rør) som gnisser og lager lyd.
Der var det et blekk som lå mellom reimhjul på veiv og tannhjul på veiv som lagde lyd.
Skiftet dette og lyden forsvant.
Tenker også på om det kan være noe annet rundt motoren(ledninger, slanger, klemmer, rør) som gnisser og lager lyd.
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Liten oppdatering:
Hadde av drivreima idag for å undersøke litt hvor lyden kommer fra. Lyden ble nesten vekke, men jeg hørte at den fremdeles var der.
Lyden kommer fra drivhjul/oljepumpehus 100% sikkert. AC kompressor var helt fint og uten ulyd når jeg kjente på den.
Da er det vel kun to ting som kan lage ulyden:
- Selve drivhjulet/vibrasjonsdemperen
- Oljepumpe
Fant ikke muttertrekker så jeg fikk ikke tatt av drivhjulet for å undersøke pumpa.
Drivhjulet:
http://www.youtube.com/watch?v=Ya1r0-kQ ... e=youtu.be
Hadde av drivreima idag for å undersøke litt hvor lyden kommer fra. Lyden ble nesten vekke, men jeg hørte at den fremdeles var der.

Lyden kommer fra drivhjul/oljepumpehus 100% sikkert. AC kompressor var helt fint og uten ulyd når jeg kjente på den.
Da er det vel kun to ting som kan lage ulyden:
- Selve drivhjulet/vibrasjonsdemperen
- Oljepumpe
Fant ikke muttertrekker så jeg fikk ikke tatt av drivhjulet for å undersøke pumpa.
Drivhjulet:
http://www.youtube.com/watch?v=Ya1r0-kQ ... e=youtu.be
Sist redigert av Saab_9-5 den 06 jan 2013, 01:59, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Du trenger ikke muttertrekker, ta av blekket under/på siden av girkassa og lås av mot startkransen med en kraftig, flat skrutrekker. Da kan du skru løs bolten på reimhjulet med en latmannsarm. Kjekt å ha med en medhjelper.
Tror nå ikke at du finner noe der da, det er ikke noe der som kan fortsette å lage lyd etter at motoren er stoppet.
Tror nå ikke at du finner noe der da, det er ikke noe der som kan fortsette å lage lyd etter at motoren er stoppet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Takk for tips 
Legger med en liten video av strammeren til reima. Den beveger seg mye og lager litt lyd den også. Hopper mye frem og tilbake spesielt når jeg setter på AC.
Hva kan det bety? Den er helt ny, samme som reima.
http://www.youtube.com/watch?v=7YZsXH3l ... e=youtu.be
Kan det være at drivhjulet eller vibrasjonsdemperen er gåen? Hvordan fungerer egetnlig denne demperen?

Legger med en liten video av strammeren til reima. Den beveger seg mye og lager litt lyd den også. Hopper mye frem og tilbake spesielt når jeg setter på AC.

Hva kan det bety? Den er helt ny, samme som reima.
http://www.youtube.com/watch?v=7YZsXH3l ... e=youtu.be
Kan det være at drivhjulet eller vibrasjonsdemperen er gåen? Hvordan fungerer egetnlig denne demperen?

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Synes ikke strammeren beveger seg mye.
Vibrasjonsdempinga består av vulket gummi, er for å ta pulsasjoner fra veiva.
Vibrasjonsdempinga består av vulket gummi, er for å ta pulsasjoner fra veiva.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Da har jeg funnet feilen!
Problemet er vacuum i bunnpanna grunnet feil med PCV/Veivhusventiliasjon
Tok av oljepåfyllingslokket og lyden forsvant med en gang
Var også vacum når jeg tok av lokket.
Ble byttet til siste versjon veivhusventilasjon når turbo ble byttet. Det var også da lyden kom.
Noen som vet hva som er feil? Skal på levere bilen på verksted imorgen så skal de sjekke veivhusvent. Er de som har byttet den.



Problemet er vacuum i bunnpanna grunnet feil med PCV/Veivhusventiliasjon
Tok av oljepåfyllingslokket og lyden forsvant med en gang

Ble byttet til siste versjon veivhusventilasjon når turbo ble byttet. Det var også da lyden kom.

Noen som vet hva som er feil? Skal på levere bilen på verksted imorgen så skal de sjekke veivhusvent. Er de som har byttet den.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Fremdeles ulyd i motor. (Funnet feilen!)
Dette kan vel ikke stemme??

Det er ikke jeg, men verkstedet som har byttet veivhusventilasjonen.

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Det der klarer du da lett å montere korrekt selv. Ventilen på bildet står feil og da er det sikkert mer som ikke stemmer, for ingen ventiler i satsen leveres løse men montert på slangene.Saab_9-5 skrev: Skal på levere bilen på verksted imorgen så skal de sjekke veivhusvent.
EDIT: Ser forresten VELDIG feilmontert ut det der, den slangen som ventilen er koblet til med slangeklemme er i alle fall ikke med i ventilasjonssatsen, og man kan jo lure på hva som er i andre enden av den.
Mener fortsatt at du bør bytte verksted...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Fremdeles ulyd i motor.
Er svært skuffet over at verkstedet ikke har montert veivhv. riktig. De manglet en slange som ikke fulgte med kittet sa de.Ingvar N629 skrev:Det der klarer du da lett å montere korrekt selv. Ventilen på bildet står feil og da er det sikkert mer som ikke stemmer, for ingen ventiler i satsen leveres løse men montert på slangene.Saab_9-5 skrev: Skal på levere bilen på verksted imorgen så skal de sjekke veivhusvent.
EDIT: Ser forresten VELDIG feilmontert ut det der, den slangen som ventilen er koblet til med slangeklemme er i alle fall ikke med i ventilasjonssatsen, og man kan jo lure på hva som er i andre enden av den.
Mener fortsatt at du bør bytte verksted...
Var nettopp nede på verkstedet nå. Forklarte problemet, en mekaniker snudde om på to ventiler (bilde) og lyden/vacuumet er nå vekke heldigvis.
Skal på saab verksted på onsdag for programmering av ny nøkkel. Skal be de ta en kjapp titt på veivhusventilasjonen for å se om noe er feil.
Er det noe som kan skades når veivhusv. ikke er koblet opp riktig?


Noen som har tegninger/bilder av hvordan det egentlig skal være? Har prøvd å søke, men finner ikke noe.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fremdeles ulyd i motor. (Funnet feilen!)
Det er jo ikke koblet rett nå heller.
Pakningner kan ryke om dette ikke er montert rett, og over tid får du oilsludge-problem.
Pakningner kan ryke om dette ikke er montert rett, og over tid får du oilsludge-problem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Fremdeles ulyd i motor. (Funnet feilen!)
Hvordan skal det kobles? Jeg har ingen bilder eller tegninger å gå etterIngvar N629 skrev:Det er jo ikke koblet rett nå heller.

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.