Trenger veiledning ang bytte av motor
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Trenger veiledning ang bytte av motor
Jeg ser att det er mange her som sitter på mye kunnskap om Saab, håper noen kan gi meg litt veiledning ang bytte motor på 9-5 2;0t..har skrudd bil all min tid, men aldri tatt ut en motor...hva må demonstreres for å kunne ta motor og girkasse ut? Hadde tenkt prøve ta den opp, så jeg slapp å sleppe ned alt i forstilling...håper noen gidder ta seg bryet med å gi meg tips og råd....
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
Ikke demonstreres men demonteres ...ordliste er no dritt...
Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... itrem.html
Jeg byttet motor i min i sommer, men jeg slapp den ned. Det høres fryktelig avansert ut men synes det var veldig greit! Så hvis du har mulighet til å slippe den ned så ser jeg ikke noen grunn til å ta den opp. Tror det blir fryktelig trangt!
Jeg byttet motor i min i sommer, men jeg slapp den ned. Det høres fryktelig avansert ut men synes det var veldig greit! Så hvis du har mulighet til å slippe den ned så ser jeg ikke noen grunn til å ta den opp. Tror det blir fryktelig trangt!
Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
Opp går helt fint.
Og det finnes mange tråder om motorbytte.
Bare å søke litt.
Og det finnes mange tråder om motorbytte.
Bare å søke litt.

06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
Den brukte jeg første gangen jeg byttet.Erik S. skrev:http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... itrem.html
Ikke helt enig i alt som står der.
Sist redigert av Helge den 10 jan 2013, 00:57, redigert 1 gang totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
Ok takk folkens, den var detaljert den linken der , har ikke forhold for å ta den ned, trenger vel løftebukk da...skal søke litt så finner jeg vel tips..
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
Hva er du uenig i da Helge?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
Om noen er interessert i en 2,0t motor så skrik ut, trenger ett nytt regjkjede sett..ellers ok.etterfyller 1l på 10 000 km..ingen sludge så langt jeg har kunnet se...gått 250..skal bytte til 2,3.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
Skru den løs og løft den opp med et tiltbart løfteåk, er da ikke verre
http://www.biltema.fi/no/Bil---MC/Verkt ... -kg-15838/
Det som i grove trekk må gjøres, ikke i rekkefølge:
Løsne motorfester, skru løs fuelrail og la den ligge igjen i motorrom, napp ut drivakslinger (del spindel fra fjærbein, lurt å koble fra kontaktene til ABS-givere i motorrom og dra ledningene ut i hjulhus, og løsne bremsekalipere), løsne motorledningsnett fra styreboks og den store kontakta på torpedoveggen og la nettet følge motor, løsne servopumpe og AC-kompressor og la de ligge igjen i motorrom, løsne eksosen, skru vekk luftmassemåler og gummibelg på innsugsside, fjern batteri og batterihylle, ta ut slangene til oljekjøler fra oljefilterhuset, skru løs strømkabel fra generator og starter, koble fra clutchslange og giroverføring, napp ut kontakten til ryggelysbryter (manuell), skru løs jordkabel mot girkasse (er to stk, husk den tynne kabelen som du kommer til fra venstre hjulhus), løsne slanger til og fra intercooler, løsne kjølevannsslanger, ta av slanger til EVAP-system, fjern rør til bremsekraftforsterker og løsne vakuumslanger mot ventiler på torpedovegg. Skru av reimhjulet på enden av veiva og så kan du tilte motoren og løfte den opp.
Skaff deg verkstedhåndbok.

http://www.biltema.fi/no/Bil---MC/Verkt ... -kg-15838/
Det som i grove trekk må gjøres, ikke i rekkefølge:
Løsne motorfester, skru løs fuelrail og la den ligge igjen i motorrom, napp ut drivakslinger (del spindel fra fjærbein, lurt å koble fra kontaktene til ABS-givere i motorrom og dra ledningene ut i hjulhus, og løsne bremsekalipere), løsne motorledningsnett fra styreboks og den store kontakta på torpedoveggen og la nettet følge motor, løsne servopumpe og AC-kompressor og la de ligge igjen i motorrom, løsne eksosen, skru vekk luftmassemåler og gummibelg på innsugsside, fjern batteri og batterihylle, ta ut slangene til oljekjøler fra oljefilterhuset, skru løs strømkabel fra generator og starter, koble fra clutchslange og giroverføring, napp ut kontakten til ryggelysbryter (manuell), skru løs jordkabel mot girkasse (er to stk, husk den tynne kabelen som du kommer til fra venstre hjulhus), løsne slanger til og fra intercooler, løsne kjølevannsslanger, ta av slanger til EVAP-system, fjern rør til bremsekraftforsterker og løsne vakuumslanger mot ventiler på torpedovegg. Skru av reimhjulet på enden av veiva og så kan du tilte motoren og løfte den opp.
Skaff deg verkstedhåndbok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
Jadajada skal få tak i boka,
takk for info......

Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
Jeg gjør nesten det samme som Ingvar.
Men jeg lar ledningsnettet bli igjen i motorrommet. Smakssak.
Og jeg løsner ikke bremsekalipere.
Jeg skur av endeleddene og opphengskule og drar hele fjørbeinet ut sammen med drivaksling. Dette krever 2 personer.
Skal også nevnes at jeg har løftebukk.
Men jeg lar ledningsnettet bli igjen i motorrommet. Smakssak.
Og jeg løsner ikke bremsekalipere.
Jeg skur av endeleddene og opphengskule og drar hele fjørbeinet ut sammen med drivaksling. Dette krever 2 personer.
Skal også nevnes at jeg har løftebukk.
Sist redigert av Helge den 11 jan 2013, 00:42, redigert 1 gang totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
Jo nå begynner jeg å få litt oversikt, på papiret vertfall...
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Trenger veiledning ang bytte av motor
Må eksosmanifoild og turbo av for å få motor ut og inn?