O-ring til vannpumpe

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

O-ring til vannpumpe

Legg inn av kknutsen » 14 jan 2013, 16:36

Hei

Sliter med å få tak i en O-ring til vannpumpa på saaben min

Bilen er en 1993 modell, Saab 9000 CS 2,3L

Dette gjelder en O-ring som står på blokka, og går inn i returdelen til vannpumpen (Hvis ikke jeg tar helt feil)
Det er en O-ring med flate sider (For å holde mer på trykket regner jeg med) og jeg har store vansker med å kun få tak i O-ringen.

Noen andre her som har opplevd det samme?

De kan selfølgelig selge meg en komplett vannpumpe, men ikke bare O-ringen. :evil:

Svar mottas med takk :D
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: O-ring til vannpumpe

Legg inn av TiaZzz » 14 jan 2013, 16:50

Forsøkt Tess og lignende sjapper? De leverer jo deler til anleggsmaskiner ol. så de burde klare å skaffe noe lignende.

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av kknutsen » 14 jan 2013, 21:59

Vært på Mekonomen, Meca og en SAAB forhandler, de finner ikke kun O-ringen, kan forsåvidt prøve hos Tess, men har ikke dimensjonen på O-ringen siden den smuldra opp da jeg tok av vannpumpa
Saab 9000 2,3 CS -93

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg inn av TiaZzz » 14 jan 2013, 22:07

Ah, da blir det verre. Kan SAAB bistå med dimensjoner? Evt. måle på pumpa eller blokka.

Mener å huske at fadern lagde seg en O-ring av vulkteip en gang nøden var stor. Den holdt lenge den. :)

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av kknutsen » 14 jan 2013, 22:11

Ja, tenkte å høre her, hvis ikke så lager jeg min egen, problemet er at det må være veldig nøyaktig med dimensjoner da, men det kan alltids fikses!

Prøvde her for 2 dager siden med en vanlig O-ring, og tok High-temp silicon rundt, dette trodde jeg faktisk kom til å holde, men desverre så gjorde det ikke det!
Saab 9000 2,3 CS -93

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 jan 2013, 22:52

Mener du de som sitter på den korte rørbiten mellom blokk og vannpumpe?

I såfall så er delenummeret på den som sitter mot blokka 55562943 og den som sitter mot vannpumpa 30551915, har aldri vært noen problemer med å få disse levert fra Saabforhandleren her i byen i allfall.
Sitter jo også en o-ring som går mot kretsen til varmeapparatet, den har delenummer 7972698
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av kknutsen » 15 jan 2013, 16:21

Tor N12 skrev:Mener du de som sitter på den korte rørbiten mellom blokk og vannpumpe?

I såfall så er delenummeret på den som sitter mot blokka 55562943 og den som sitter mot vannpumpa 30551915, har aldri vært noen problemer med å få disse levert fra Saabforhandleren her i byen i allfall.
Sitter jo også en o-ring som går mot kretsen til varmeapparatet, den har delenummer 7972698

Fantastisk

Kjørte netopp til Saab forhandleren i distriktet og slang delenummerene på disken, og vips så var de bestilt!

Tusen takk for hjelpen Tor, nå er jeg bare spent på å se om dette holder :)

Likevel litt merkelig at en vanlig O-ring + silikon ikke skulle holde på trykket, trodde ikke det var så mye trykk i kjølesystemet!

Slenger inn en liten oppdatering når jeg får O-ringen på torsdag, for å se om det hjalp!
Saab 9000 2,3 CS -93

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jan 2013, 17:36

Du må ikke ha silikon på en o-ring, da tetter den ikke. O-ringen skal bli tettere når den deformeres av trykket. Når du legger på silikon så ødelegger du den egenskapen. Men ha gjerne på litt fett, vaselin e.l. ved montering slik at ringene ikke skades. Det er også viktig at flatene er rene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av kknutsen » 15 jan 2013, 17:58

Ingvar N629 skrev:Du må ikke ha silikon på en o-ring, da tetter den ikke. O-ringen skal bli tettere når den deformeres av trykket. Når du legger på silikon så ødelegger du den egenskapen. Men ha gjerne på litt fett, vaselin e.l. ved montering slik at ringene ikke skades. Det er også viktig at flatene er rene.
Forstår... dette skulle være en midlertidig løsning mens jeg lette etter den originale!

Ja, smører den opp med vaselin når den skal settes på, men hvor ren overflate er nødvendig?

Det er jo ikke akkurat nytt materiale dette skal settes på :roll:
Saab 9000 2,3 CS -93

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Legg inn av PerH N1870 » 17 jan 2013, 21:27

I høst skiftet jeg o-ringene på rørstykket som står mellom pumpa og blokka på min M92 9000.
Jeg mener å huske det var ganske rett frem jobb når jeg først skjønte hvordan ting var satt sammen.
Her er en liten oppskrift på hvordan du kan gå frem.
Du tapper ned kjølevannet først ved å skru ut en plastplugg som sitter i underkant av radiatoren, på høyre side.
Så skrudde jeg av endelokket på vannpumpa, på mottsatt side av reimskiva. Tror det var snakk om 5-6stk 10mm bolter for å få av dekselet. Et par av de satt litt kronglete til og jeg tror jeg måtte under bilen for å komme til på et par av boltene, men husker ikke helt. Mulig du kommer til ovenfra for alt sammen.
Selve pumpehuset blir da stående igjen og du får løs dekslet til pumpa og rørstykket mellom dekslet og blokka. I mitt tilfelle satt rørstykket litt godt i pumpedekslet, så deksel og rørstykke kom av som en del.
Bare vær klar over at rørtykket ikke er en del av dekslet til pumpa, men kan trekkes av dekslet, akkurat som du trekker røret ut av blokka. Det sitter en o-ring på hver ende av rørstykket.
Som Tor påpeker så er det to forskjellige o-ringer på rørstykket.
Når du setter det sammen igjen så tenker jeg der er nok å kjenne etter med fingeren om anleggsflatene til o-ringene er jevne og fine. Fint smergelpapir gjør sikkert ingen skade. Smør flatene med vaselin, tre rørstykket inn i dekslet og monter det så inn i blokka

Hos meg var grunnen til lekkasjen at o-ringene var helt morkne og sporene til o-ringene måtte jeg gjøre reint med litt stålull.

Lykke til :D
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av kknutsen » 24 jan 2013, 17:31

PerH N1870 skrev:I høst skiftet jeg o-ringene på rørstykket som står mellom pumpa og blokka på min M92 9000.
Jeg mener å huske det var ganske rett frem jobb når jeg først skjønte hvordan ting var satt sammen.
Her er en liten oppskrift på hvordan du kan gå frem.
Du tapper ned kjølevannet først ved å skru ut en plastplugg som sitter i underkant av radiatoren, på høyre side.
Så skrudde jeg av endelokket på vannpumpa, på mottsatt side av reimskiva. Tror det var snakk om 5-6stk 10mm bolter for å få av dekselet. Et par av de satt litt kronglete til og jeg tror jeg måtte under bilen for å komme til på et par av boltene, men husker ikke helt. Mulig du kommer til ovenfra for alt sammen.
Selve pumpehuset blir da stående igjen og du får løs dekslet til pumpa og rørstykket mellom dekslet og blokka. I mitt tilfelle satt rørstykket litt godt i pumpedekslet, så deksel og rørstykke kom av som en del.
Bare vær klar over at rørtykket ikke er en del av dekslet til pumpa, men kan trekkes av dekslet, akkurat som du trekker røret ut av blokka. Det sitter en o-ring på hver ende av rørstykket.
Som Tor påpeker så er det to forskjellige o-ringer på rørstykket.
Når du setter det sammen igjen så tenker jeg der er nok å kjenne etter med fingeren om anleggsflatene til o-ringene er jevne og fine. Fint smergelpapir gjør sikkert ingen skade. Smør flatene med vaselin, tre rørstykket inn i dekslet og monter det så inn i blokka

Hos meg var grunnen til lekkasjen at o-ringene var helt morkne og sporene til o-ringene måtte jeg gjøre reint med litt stålull.

Lykke til :D
Hei, takk for mye gode svar her

Jeg fikk den O-ringen jeg ville ha forrige uke og skiftet dette ved hjelp av oppskriften ovenfor, uten vanskeligheter

Problemet kom etter at jeg hadde satt alt sammen igjen, og fant dermed ut at O-ringen på mellomstykket inn til blokka var begynt å lekke. Tydelig at den ikke tålte å bli vrikket på, derfor lakk det jo like mye som før, noe jeg selfølgelig burde tenkt på :oops:

Men nå er delene kommet, og jeg skal inn ikveld og skifte begge to, og pakningen, så kan jeg komme med en oppdatering etter dette :D

Jeg opplevde ikke at mellomstykket fulgte med, men regner med at denne løsner uten for store vanskeligheter :)
Saab 9000 2,3 CS -93

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av kknutsen » 16 feb 2013, 20:33

Åpner denne igjen for å avslutte den!

mye fram og tilbake med dette, og mye skruing forgjeves gjort!

Største problemet her var at når jeg fiksa det ene problemet, så oppsto det samme problemet bare en annen plass

Godt råd:

Hvis det skal byttes noe på vannpumpen, så lønner det seg å bare bestille en ny vannpumpe, da får du med alt av pakninger og O-ringer som man trenger, og man kan gjøre det på en kveld (2-5 timer)
Vannpumpa er ikke spesielt dyr, jeg betalte totalt 750 kr for min med alt av pakninger, og alt er nå på stell!

Hvis du får lekkasje, så for all del ikke etterfyll med vann, jeg opplevde at frostvæska rant ut først, og dette førte til at det ble for lite frostvæske etterhvert, og en kveld så frøs alt, da har du plutselig en dagsjobb foran deg hvis du er så heldig at ingenting er sprukket/ødelagt!

igjen, takk for mye god tips, greit å ha ett sted man kan få hjelp til problemene sine!

-Kevin
Saab 9000 2,3 CS -93

janebra

Legg inn av janebra » 28 apr 2014, 11:01

Hei. Er det samme delenr til saab 9000 cd? Eller veit noen hva det er?

Svar