Bytte hovedinstrument 9-5 02

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Bytte hovedinstrument 9-5 02

Legg inn av Tor N12 » 15 jan 2013, 00:07

Noen her som har byttet hovedinstrument på en M02 9-5?
Har lyst å få på plass turbotrykksmåler, er liksom noe som mangler.
I allefall, ser på EPC at det er et eget delenummer for 2002-modeller, er det noen som har prøvd å sette inn nyere?
Er endel større utvalg på 04 og 05-modeller på bildelsbasen, kunne strengt tatt også tenkt meg et som var klart for Biopower.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Bytte hovedinstrument 9-5 02

Legg inn av TiaZzz » 15 jan 2013, 00:15

Hva skiller BioPower-versjonen fra bensin?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte hovedinstrument 9-5 02

Legg inn av Tor N12 » 15 jan 2013, 00:23

TiaZzz skrev:Hva skiller BioPower-versjonen fra bensin?
Tankmåleren fungerer på en litt annen måte. Mener det er slik at den ikke måler med konstant strøm over tankgiveren men med pulser, vistnok endel problemer på de første biopowermodellene med at tankgiveren ga opp..

Ingvar korrigerer meg sikkert om jeg husker feil 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Bytte hovedinstrument 9-5 02

Legg inn av Helge » 15 jan 2013, 00:33

Og hvordan får du turbomåleren til å virke?
Tenker å montere et Aero-instrument i min 2000 modell.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Bytte hovedinstrument 9-5 02

Legg inn av TiaZzz » 15 jan 2013, 00:49

Etter det jeg kan se så er ledningsnettet det samme med og uten måleren så programmering antar jeg.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte hovedinstrument 9-5 02

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jan 2013, 09:31

MIU er jo den enheten som knytter sammen P-buss og I-buss, så årsmodellen du tar MIU fra må ha lik busskommunikasjon som bilen det monteres i. Automaten på 02 har jo ikke rattknapper som på 03 og nyere, er vel kanskje visning for manuell veksling på MIU fra 03 og nyere? Ellers kan jeg ikke komme på kommunikasjonsforskjeller fra 02 og opp til 05 (kan jo likevel være noen, kan være greit å studere systemene i WIS før du handler), men eldre enheter vil by på utfordringer. Sikker på at du vil bytte MIU nå da, er det ikke like greit å ta det samtidig med at du konverterer til manuell? :wink:

MIU fra BioPower sender ganske riktig pulser til tankmåleren istedenfor at måleren spenningssettes konstant. Dette for å unngå korrosjon. Men finner du instrument fra en BioPower som har turbomåler, da? Kom ikke Bio kun på 2,0t i 2005?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte hovedinstrument 9-5 02

Legg inn av Tor N12 » 15 jan 2013, 13:43

Korttenkt.. Var vel bare 2.0t som hadde Biopowerfunksjon i 05 ja..
På den annen side, det er jo liten grunn til at det skal skille mye på elektronikken i MIU så kansje det ligger mulighet for å serviceprogramere et som stammer fra 2.3t som biopower?
Får vel kansje vente å se hvor lang tid det tar å rase automaten først.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar